”Sexmila-sträcka” när WRC drar till Sardinien, nya regler för STCC, Lampert ny SBF-kapten och gröna Oplar…
En riktig bit att tugga i sig, så kan man väl beskriva en av lördagens specialsträckor i WRC Rally Sardinia Italia i början av juni. Den lilla ”vägstumpen” kallad Monte Lerno mäter 59,70 kilometer och ska dessutom köras två gånger. Har ingen koll på sträckan så, men på Sardinien brukar det damma något förfärligt vilket kan ställa till stora problem. Säkert ingen nackdel att ligga först i spåret…
Italienarna har gjort det som många jämtar drömmer om här hemma och flyttat hela klabbet från Olbia där man startat sedan rallyt fick WRC-status 2004 till nya tävlingcentrat Alghero på västkusten av den lilla ön. Totalt nitton sträckor på nästan fyrtio mil väntar Ogier, Latvala och resten av WRC-åkarna 5-8 juni.
*
Nu har SBF anställt en ”övergripande förbundskapten” och det blev 30-årige Hudiksvallskillen Magnus Lampert som fick jobbet vilket han började i slutet av förra veckan.
– Personligen är det fantastiskt inspirerande. Kort om tjänsten kan sägas är att det handlar om att bygga ett starkare varumärke för landslaget och förstärka profileringen av våra förare, förklarar han.
– Vi kommer att stötta med resurser, utbildning, utveckling och kunskap inom områden som förarna behöver. Det är något som jag verkligen brinner för och det ska bli riktigt roligt att komma igång och jobba och att göra det tillsammans med Landslagskoordinatorerna för respektive gren.
Magnus Lampert kommer att få en kombinerad roll som förbundskapten och sportchef med bland annat ansvar för landslagen och landslagskoordinatorerna för respektive gren.
– Vi är mycket nöjda med att ha kunnat knyta Magnus till oss. Han har under tre år arbetat för oss i olika projekt kring utvecklingen av förare.
– Sedan i höstas har vi tittat på olika lösningar för hur vi kan förbättra landslagsorganisationen. Att det föll på en ung kraft med bra kompetens som vi tror kan tillföra mycket i vår landslagssatsning känns perfekt, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet.
Svensk Bilsport har idag landslag i fyra grenar. Racing, rally, rallycross och karting. Dessutom finns en utvecklingsgrupp i crosskart.
*
Idag presenterade STCC lite nyheter inför årets säsongen som börjar på Ring Knutstorp den 9-10 maj. Nytt kvalsystem, två heat varje helg och utökade testmöjligheter för de mindre teamen är några nyheter men även den omvända startordningen gör comeback. Dock bara i det första av de två heat som ska köras varje tävlingshelg, men det finns en ”twist”, poäng kommer att delas ut i det första kvalet enligt samma poängskala som i tävlingsheaten.
– Det kommer att bli fler omkörningar och tuffare racing, det tror den trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom, Volvo Polestar Racing, om regeländringarna.
– Det här belönar den som är snabbast och bäst på att köra om och kommer garanterat att öka spänningen.
Även ”Super Pole” införs vilket ska öka spänningen ytterligare hoppas man från STCC håll.
– Super Pole ger en extra puls både för oss förare och för publiken, säger den regerande mästaren Thed Björk, Volvo Polestar Racing.
– Vi kommer bara ha ett varv på oss och det måste vara perfekt , i år kommer det inte att finnas några marginaler för misstag…
Andra nyheter är att det blir två heat varje tävlingshelg, i fjol kördes endast ett längre heat på vissa tävlingar. Nuvarande reglementet låses också till och med 2016 istället för som tidigare 2015, detta för att skapa stabilitet i klassen.
– Vi bygger svensk elitracing långsiktigt, med starka instegsklasser som växer, säger Jonas Lundin, ansvarig för TCTA.
– Det är viktigt även för de som vill upp i STCC att det finns en tydlig bild av hur karriärvägarna ser ut och därför väljer vi att låsa reglementet till och med 2016!
*
Fick en härlig bild från Hässleholms egen Opelälskare Rune Nilsson. Dock kunde ju bilden varit ännu härligare om förartrion från sjuttiotalets Hässleholm haft lite bättre färgsinne. Men va f-n , tre gröna Rally-Oplar, hur tänkte ni här, Eric Schulze. Lennart ”Hovdala” Carlsson, Nisse Lindkvist och Rune Nilsson?
Visst blir man sugen o nostalgisk när man ser dessa oplar! Hämtade ett par Oplar i Skåne under min aktiva tid Peter Stridhs Ascona B GLC 934 vill jag minnas En B Ascona med A-papper o B-G Bergströms Ascona har jag haft!!