Tårta hos Hyundai efter första WRC ”pallen”, Ogier jagar Loebs rekord, SBF i ny kostym och Picko satsar på Historisk racing!
WRC Rally Mexico är väl inte mycket att orda om, VW totaldominerade med Sebastien Ogier som vinnare och Jari-Matti Latvala på andra plats. Thierry Neuville gjorde Hyundai historiska genom att knipa första pallplatsen med nya WRC-i20:n vilket säkerligen renderade i tårtkalas för honom och co-driver Nicolas Gilsoul.
Elfyn Evans blev bäste Ford genom sin fjärde plats följd av tjeckiske Fordkollegan Martin Prokop.
*
Mads Östberg tog till slut nionde platsen efter en minst sagt jobbig tävling. Lite tur på slutet då teamkompisen Kris Meeke slog runt på avslutande ”Power Stage” vilket gjorde att norrmannen med Jonas Andersson till höger kunde klättra en placering.
*
I WRC2 var det blå/gult i topp genom ukrainaren Yuriy Protasov som hade en problemfylld resa men tog ändå årets andra fullpoängare. Italienskt på andra platsen genom Lorentzo Bertelli som även ligger tvåa i tabellen bak ukrainaren. Ott Tänak blev fyra, även om han bröt under fredagen där efter topp tio på flera sträckor…
*
Next stop för WRC-gänget blir i Portugal första helgen i april med Vodafone Rally de Portugal. Hit kommer även nya Junior VM med Citroén och Drive DMack Fiesta Trophy. Hit kommer även Pontus Tidemand med WRC2-Fiestan.
*
Segern i Mexiko blev Ogiers elfte i VW-overallen vilket gör att han nu har totalt arton WRC-vinster lika många som legenden Hannu Mikkola. Medan Ogier har tagit de sista elva på fjorton månader behövde Mikkola tretton år och fem olika bilmärken för att komma upp i samma antal som nuvarande världsmästare.
Målet för Ogier är så klart att passera sin ”rival” Loeb som har totalt 78 vinster vilket kan ta sin lilla tid. Snittar han nio segrar/år passerar han Loeb först 2019…
Så här ser topplistan ut för de mest segerrika i WRC.
1 Sébastien Loeb 78
2 Marcus Grönholm 30
3 Carlos Sainz 26
4 Colin McRae 25
5 Tommi Mäkinen 24
6 Juha Kankkunen 23 (bilden från Svenska Rallyt)
7 Didier Auriol 20
8 Markku Alén 19
9 Hannu Mikkola 18
10 Sébastien Ogier 18
*
Nu byter Svenska Bilsportförbundet ”kostym” och idag presenterades den nya ”grafiska profilen”. I ett pressmeddelande skriver man ”Den nya grafiska profilen är framtagen utifrån ett kommunikationsmanér där Bilsportförbundet ska vara och uppfattas som ett mer öppet förbund. Med den nya profilen skapas även en mer enade front mot det externa samhället. Det övergripande budskapet är Svensk Bilsport.”.
Bilsportförbundet har under de senaste 10-15 åren uppträtt under olika profiler i både tryck och media och inte alltid enhetligt.
– En förstärkt profil och tydlighet är nödvändig. Med vår nya profil får vi en tydlighet som gör Svensk Bilsport lättidentifierbart, säger Kenneth Thorén som varit delaktig i processen.
Till den nya logotypen har underlogotyper med respektive distrikt, sportgren eller kommitté tagits fram. Detta för att få ett så starkt genomslag som möjligt och för att få ett så enat och starkt förbund som möjligt. Även landslaget lämnar sin gamla logotyp och får en ny profil som bygger på den nya logotypen och kommer framöver benämnas som Sweden National Team och Sweden Junior Team.
– Jag tror mycket på tydlig kommunikation och Svensk Bilsport som ett starkt varumärke, menar Thorén.
Bilsportförbundet har länge haft den klassiska ratten som symbol. Under åren har den blandats upp med ett flertal olika logotyper. Dessa försvinner. Men just ratten kommer finnas kvar som symbol för bland annat olika utmärkelser som finns inom rörelsen.
Säga vad man vill om detta men själv tycker jag det blivit riktigt snyggt och visst kändes den ”gamla ratten” som den passerat ”bäst före med råge”…
*
Efter flera år i STCC tar nu Picko Troberg sin erfarenhet vidare till ”next level” vilket i detta fallet innebär Historisk Racing. Ett beslut som gör att han satsar ihop med legenden Erik Berger från Bengtsfors snart 89 år gammal.
– Jag blev trött på STCC i fjol, menar Picko.
– Jag håller på med detta för att det är kul och när det inte var kul i STCC väljer jag att satsa på något roligare i stället. Det är väl trevligt om jag kan hålla i gång gubben Berger ett tag till…
Picko och Erik har kört ihop förr, 1967 körde de i Team Tyger, tillsammans med Boo Brasta och Anders Josephson.
–Det känns fantastiskt kul att Troberg vill satsa på mig. Tänk att man skulle få ett sådant här ”proffskontrakt” när man snart är 89 år, säger Erik Berger.
I teamet kommer vi att få se tre gul-röda Escorter i år, som kommer att köras av Erik Berger och sonen Anders Berger, samt Tomas Hall från Falkenberg. De kör i klassen för nyare standardvagnar under perioden 1972-1981 i den Racinghistoriska Cupen (RHK), som är den största racingserien i Sverige. I fjol hade de drygt 200 startande vid tre av sina fem största tävlingar!
Premiär blir i Pickos eget nya ”skötebarn” på Ring Knutstorp i maj, Knutstorp Revival, med klassiska engelska Goodwood Revival som förebild. En tävling som man hoppas ska locka över 300 historiska racerbilar!
*
Thomas Karlsson har skickat en ”Opel-annons” från 1962 med ett budskap som nog inte platsat den 8 mars precis. Men visst, sanningen ska alltid fram och lättkörd är alltid en Opel Rekord!
*
Till slut så rättade mig ”Opel-proffesorn” Rune Nilsson om detta med Anders Graneskogs numera Vinslövboende Opel Ascona.
– Anders har aldrig kört med den här bilen, han köpte den för 2 år sedan men den blev stående, berättar Rune.
–Den har varit i ”Mårdharnas” Opelstall och bl:a Nalle har använt den i rallyskogen.