Nästan hundra anmälda till Rally Sweden, Åhlin och Sääw kör i WRC2 och Miko mer ödmjuk…
Nu är det verkligen ”tumkris” i WRC2 sedan Fredrik Åhlin idag meddelat att även han kommer att köra i ”instegsklassen”. Premiär blir i Rally Sweden och bilen en Fiesta R5 genom brittiska CA1-Sports. Fredrik som vanligt med co-driver Morten Erik Abrahamsen i högerstolen. I ett pressmeddelande säger Fredrik.
– Den här styrningen har jag jobbat för under hela hösten, med massor av pirriga möten och så klart massog av hemlighållande. Skönt att äntligen kunna berätta att det nu är klappat och klart.
Det exakt tävlingsprogrammet är inte klart, berättar Fredrik utan det bestäms i samråd med teamet. Fredrik kommer att köra med DMACK som supporter och kommer att spela ”tredje fiolen” bakom Jari Ketomaa och Ott Tänak. Men det ändå främst genom egna sponsorer och hårt arbete som gett Fredrik den här chansen. Teamet är ett rent proffsteam som t.ex tidigare jobbat med Colin McRae under ledning av basen Martin Wilkinson.
– Känns helt underbart att hamna i ett sådant stort och professionellt team, menar Fredrik.
Inget snack utan att det såg lite mörkt ut för Fredrik efter det tunga året 2012. Nu visar det sig att han gjorde helt rätt som backade ner, började om och kanske nu är i början av en framtida WRC-styrning.
– Hela fjolåret handlade egentligen bara om att ha kul och jobba tillbaka självförtroendet. Då trodde jag verkligen inte skulle stå här idag med den här sitsen, avslöjar Fredrik.
– Självklart kommer vi att fortsätta med samma inställning i år och det är fortfarande viktigt att ha roligt!
Med ”tumkrisen” i inledningen syftar jag på att många av mina favoriter återfinns i WRC2 i år. Pontus Tidemand, Ott Tänak, Hayden Paddon och så nu Fredrik Åhlin, tror f-n att det blir brist på tummar…
*
Idag tisdag stängde anmälan till Rally Sweden 2014, som vanligt var trycket stort på sista anmälningsdagen.
– Ja, telefonen och mailen har gått varma idag, skrattade tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund när hon kunde pusta ut efter klockan 15.
– Totalt har vi 43 st ekipage, varav hela 17 WRC-bilar, anmälda till Rally Sweden varav de vi hade hoppats och trott mest på finns med. Allra gladast är vi naturligtvis för Pontus Tidemands anmälan i en WRC-bil, menar Lundqvist.
Alla fabriksteamen kommer med sin ”line ups” men bakom finns även många intressant namn. T.ex blev jag överraskad att se Henning Solbergs namn i listan med ”friställde” österrikiskan Ilka Minor i högerstolen. Bilen är en WRC-Fiesta som vanligt för Henning.
Totalt innehåller anmälningslistan, som är preliminär då den ska seedas och därefter godkännas av internationella bilsportförbundet FIA, 20 nationaliteter (förare och kartläsare), var av sex svenskar, Pontus Tidemand, Fredrik Åhlin, Mattias Adielsson, Joakim Roman, Robert Blomberg. Bland de allra sista att anmäla sig var en både en knall och glädjande nyhet, den glade hissmontören Per-Arne Sääw. Men icke i den vanliga Skodan (bilden från SSR), utan nu kommer Pelle med en helt ny Fiesta R5 i WRC2-klassen. Verkligen kul att Ford-planerna som det ryktas om en tid äntligen gått i lås. F-n nu får jag snart låna tummar!
*
Intresset för Rally Sweden Historic som kördes för första gången 2013 har också varit riktigt bra med strax över femtio anmälda.
– Verkligen roligt. Vi fick snabbt in de första anmälningarna och sedan har det rullat på i en jämn takt, säger tävlingsledaren för Rally Sweden Historic Hasse Joansson som dock inte riktigt kan pusta ut än.
– Rally Sweden Historic ingår 2014 i RM-serien och här kommer Historiska Utskottet att göra en första gallring av de anmälda och sen har vi också en gallringsrunda att göra i tävlingsledningen innan vi kan spika den fullständiga anmälningslistan.
Anmälningstiden för Rally Sweden Historic går ut vid 18.00 på tisdagen och bland de hetaste anmälningarna hittar vi fjolårssegraren och världsmästaren från 2005 Petter Solberg (bilden) samt Kenneth Bäcklund.
Vd Glenn Olsson är också mycket nöjd och kan lättat konstatera.
– Vi har hela tiden sagt att vi siktar på 100 ekipage totalt sett för WRC och Historic och det ser ut som vi kommer att landa på nästan exakt det, vilket är glädjande.
*
Medan Mads Östberg var ganska tuff i sin bedömning av M-Sport som team intar Miko Hirvonen en betydligt ödmjukare inställning till sin gamle arbetsgivare. Till Autosport säger Miko att han absolut inte ångrar sina två år hos Citroén. Han menar att han lärde sig mycket som blir värdefullt när han gör come back hos Mr Wilson.
– Första året var fantastiskt hos Citroén, jag slutade tvåa i VM och som team vann vi både förare och märkes titeln.
Det enda Hirvonen vill kritisera är att man beslöt sig för att sluta utveckla DS3:an.
– Jag tyckte inte det var rätt att sluta testa och utveckla bilen när vi förstod att vi inte längre hade med toppstriden i VM att göra,. Detta var definitivt fel väg att gå och jag fick då känslan att rally inte var prioriterat hos Citroén i framtiden…
– Okej det har varit två fina år, har lärt mig mycket och träffat ”some good people”, men min framtid är kanske inte här!
Även här behövs en tumme, unnar verkligen både den sympatiske finnen och M-Sport/Ford ett VM-guld. Å andra sidan göra jag samma sak med Latvala, börjar bli lite jobbigt det här…
Tidemand ska åka WRC och inte WRC2
Hej.
Det vet jag, men tänkte mer på resten av säsongen där han ska åka WRC2 och det är för den titeln jag allra främst håller tummarna..
MVH
Tommy.