Mycket snö men isen (?) i Rally Sweden, stort vinterrally i Skåne, ny rallybok och tips till ”utskickare”…

Den stora frågan inför ”round two” i WRC, Rally Sweden är hur vägarna ser ut? Hur mycket grus kommer fram är en fråga som många ställer sig, detta med anledning av det tämligen tunna istäcke som fanns på sträckorna innan snön började falla.
Tävlingsledare Christina Lundqvist Viklund lugnar dock på wrc.com.
– Efter en midl start på året har vi fått mycket snö de senaste veckorna och samtliga sträckor är helt snötäckta.
Där är dock lite skillnad på underlag, de allmänna vägarna är hårdpackade medan övriga vägbitar är lite lösare…
Men erkänner Christina, is på vägarna är det sämre med.
För att få till detta, behöver vi lite varmare väder så att snöns smälter och sedan på detta, mycket minusgrader för återfrysning.
Nu ser det dock dåligt ut med ”värme” i Värmland.
– Prognosen under rallyt säger temperaturer mellan noll och tio minus…
Ser alltså ut att bli ett tufft rally för däcken, men det är inte första gången så är fallet och troligen inte heller sista…

*
BloggWinterNär vi är inne på Rally Sweden vill jag slå ett slag för det unika ”The Winter Trial” som startar från Köpenhamn nu på måndag morgon. Tävlingen är en ”regularitytävling” med målgång i Oslo och med lite olika ”specialsträckor däremellan. Startfältet är fullt med en bit över hundra klassiska rallybilar i detta det trettonde rallyt. Som arrangörer står Classic Car Events Foundation, samma folk som även ansvarar för t.ex det historiska Safari-Rallyt.
Kan även avslöja att man passerar Hörby Ringsjöstrand ungefär vid 09.00 på måndag den 3 februari för någon form av passerkontroll och frukost. Därefter bär det av vidare mot Glimåkra för ett nytt stopp beräknat till cirka 11.00 och sedan körs en ”regularitysträcka” på vägen över Högsma mot Vesslarp och Lönsboda.
Arrangören har redan konstaterar att årets tävling blir den absolut vintrigaste i rallyts historia på sin väg mot Oslo och målgången på lördag. BloggBentleyDå passerar man även Värmland och detta mitt i Rally Sweden, (känns som att det kan bli lite rörigt, eller… ). Om Värmlandsbesöket vill gärna Jan Österberg informera,
” Hej. Tommy
Vill informera om mera rally i Värmland, Sverige nästa vecka när Winter Trial kommer hit.
HQ på hotell Gustaf Fröding och Statshotellet i Karlstad, Förarprov vid Färjestads Travbana och på Gelleråsen onsdag morgon och fm.
Lördag morgon omstart torget Karlstad för avfärd mot Oslo för målgång.
Äldsta bil är en Bentley från 1935 mera info och startlista se The winter trial 2014″.
Har du möjlighet så missa inte detta, här finns allt från gamla Porschar, Opel, BMW till Bentley 35:an.

*
Mer Rally Sweden där författare Boo Wennerberg ihop med skicklige rallyfotografen Tony Welam presenterar sin bok ”Rallymästarna-21 världsstjärnor i närbild”.
BloggBokNär Boo Wennerberg som ung journalist började sin bana som motorsportreporter på Värmlands Folkblad och senare Vi Bilägare anade han inte att han 34 år senare skulle sitta omgiven av berg av anteckningsböcker och bandinspelade intervjuer med rallyförare från hela världen. Allt detta har han nu sammanställt och uppdaterat till en bok med 21 närporträtt av rallyns världsstjärnor. Från den förste världsmästaren Björn Waldegård, som också skrivit bokens förord, till dagens Sébastien Ogier. Man kan även läsa om bisarra stallorder, tekniskt fusk, förutspådda olyckor, personliga kriser och uppmärksammade uttalanden…

Boken kommer att börja att säljas på serviceplatsen i Hagfors på onsdag nästa vecka, och vid Färjestads-specialen onsdag kväll och i Torsby. Ska jag köpa boken? Bajsar björnen i skogen…

*

Ingemar Karlsson, den ”kinesiske blekingen” mejlar och önskar Gott Nytt År. ” För 2 1/2 timmar sedan sparkade hästen ut ormen och tar över för ett års tid.
With Best Regards
Ingmar Karlsson”.

*
BloggYMFRamona Karlsson skriver och berättar om sitt som det verkar mycket lyckade projekt Young Female Drivers. Nu har detta även uppmärksammas av SVT och UR:Redaktionen. Idrottens himmel och helvete är en programserie i åtta delar som sätter fokus på barn och ungdomars idrottsutövande, och vill skapa en diskussion om den genom kritiska och granskande inslag. Programmet innehåller även en “himmel”-del, där de fokuserar på ett positivt ledarskap och där Ramonas YFD-projekt följdes. Programmet sänds onsdagar kl. 22.00 i SVT1, och inslaget om Young Female Drivers sänds om fem veckor.


Till sist vill jag även tipsa er som skickar ”pressreleaser” och liknande till både mig och förhoppningsvis andra kanaler. Jag är mycket glad och tacksam för alla utskick men blir lite betänksam när vissa ”utskickare” ställer krav i samband med publicering. T.ex ställs det ibland krav för att få använda bildmaterialet som medföljer releaserna, oftast att alltid fotografens namn ska anges. Normalt sett inget större problem men när bilderna används utan bildtext, läggs i löpande text som i Motorbloggen blir det lite svårare. Fick häromdagen ett irriterat mejl som uppmärksammat att jag inte följt ”reglerna” för bildanvändande som han uttryckte det. Helt rätt, det gjorde jag inte, men följden blir i fortsättningen att den föraren inte längre kommer på bild i bloggen, bara text då jag vet att jag inte kan uppfylla ”hans” regler…
Vidare har någon krav på att ”teamnamnet XXXXXXX” alltid ska nämnas i texten, en annan menar att även sponsorerna ska synas när det publiceras. Allt så klart i absolut vällovligaste syfte men om syftet med utskicken är att få publicitet, är det helt fel väg att ställa krav på oss som publicerar.
Allt som skickas till media, ska vara till fritt förfogande så länge bilderna används till den text som medföljer vill säga. I annat fall kan jag förstå ”kravlistan”…
Ett litet tips, bifoga alltid en ”faktaruta” med namn, ålder, bostad, familj, yrke, klubb, bil, o.s.v på de aktuella personerna. Ser framemot många bra utskick i min mejlkorg…

3 svar på “Mycket snö men isen (?) i Rally Sweden, stort vinterrally i Skåne, ny rallybok och tips till ”utskickare”…

  1. Jag har varit djupt engagerad i att hjälpa Winter Trial sen
    i slutet av november och det har varit jättekul hela tiden. Det började med att
    Lars Mattson och Anders Anderberg tyckte att jag behövde ha information om den,
    sen dröjde det inte länge innan jag var i full färd med att hjälpa dem med att
    justera banan och i kontakterna med myndigheter, markägare och Rally Sweden.

    På tisdag kommer jag att ha hand om en passerkontroll
    utanför Nossebro, sen drar jag upp till Värmland, för att avsluta med att vara
    med på deras prisutdelning i Oslo lördagen den 8/2.

  2. Hej.
    Stort problem är det inte. Det jag vänder mig emot är att man ställer ”krav” på sina ”hjälpare”…
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *