VW toppar WRC i Mexico, Mikko mötte en ko, Mads fick ont i foten, Audi för Ekström i rallycross och Larssons garage har ökat i värde…

Då har precis sista dagen av WRC Rally Mexico rullat igång med ännu ett race på Superspecialen i Leon. Till och med jag måste nog erkänna att det ser kört ut för min ”vinnare” Jari-Matti Latvala med över minuten upp till ”kompisen” Sebastien Ogier. Det riktigt stora glädjeämnet för mig är attBloggNeuville Thierry Neuville är på pallen med tre sträckor var att åka. Högre kommer belgaren aldrig såvida det inte händer något med Folkvagnarna i toppen. Gapet på 4.39,5 upp till Ogier är mycket, väldigt väldigt mycket.
Även bakåt ser det tryggt ut för Hyundaiåkaren, nästan minuten ner till bästa Ford, Elfyn Evans. Har lite dålig koll på Martin Prokops CW i WRC men femte platsen som tjecken håller med Jipo-Car Fiestan måste vara bästa prestationen på länge från Martin.

*
Otursförföljde Mikko Hirvonen kan få ihop lite poäng för sin åttonde placering medan Mads Östberg på tionde plats måste förlita sig på att någon bryter framför. Om inte blir det nästan noll poäng plus en smärtande fot (detta kan du läsa om längre ner  i bloggen), som blir enda resultatet av Mexiko utflykten för norrmannen.

*
Mexico har varit mer än lovligt struligt för många och så blev även fallet på lördagsetappen. T.ex fick BloggKoMikko Hirvonen en obehaglig upplevelse när en mexikansk ko dök upp bak en skymd kurva. Nu klev kossan av vägen så Mikko fick som tur var ingen nytta av Fiestans ”kofångare”!

*
Andra placerade efter fredagen, Mads Östberg inledde på sämsta tänkbara sätt när han sladdade i en jordvall och förstörde hjulupphängningen vänster bak på sin Citroén. Med mobilens hjälp kunde mekarna tipsa honom hur han skulle laga provisoriskt med hjälp av spännband och lite annat som fanns i bilen. Tyvärr brast lagningen på den långa sträckan efter och Mads fick parkera. Han blev där så frustrerad eller på ren svenska, skitförbannad att han satte en välplacerad spark i häcken på bilen. Men detta var inget fransyskan gillade utan hon bet tillbaka med resultat att Mads skadade sin fot, allt enligt wrc.com.

*
Robert Kubica har nu definitivt färdigkört sedan han lyckades rulla ytterligare en gång med Fiestan. Nu gjordes jobbet mer rejält, t.o.m buren skadades vid ”taklägget” och omstart därmed utesluten…

*
M-Sport och Hyundai fick domarnas ”onda öga” efter att ha bytt bensintankar på fyran Elfyn Evans Ford och Thierry Neuvilles i20. Domarna ansåg att teamen bröt mot säkerhetsreglerna när de tömde tanken på Neuvilles bil vilket resulterade i böter på 5 000 euro. Problemet var att reglerna säger att allt jobb på bilen måste stoppas under tiden tanken töms, samt att det finns en säkerhetszon runt bilen. Dessutom måste tävlingsledningen informeras om jobbet. Hyundai beklagade och skyllde på att man var nya i WRC och att mekanikerna inte hade full koll på alla regler(?).
M-Sport körde den lite billigare varianten och fick bara 2 500 euro för att inte följt reglerna vid själva tankbytet vid fredagens Flexi-service. Först sedan en funktionär gjort mekanikerna uppmärksamma på att det måste finnas en ansvarig med eldsläckare beredd kom en sådan på plats. Detta plus att det inte fanns någon säkerhetszon runt bilen räckte för att Mr Wilson blev runt tjugo tusen kronor fattigare…

*
Om det blev mångs ”Gilla” efter SVT:s sändningar från Rally Sweden blir det lika många ”ner tummar” för Rally Mexico. På måndag klockan 17.00 sänder man ett sammandrag av rallyt och då ställer jag mig frågan hur tänkte ni här? Jag menar klockan fem på kvällen då har ju majoriteten av rallyfansen knappt ens slutat jobbet. Vem vänder man sig till med denna sändningstid kan man ju undra? Eller är det så dj-ulskt uttänkt att man i efterhand kan visa hur svaga tittarsiffror WRC-sändningarna har att man kan sluta sända med gott samvete. Nej, så dj-ligt kan väl inte ens SVT behandla oss rallyälskare…

*
Ska Mattias Ekström köra Audi i rallycross? Omöjligt är det inte enligt en artikel i Värmlands Folkblad.
– Det är många rykten innan allt är spikat, säger han till VF.
Med sina två DTM-titlar 2004 och 2007 vore Mattias självklart ett ytterligare lyft för nya ”popsporten” även om det bara skulle bli ett sidospår. DTM är fortfarande det som är i fokus för nya Finnskoga MK medlemmen. Rykten gör gällande att Ekström planeras för ett Auditeam vid några tävlingar i rallycross-VM. Det lär även pågå bilbygge enligt ryktena. VF frågar om det ligger någon sanning i detta med Audi?
Jag tycker att Audi har bra bilar, säger Ekström och fortsätter.
Det är alltid mycket rykten och sånt där i vår sport vid den här tiden.
Hur ser du på en rallycrossatsning?
Faktum är att just för tillfället tar mitt engagemang i DTM nästan all min tid, plus att jag har två barn hemma. Det är inte så att jag inte har något att göra och rallycross kommer aldrig bli en ersättning för DTM för min del.
– Men kan man hitta intressanta alternativ är allt möjligt. Jag är en ”prova på-människa”. Livet är för kort för att sitta hemma och titta på tv. Vi får se vad det leder till.
Att Mattias kör i Höljes verkar högst troligt då tävlingen inte krockar med DTM. Klubbytet från SMK Dala till Finnskoga Mk har mycket med pappa Bengt att göra som körde rallycross för den värmländska klubben.
Det är en fantastisk klubb, med trevliga och duktiga människor med ett enormt hjärta för sporten liksom jag och jag vill jobba med likasinnade kämpar.

*
Händer mycket i ”Larsson Rally” garaget i Vinslöv. Den nya röda Toyota Corolla för Grupp E som Jesper Larsson ska köra är klar. Ett av de sista momenten i bilbygget blev BloggMålvarningstexten på instrumentbrädan. En varning som kom till efter att det blev en rullning efter målsvängen i fjolårets Kong Christian Race. Tack för bilden Hampus!
Vid sidan av Toyotan har en ny rallybil rullat sin som BloggAndersAnders Larsson ska använda. Inget snack, värdet på garaget har flerdubblats nu när det kom in en Opel bak portarna. Grupp H- Asconan ska enligt hemsidan bli ett ”far och son-projekt”. Enligt Opel-Gurun Rune Nilsson från Hässleholm ska det vara en bil som en gång körts av ”underbarnet” Anders Graneskog. Ett arv som förpliktar…

*
Det blev som jag tippade Sanna Nielsen från Edenryd som åker till Köpenhamn för finalen i ”Euro-Mellon”. Uppriktigt sagt, var där överhuvudtaget något annat bidrag som vi kunde skickat dit om målsättningen är att vinna? Frågar du mig så vet jag svaret!

Ett svar på “VW toppar WRC i Mexico, Mikko mötte en ko, Mads fick ont i foten, Audi för Ekström i rallycross och Larssons garage har ökat i värde…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *