Kenneth från Äppelbo unik WRC-mästare, ingen bojkott från Södras rallytekniker och klent i Sundsvall!

Då har ett av de allvarligaste hoten på länge mot rallysporten i Sydsverige eliminerats, Södra BF:s Tekniker gör inte verklighet av sitt hot att bojkotta tävlingarna 2014. Anledningen till att en bojkott diskuterades var ”smutskastningen” av teknikergruppen i olika ”sociala medier” (själv tycker jag osociala passar mycket bättre…). Till slut var teknikerna så trötta på all skit som mer eller mindre oförtjänt kastades på gruppen att man satte ner foten och förklarade, nu är det nog.
Patrik Persson, SGA i Södra har allt sedan i sent i höstas haft många samtal med teknikerna för att försöka lösa upp knuten och nu har det lyckats. I ett mejl skriver Patrik,
” Hej Tommy.
Här kommer lite info om teknikerläget i Södra BF inför 2014.
Teknikerna har gett ett besked och dom öppnar dörren igen, men kommer att ställa krav för att undvika påhopp på sociala medier. Man tar mer än gärna kritik personligen både negativ och positiv…
Teknikerna vill att:
Vid eventuella missnöjen i besiktningshallen går detta via förarekontakter på tävlingen
och löses på plats innan tävlingen är avslutad. Detta gäller både tävlande och funktionärer i besiktningshallen.
Teknikerna hoppas att med deras avhopp i höstas det har blivit en tankeställare. Att alla påhopp i gästböcker och sociala medier upphör, det sårar alla funktionärer som ställer upp ideellt och brinner för vår motorsport. De som gör detta inte vågar ta en diskussion öga mot öga utan gömmer sig bakom en dataskärm, är väldigt fegt.
Jag har haft möte med våra förarekontakter där vi diskuterade hur vi skall nå ut till de aktiva och kom fram till olika förslag som vi skall prova under året. Teknikerna är positiva och vill vara med och göra Rally och RS tävlingar bättre. Där kommer att finnas anslaget på tävlingarna/PM/inbjudan vilka som är förarekontakter.
Förarekontakter i Södra BF:
Tord Johansson, Ola Wingren, Rickard Nilsson, David Pettersson, Gustav Tillgren och Mats Andersson.
Dessa namn med mail och telefon finns på Södras hemsida under Rally.
Patrik Persson SGA Rally i Södra BF”.
Med detta hoppas utgår jag ifrån, alla på att vi får ett trevligt rallyår i Södra och att det är definitivt slut på alla skitskriverier på Facebook och i diverse gästböcker. Med detta menar jag, säkerligen även Patrik och Teknikerna inte att det är förbjudet att komma med kritik och synpunkter på hur de arbetar. Men det ska vara berättigad kritik och inte enbart eget ”tyckande”…
Alltså ”peace in the valley” och det är väl alltid något att sträva efter?

*
Har väldigt svårt att släppa nyutkomna boken ”Rallymästarna” av Boo Wennberg och Tony Welam (har du inte köpt den så skynda dig, bättre rallyläsning är svår att hitta). Har kommit till kapitlet om Juha Kankkunen och passerade då storyn om Kenneth Eriksson från Äppelbo i Dalarna. Kanske inte många som kommer ihåg att Kenneth faktiskt blev Världsmästare 1986, enda året det korades två mästare. Kenneth i par med Peter Diekmann vann Grupp A-titeln med en BloggKennethVW Golf GTI 16V och blev alltså historiska då ingen har kunnat vinna samma titel efter ”Äppelbo-Expressen”. Minns när Kenneth körde i likhet med många andra, Saab V4 och detta som ”en dåre” i Svenska Rallyt i början av åttiotalet. Inte trodde man då att det skulle bära hela vägen till VM-guld och senare även fabriksstyrningar hos både, Toyota, Mitsubishi, Subaru, Hyundai och slutligen Skoda. VM-karriären sträckte sig från 1988 till 2002 då Kenneth avslutade med att bli trettonde man i Rally Wales GB och detta i en Skoda Octavia WRC EVO3. Karriärens höjdpunkt var bronset 1995 i Mitsubishin och det blev totalt sex WRC-vinster under de här åren. Bland annat vann Kenneth Svenska Rallyt tre gånger -91, -95 och 1997. Han slet inte heller ut så många co-drivers, Staffan Parmander satt i högerstolen ända från Svenska Rallyt 1989 i Toyotan fram till WRC-finalen i England 2001. Sista året i Skodan lotsade Tina Thörner Kenneth och där en sjätte plats i Argentina med den tunga Skodan blev bästa resultat.
Tyvärr fick Kenneth aldrig den där sista knuffen som borde burit till VM-titeln även i ”stora klassen”. Istället blev han fler gånger ett offer för ”politiken” i sporten och som han säger i boken.
Jag borde kanske varit lite mer framfusig och försökt sälja mitt namn på ett bättre sätt…

*
Nästa helg drar Sverige-Serien till Sundsvall och ”Stjärnsvängen” och till vad jag förstår perfekta vintervägar. Blir därför förvånad när jag kolar anmälningslistan klockan 16.15, femton minuter efter ”deadline” och hittar då enbart 53 anmälda och av dessa är 43 Volvo Mekonomen-bilar. Känns faktiskt lite tunt och inte ens General-Fransson kan vara helt tillfreds med styvt fyrtio anmälda i hans skara. Kul att där finns en skåning som tar den långa vägen till Sundsvall, DM-vinnaren Tom Kristensson med kartisen Mikael Ottosson ska prova på snö under Volvohjulen för första gången under sin korta men hitintills framgångsrika karriär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *