Inte bara WRC för M-Sport, STCC-stjärna till rallycrossen, gruspremiär och var finns Regualarityåkarna?
Om man är lite taskig så är det lätt att säga att det inte finns så mycket att fira hos WRC-teamet M-Sport, går ju lite tungt som man säger. Men nu är inte WRC hela M-Sports verksamhet, det byggs även bilar för andra serier som t.ex WRC2 och WRC3 och nu har man byggt den 50:e R5-Fiestan. Totalt har team/förare i 21 länder köpt sig en Fiesta och häromdagen levererades alltså den femtionde bilen, vitlackerad med ett stort ”50” på huven. Fortfarande har man order på ytterligare sjutton bilar och till detta ska även läggas till, sju R5+ med större restriktor plus lite annat godis vilket ökar effekten med trettio hästar.
Förste vinnaren med bilen var Jari Ketomaa som vann WRC2 i Finland och sedan har det blivit flera Fiesta-segrar, tio totalsegrar och sjutton klassvinster. I Vodafone Rally Portugal är R5-Fiestan den enskilt största bilen där M-Sport har levererat fjorton bilar.
Konkurrenterna är Peugeot som ska premiärköra sin nya R5-208:a i Grekland medan Citroén DS3R5 ännu inte är klar. Samma sak med Skodan Fabia R5 som ska presenteras först 2015.
*
Premiär i rallycross blir det för Richard Göransson som nu är klar att köra RallyX Supercar Lites genom samarbete med Team Tidö och Olsbergs MSE.
– När jag var liten grabb tävlade min pappa i Rallycross och att jag nu får chansen att testa på den här sporten ska bli otroligt kul, säger Richard Göransson.
– Det här är en möjlighet för mig att lära mig sporten och utvärdera den inför framtiden. Just nu växer rallycross så det knakar i både Europa och USA.
STCC-föraren fortsätter.
– Rallycross är helt nytt för mig, men efter att jag såg sporten i X-Games och deras enorma utveckling råder det inget tvivel om att vi ska vara med på tåget.
Nu blir ändå rallycrossen ett sidospår, STCC-titeln är ändå främsta målet för Richard.
-För oss är det viktigast att vinna STCC och kan vi även vara med och slås om segrar i RallyX Supercar Lites gör vi självklart det, menar Team Tidös teamchef David von Schinkel.
*
Efter att det varit lite lugnt på ”sociala medier” ( jag föredrar att kalla dom ”osociala”) i den infekterade frågan ”Grupp F vers. VOC Mekonomen Rally” verkar det nu ha fått ny fart. Skummade igenom VOC:arnas gästbok där man faktiskt inte verka rusta för krig, då var det lite värre hos Motorsport i Värmlands ”rallyforum”. Tänker inte gå in i ”kriget” kan bara konstatera att hela affären är extremt olustig och som jag ser det med enbart ”brutna” i resultatlistan. Mitt problem är att jag inte riktigt förstår vad som är det stora problemet? Dekalfrågan är löst och det finns möjlighet att välja bort VOC, köra Grupp F med både fram och bakhjulsdrift ” so what´s the big deal”…
*
Idag var det ”gruspremiär” i Trelleborgs MK:s regi. Tyvärr verkade det inte som att intresset var på topp, mina ”kunskapare” nere på Söderslätt rapporterade runt tio-tolv bilar. Lite klent och rent av otacksamt kan jag tycka med tanke på vilket jobb bl.a Lennart Kristensson lagt ner på att få vägen i toppskick.
Två av mina klubbkompisar Tom Kristensson och Johnny Ottosson fanns på plats med sina 940:er. För Tom var det första gången på grus med det silverfärgade nyinköpet medan Johnny ”invigde” det gula nybygget på riktigt…
Asfaltkung Mats Andersson, Eslöv passade på att lufta Kit-Car Astran med vad jag förstår nypreparerade Sellholm-prylar. Tyvärr gick en drivaxel av vilket resulterade i en mindre brand. Nu var det ju en Opel, så släck branden, in med axeln igen och sedan var det bara att fortsätta testet…
*
Passade på att titta in på ”Volvo nästet” Hörby Bil där far och son Tommy och Andreas Andersson var i full färd med att sätta bur i det nya Honda-projektet. Ett som alla vet noggrant och viktigt jobb vilket inte minst Tommy själv känner till efter sina många SM-tävlingar. Vet inte ens om det var bur i den Datsun Cherry (bilden) han någon gång i mitten av sjuttiotalet just rullat? Oavsett vilket klarade sig taket ändå bra.
*
Ärendet i Volvo-grottan gällde Mr President eller Lars Servin men han syntes inte till, bara den ”Röda Kors-lackade” 240:an. Frågade Tommy var han fanns?
– Är han inte under Volvon så sitter han vid matbordet, enda ställen där han kan finnas!
Han fanns vid matbordet….
*
Till sist, vad är det för fel på Regularityåkarna? När nu Simrishamns MK verkligen lagt ner jobb och bjuder in klassen till Simrishamnsmixen den 5 april så är där för närvarande två anmälda just det, två ekipage. Samma klass som i Midnattssolsrallyt brukar locka runt femtio bilar men när det är lite mindre ”glamoröst förvandlas till totalt iskall. Anmälningstiden går ut den 24 mars och har då inte minst ”två händer fulla” ( betyder tio) förare då anmält sig får ni faktiskt räkna med att hamna i min frysbox. Alltså, ”glidare” finns inte på min ”Gilla-lista”!
Hej! Jag håller med dig Tommy! Vad är det för fel på regularityåkare! Undertecknad och övriga i tävlingsledningen har lagt ner mycket tid för att få till stånd denna del i vår tävling! Regularity kräver ju också en del extra vad gäller mätningar och annat upplägg! Det återstår ganska många timmars förberedelser innan tävlingsdagen! Det är ju ytterst tråkigt om det inte blir fler anmälda! Dock kan jag meddela att även om det bara blir två anmälda kommer klassen att genomföras! Jag hoppas dock att det under den kommande veckan kan tillkomma 10 – 15 åkare så det kan bli riktig tävling av det hela! Så jag hälsar alla välkomna till Österlen och Simrishamn med förhoppningar om ett vårfagert landskap!
Christer Ahlberg, ansvarig för regularity Simrishamnsmixen!
Hej!
Håller med Tommy o Christer varför kan så många åka MSR (är nog i vissa fall bara för att visa upp sina fina bilar o det är kul för publiken) o ett så fåtal i Simrishamn.Tyvärr kan vi inte åka i Simris eftersom vi har en tripp med 3 räkneverk (Man kan bara använda ett). Har försökt i flera år att ändra på det Svenska reglementet men reglerna säger fortfarande max 2 räkneverk. Ok man kan köpa ny tripp. Vi kör regularitytävlingar i Danmark med en banlängd på 25 mil o då är det orientering hela sträckan. Detta kostar ca. 500:- o då ingår ”morronmad” o mat mitt på dagen. Att i Sverige behöva ta 1200:- i startavgift på en redan färdig bana för rallyåkandet o då får man ingen mat. Visserligen behövs det extra folk för uppmätning o tidtagning, men det behövs i Danmark oxå.
God morgon! Tekniska reglementet kan ju vara svårt att påverka! Visst 2 eller 3 trippar kan väl kvitta!
Det finns en viss skillnad mellan Sverige och Danmark! Våra danska vänner lyckas få till sponsorer! Det är lokala företag som står för maten under dagen samt att de oftas får en huvudsponsor! I Danmark körs allt på allmänna vägar! Således har man ej heller några vägkostnader! På detta sätt får ju arrangörerna ändå en slant över i klubbkassan!
2013 kostade Öresund 500 DKK vilket blir ca 600 SEK! Till detta får man ju också lägga bro eller färgeavgifter för att komma till Danmark.
Dock bör jag ju tillägga att regularity inte sliter direkt på vägarna!
Oavsett så är jag övertygad om att startavgiften är den lilla delen i det hela!
Det måste bero på annat att intresset är så svalt!
Skulle gärna vilja ha fler kommentarer så att vi vet vad vi skall ändra eller tänka på i framtiden!
Hej Christer och ”Cityvit”.
Oavsett skiljaktigheten i reglerna, nivån på startavgiften så måste det precis som Christer säger ” måste bero på annat att intresset är så svalt”? Ingen kan väl svara på den frågan bättre än någon av ”MSR-åkarna”, eller…
MVH
Tommy