Kubica ändrar i WRC, SSR bjuder på en ”Tour”, ”nymotorad” Grahn lider av rattrost och Opel-spott!
Nu har även polske WRC-åkaren Robert Kubica kommit på det själv, detta att han måste ändra körstil om det ska bli några rallyframgångar framöver. Det har mer eller mindre varit regel än undantag att WRC-Fiestan varit av vägen, t.o.m rullades det två gånger nu senast i Mexico. Detta håller så klart inte i längden, därför har Kubica beslut att ändra både körstil och ett nytt sätt att göra noter.
– Vet vad jag måste ändra i mina noter, speciellt i trånga passager är inte mina noter ideala, berättar polacken för autosport.com
Från början var det inte planerat för någon extra test inför Vodafone Rally Portugal men nu försöker M-Sport hitta lämpliga sträckor för ”a pre-test”. Något Kubica ser framemot.
– Mina noter funkar bra på asfalt, det är grus som innebär problem. Men jag måste även justera ”my driving style” vilket är lättare sagt än gjort!
*
När South Swedish Rally hamnade utanför SM-kalendern 2014 trodde nog många, även jag själv var skeptisk att detta var slutet för rallyklassikern som körts ända sedan 1976. Men arrangörerna vägrade att lägga sig ner och dö, istället drog man igång ett helt nytt koncept, South Swedish Rally Tour. Två rallysprintar både på asfalt och grus samt som avslutning ”riktiga” SSR.
– Upplägget med sprintracen kombinerat med ett rally är något som vi är ensamma om i Sverige, säger Lars Mattsson, ordförande i SSR.
South Swedish Rally Tour drar igång på torsdagen med en asfaltssprint i Tingsryd på totalt 7,2 kilometer och körs som ett varvlopp. En tävling som även kommer att ingå i populära RS-serien Asfaltcup. Det fortsätter sedan på fredagen med en publikvänlig grussprint på 4,7 kilometer strax utanför Växjö. Sträckan körs två gånger med semifinal och final och där koras även Sydsvenska Mästaren i Sprint 2014.
Lördagen den 31 maj körs huvudnumret, South Swedish Rally, en traditionell rallytävling på kurviga och utmanande småländska grusvägar. Något som säkerligen Gullabos Morgan Eriksson (bilden) kommer att gilla.
– Vår bangrupp har arbetet hårt för att få till en bra tävlingsträckning och rallyt blir 270 kilometer långt varav 77 kilometer är fördelat på åtta specialsträckor, avslöjar Mattsson.
– Som vanligt är det garanterat mycket sten i dikeskanterna…
Den som är snabbast totalt på de båda sprintarna och på rallyt koras efter tävlingen till Sydsvenska Mästaren i Rally 2014.
Centralort är Tingsryd och tävlingen ingår i Sydsvenska Rallycupen, Svenska Rallycupen, Tjej-RM i Rally, Riksmästerskapet för historiska rallybilar (RM) och DM för Småland och Södra Bilsportförbunden.
*
Pratade idag med Jocke Grahn som berättade att WRC-Focusen nu var uppstartad med nyrenoverad motor. Fortfarande återstår lite småplock innan det blir grus premiär för honom och Rickard Nilsson i Falsterbo Rallysprint den 29 mars.
– Inte utan att man känner sig lite rattrostig, det är runt ett och ett halvt år sedan jag senast körde grus, konstaterar Jocke.
Rattrosten måste såklart slipas bort inför premiären i hemmatävlingen Simrishamnsmixen den 5 april.
– Men först ska vi de närmaste dagarna ”köra in” motorn femton mil på landsväg, inte utan att det verkligen kliar i rallytarmen!
*
Har hela tiden haft ett gott öga till Mattias Andersson som aldrig valt den ”breda vägen” i STCC. Innan på den ”gamla goda” tiden körde Mattias Alfa Romeo och när det blev TTA av kungaklassen tog han klivet över till Dacia. Nu jagar 41-åringen från Linköping sin 100:e seger.
– Det vore fantastisk att få ta den hundrade segern tillsammans med Dacia, säger Mattias Andersson som i år också gör sin femhundrade start i karriären under årets säsong.
– Vi var femma några gånger förra året och slutade åtta totalt. Målet för i år är i första hand att ta ett steg uppåt och kämpa om en plats bland de fem bästa i mästerskapet. För att göra det måste vi upp på pallen.
Det blir andra året för Mattias Andersson tillsammans med Dacia Dealer Team i STCC. Till i år blir det inga större förändringar, karossen behåller sitt utseende med några mindre förändringar i form av nya sponsordekaler. Den 9-10 maj är det STCC-premiär på Ring Knutstorp och det var också där han tog sin senaste STCC-seger 2011, kanske blir det jubileum redan i premiären för Mattias Andersson.
*
Har varit lite tunt med Opel-Spotting senaste tiden det medges, helt klart något som inte Jan Perdén från Sjöbo riktigt gillar. ”Hej. Läser din motorblogg regelbundet och tycker den är riktigt bra med kul läsning och bilder. Men tycker det har varit lite dåligt med Opel Spotting på senare tid…
Bifogar en bild, du kan säkert gissa vad det är för bil? Om inte, så en ledtråd att karossen tillverkades av den franska karossfirman Brissoneaux & Lotz. ”.
Inte lätt att gissa när det mesta döljs av en presenning Först trodde jag på en vanlig Opel GT men sedan ändrade jag mig, det måste vara en Bitter. Tyske biltillverkaren Bitter och nya partnern Opel hade stora förhoppningar i början av sjuttiotalet men oljekrisen 1973 bidrog till att endast 395 Bitter-bilar byggdes fram till 1979. Sedan har man arbetat vidare med sin egen designstudio när biltillverkningen upphörde. Under 2000-talet har företaget visat upp flera nya prototyper men ingen av dem har nått produktion, allt detta enligt Wikipedia.
Stämmer detta Jan, är det en Bitter under täcket?
*
Rallylabradoren Colin har en fantastisk förmåga att få snålvattnet att rinna till när det vankas någon godbit från matbordet. Ungefär samma känsla fick jag själv när jag hittade annonsen om två Opel Manta 400 och två Asconor som var till salu. Samtliga bilar var renoverade och dessutom med historia, en Manta 400 Grupp B ex. McRae, en likadan som körts av Henry Toivonen. Dessutom en Ascona som även den körts av Toivonen och Guy Frequelin och till slut en Ascona Grupp 2 ex. McRae Bilarna finns i Frankrike och är du intresserad så ring 00 33 613916500.
Någon exakt prislapp på bilarna finns inte, men en fingervisning ges, ”min 100 000 euro/st”…