Tidemand klar för WRC2 i Portugal, halva startfältet består av Ford och lite uppsop från helgen…
Nu börjar det stora rallyäventyret för Pontus Tidemand när han drar i gång med WRC2 i WRC Vodafone Rally Portugal till helgen. En del menar kanske att detta redan började i Värmland med WRC-starten i årets Rally Sweden, en start jag uppriktigt sagt inte riktigt förstod. Sådana ”one nigth stands” har jag svårt att fatta, menar att Pontus istället skulle ”skolat in sig” på R5-Fiestan inför allvaret som nu tar sin början. Skit samma, Pontus tog ett beslut och detta går inte att ändra. Som vanligt är det EVEN Management och Tätab som svarar för stabiliteten bakom satsningen.
– Jag har sett fram emot nästa utmaning sedan vi avslutade Junior-VM, säger Pontus.
– WRC 2 är ett naturligt steg i utvecklingen och vi planerar sex-sju event under året, med målsättningen att framförallt fortsätta samla erfarenhet inför framtiden.
Pontus har fått känna på R5-Fiestan vid endast två tillfällen, men har tyvärr inte haft möjlighet till en ordentlig test inför Rally Portugal.
– Vi får helt enkelt göra det bästa av förutsättningarna vi har just nu och se det här lite som ett test inför resten av säsongen, berättar Pontus.
Portugals deltävling är en av de mest tekniskt krävande i serien och mixen av smala sektioner, öppna vägar och gömda svårigheter gör det problematiskt att hitta rytmen. Vägarna tar också hårt på däcken och har dessutom på många ställen en yta av lera som snabbt blir väldigt hal vid regn.
– Rally Portugal är ett rally där man måste ha huvudet med sig, inte bara farten, förklarar Pontus.
– De steniga vägarna gör det lätt att dra på sig punkteringar samtidigt som det finns många dolda krön och svängar. Är inte noterna helt korrekta kan man snabbt få stora problem…
*
Hela 20 ekipage är anmälda till WRC 2 i Portugal och nio av dem rattar Ford Fiesta R5, inklusive serieledande ukrainaren Yuriy Protasov.
I oktober 2012 släppte Ford bomben som delvis skakade om rallyvärlden, man drog tillbaka sitt engagemang i sporten. Som skäl angavs ”the current difficult economic environment” eller på svenska, ”vi har lite ont om stålar för tillfället”.
Nu kanske det kan bli ändring så att ”The Blue Oval” återigen blir en spelare i WRC att räkna med. En orsak till detta kan vara att Fords kontrakt som sponsor av fotbollens Champions League snart upphör efter 21 års samarbete. I så fall lösgör detta och sitt nu ner, 43 miljoner pund/ år som istället skulle kunna placeras i motorsporten. Alltså Ford har pröjsat runt 430 miljoner om året för att synas i hop med ”fotbollare”. I mina ögon, känn er blåsta Ford!
Stephen Odell är någon sorts höjdare hos Ford och han säger också att det kan bli aktuellt med kursändring.
– Nu är rätta tiden att röra sig i en annan riktning då vi ökar med nya produkter runt om i Europa. Vi har mer än tjugofem nya modeller att presentera inom de närmast fem åren, avslöjar Odell.
Kan man hitta en bättre ”ny kurs” för Ford än motorsport? Jag kan inte komma på något bättre sätt att kränga bilar än den gamla devisen ”win on sunday, sell on monday”…
*
Ett bevis på att Ford verkligen hör hemma i WRC måste vara det faktum att nästan halva startfältet i Portugal besår av Ford-bilar. Ett faktum som säkert finner gillande hos ”Nordost Skånes största Ford fantast Ulf Olofsson. För att göra honom ännu gladare lägger jag in en bild på honom från RS-premiären i Hörby där Escorten ”ystert skuttar fram”. Men Ulf, jag tycker mig se smutsstänk på bilen och då har du ändå haft hela vintern på dig att få den i ”hyggligt” skick…
*
Det var lite mycket igår och missade att berätta hur det gick i premiären av Danska Mästerskapet som kördes i tyska Wikinger Rallye. Vann rallyt gjorde tysken Herman Gassner jr i en Mitsubishi före Jan Beck i en Subaru. Bäste dansk kom på tredje plats och detta var Ib Kragh i en Peugeot Super 2000. Kragh var placeringen före regerande mästaren Tim Svanholt i en Mitsubishi. Så här ser tabellen ut för mästerskapet efter deltävling 1.
1. Ib Kragh-Mie Petersen, Juelsminde/Rårup, Peugeot 2007 S2000, 22 point
2. Tim Svanholt-Carina Møller, Roskilde/Herlev, Mitsubishi Lancer Evo IX, 18 point
3. Steen Andersen-Iben Louring, Brøndby/København, Mitsubishi Lancer Evo X, 13 point
4. Torben Sørensen-Henrik Petersen, Randers/Hobro, Subaru Impreza WRX STI, 10 point
5. Steen Johansen-Suna Schwaen, Hårlev/Sorring, Mitsubishi Lancer Evo IX, 9 point
6. Dan Pedersen-Vagn Åge Hansen, Brædstrup, Subaru Impreza N12, 8 point.
*
Det finns ett talesätt ” den som gjort en resa har alltid något att berätta”. Detta skulle jag kunna utveckla och säga ” den som varit på en rallytävling har alltid massor att berätta” och tänker på helgen med två tävlingar. Fick dessutom flera mail om tävlingarna bland annat ett från Per Johansson som skickade lite kul bilder. Okej, kanske inte Magnus Johannesson från Kristianstad tycker likadant då det var han som körde rakt fram i näst sista kurvan på sträcka två. Den fina Lancian blev lite moloken efter detta. Men bilden på den ”alerte” funktionären var en höjdare…
*
Lika kul var då inte bilden på åskådaren som rusade rakt över vägen framför nosen på hemmaföraren Gustav Tillgren. Naturligtvis en skräckupplevelse och det är väldigt lätt att ”hänga någon stackars funktionär” för detta. Men jag gör inte, detta då jag menar att det var näst intill helt oförutsägbart att den mobilpratande kvinnan inte verkade ha den blekaste susning om att hon befann sig på rally…
Vi skulle ”sejfa” sista svängarna och hamnade i det lösa. Bilen gick bara rakt fram och där stod ett träd illa placerat. Bilen startade inte igen efter närkontakten och det var bara att bita i det sura. En koll under huven i garaget och fann felet. Kylarslangen tryckte mot fördelarlocket vilket gjorde att det inte tände igen. Trist, men det lovas nya tag.
Hej.
Visst var det trist med ett sådant fullblod. Känns skönt med nya tag!
MVH
Tommy
Nej det fanns ingen diffbroms…..
Hej.
Nog för att jag behövt det…
MVH
Tommy