Ogier som väntat snabbast i WRC ”nerskakningen”, Hyundai vinner servicefajten, Eyvind växlar upp och Mäster till Sprint-SM!

”Same precidure as last year”, så är det väl enklast att sammanfatta WRC-premiären Rally Monte Carlos shake down i dag. Sebastien OgierBloggOgier visade att där inte finns plats för några nya ”sheriffer i hans stad” och var snabbast över den 3,5 kilometer långa sträckan. Främste utmanare om man ska dömma av dagens körning blir då Citroén-duon Mads Östberg och Kris Meeke som var en dryg sekund långsammare än ”Folkvagnsföraren”. Nu kan man alltid hävda ”himmavägar” för Ogier som är född i Gap bara sex kilometer från Chateauvieux som var platsen för ”nerskakningen”.
– Vädret idag var perfekt, helt torrt även om underlaget skiftade en hel del, berättade Ogier efteråt för wrc.com.
– Några av kollegerna verkade oväntat ”slow” den här morgonen, vi får vänta tills rallyt startar för att bedöma hur snabba de är i verkligheten…
Vädret ser inte bra ut som jag skrev häromdagen, i morgon torsdag när rallyt startar förväntas det mycket regn kring Gap.
Förhållandena kommer att bli verkligt ”complicated” för oss som startar allra först och detta redan halvåtta på morgonen då det dessutom är mörkt. Inget lätt jobb!

*
Citroen ”rookien” Meeke var mycket nöjd med sin andra tid, i synnerhet som han inte riktigt trodde på sin Michelindäck.
Vi använde mjuka istället för ”supersoft” vilket jag tror varit det rätta för detta underlag, menade Meeke.
– Allting känns bra så jag har inget att klaga på…
Fyra slutade Latvala, cirka tre sekunder efter VW-kollegan i toppen. Placeringen efter tog Robert Kubica som därmed blev bäste Fordåkare och detta fem tiondelar före Miko Hirvonen. Mellan dessa båda smet en Hyundai in med Thierry Neuville bakom ratten. Även om det skilde tre sekunder drygt till Ogier var belgaren ändå två sekunder vassare än Dani Sordo i Hyundai nummer två.BloggHyundai Blir kanske till att göra några nya inställningar i Hyundais gigantiska ”servicetält” inför morgondagen? Servicetält känns kanske inte helt rättvist, ungefär som att kalla Drottningholm för hus. Hyundai har nämligen bestämt sig för att åtminstone vinna serviceplatsen genom ett gigantiskt monterbart tvåvånings hus i Gap. Ett hus som sedan ska monteras ner och byggas upp igen i Monte Carlos hamn. I fjol toppade VW ”servicekriget” med riktig bar, restaurang där det serverades ”Guide Michelin-mat” och inte minst viktigt, toaletter som förde tankarna till vilken restaurang som helst. Vad ska nu Capito ladda om med, för inte kan han låta några ”nykomlingar” dominera serviceplatsen?
Rallyt startar imorgon klockan 07.30 med sträcka ett, sjätte och sista sträckan för dagen går igång strax före klockan 16.

*
En positivt ändring har det blivit för Rally Sweden där unge norrmannen Eyvind Brynhildsen växlar upp från WRC2 till WRC men fortfarande i en Citroén och detta med hjälp av sponsor i Dubai. En sponsor som kontaktats av Sebastien Loeb som uppenbarligen sett norrmannens potential.
– Jag skickade ett sms till Loeb och bad om råd, berättar Eyvind för en norsk lokaltidning.
Detta slutade med att han ”lobbat”och rekommenderat mig för någon i Dubai och när en sådan förare som Loeb agerar är det ett ganska bra förhandlingsläge…
BloggEyvindNu är det ändå inte hundra säkert att drömmen uppfylls för Vålerföraren som så sent som i fjol var snabbast i South Swedish Rally (bilden) med sin Mitsubishi.
– Bilen är färdigstrajpad och klar men ändå vågar jag inte tro på allt förrän pengarna ”är på bordet”. Vi som varit med ett tag vet hur osäkert allt är när det kommer till kritan, själv har jag ännu itne hämtat en enda kronor i spons, så visst är det osäkert, konstaterar Eyvind.

*
Nu steg temperaturen flera grader i helgens Sprint-SM i Umeå. Enligt Västerbottens Folkblad kommer nämligen 1984-års världsmästare Stig Blomquist att köra förbil med en Audi quattro. Är det nu en av de ”riktiga” bilarna som finns som kommer att sättas i händerna på ”Mäster” får man verkligen hoppas att SVT:s kameramän är vakna och med direkt när han varvar upp ”turbofemman”. Att inte bjuda på detta i rutan torde enligt mig klassas som tjänstefel, stort tjänstefel…

*
BloggKullängFick en härlig bild från Bengt Karlsson som han själv tagit från Svenska Rallyt 1980 där Anders Kulläng vann med Ascona 400:an. Ägnade en stund åt att kolla publiken, kanske jag själv var med på bilden? Dock ser jag ut att ha varit någonstans just då men visst är det en härlig bild och detta inte bara för att det är en Opel? Har sagt det tidigare, visst f-n var det bättre förr och vad är en modern platsbehängd WRC-racer mot ren rå kraft som hos Asconan…

*
En som uppenbarligen förstått detta är den ”glade snickaren” i Vimmerby MS (till skillnad från den mer kände arge snickaren i tv) Kjell Fransson. Grupp H 940:an är såld och nu är det full fokus på den nya VW 1303S som han ska köra i Klassiska Rallycupen ( en liten undran, varför inte köra ”all in” Kjell och satsa på en Opel?). Med hundra hästar under bakhuven, cirka en tredjedel av Volvons är Kjell ändå säker på att hitta samma om inte större, rallyglädje i ”Folkan”. Premiär för året blir i Rally Sweden Historic.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *