WRC-nyheter tunnar ut Förar-VM, Skoda satsar finskt i ERC, VOC-sanktion klar och ”gubbarna” byggde hus…

Som jag redan tidigare berättat försvinner kvalificeringssträckan i WRC redan 2014 och beslutet är nu officiellt efter gårdagens möte med FIA World Motor Sport Council i Paris. Ett annat nytt grepp är att varje team endast behöver nominera en förare till minst tio deltävlingar. En förändring som gör att teamen nu kan ”rotera” mer med olika förare med olika förutsättningar. Ett typiskt exempel är Hyundai som nominerar Neuville som ”förste förare” och sedan Sordo för asfalt och Hänninen till grus. Detta är dock något som enbart gynnar ”Märkes-VM” som jag ser det. I Förar-VM blir det med nytänket ännu mer uttunnat då i princip enbart ”förste förarna” med fullt program kan vara med och slåss om VM-guldet. De ”roterande” förarna får inrikta sig på enstaka pallplatser i deltävlingarna, men i totallistan för WRC kommer de att vara chanslösa…
Startordningen blev också den jag tidigare berättat, dag ett startar man enligt VM-tabellen och därefter efter placeringen men omvänt. Tidplanen kommer också att bli exakt den samma för alla rallyn. Ceremoniel start på torsdag (vet inte om detta betyder att Färjestad Sprinten på torsdagskvällenBloggSvenska (här Kenneth Bäcklundh i årets Rally Sweden Historic) försvinner f.o.m 2015?) och sedan sista sträckan ”Power stage” startar senast klockan 12.00 på söndagen.

*
Samtidigt med detta berättar Svenska Rallyt AB att nuvarande deltids VD:n Glenn Olsson accepterat att utöka engagemanget som han haft sedan 2011.
Glenn har gjort ett fantastiskt jobb så vi är väldigt glada att framöver få disponera honom på heltid, säger Svenska Rallyts ordförande Lars Österlind.
Hitintills har Glenn Olsson delat sin tid mellan Rally Sweden och jobbet som utvecklingschef för Hagfors Kommun och Uvåns Näringslivscenter.
Jag ser fram emot att få fokusera mer på ett och samma uppdrag och få chansen att fortsätta utveckla bolaget och evenemangen. Mycket är ännu ogjort och potentialen är enorm, säger Glenn Olsson.
Känns onekligen bra att det finns framtidshopp i Värmland och att man vågar satsa trots den lite ovissa utvecklingen av WRC…

*
Några som skiter i WRC är Skoda som istället väljer att spänna musklerna i ERC (Rally-EM) och Asia Pacific Rally Championship. Nu bekräftar den anrika tjeckiska fabrikanten att den nya Fabia R5:an är tävlingsklar 2015 och att man då kommer köra bägge serierna. BloggSkodaFör 2014 blir det ”swap roles” för ERC-vinnaren Jan Kopecky som får ta sig an ”Fjärran Östern” medan Esapekka Lappi kör på ”hemmaplan” i ERC. Som support i ERC kommer tysken Sepp Wiegand att fungera.
Sitter och drömmer mig bort lite, tänk om den svenska Skoda importören varit på samma hugg som sina kollegor i t.ex Tyskland och England? Om så varit fallet hade vi haft en ”fabriksbil” i både ERC och Rally-SM. Som sagt, sitter bara och drömmer…

*
Ett mycket bra initiativ har Bergslagens Rally Cup presenterat där man satt startavgiften i cuptävlingarna till 300 kronor för ungdomarna. Redan den 26 januari är det dags för första deltävlingen i SMK Dalas ”Tractive Winter Sprint”. Ett initiativ som fler arrangörer borde ta efter!

*
BlogggAvtalI dag publicerade Roger Fransson ”beviset” på att VOC Mekonomen Rally har full sanktion från SBF tre år framåt. I Gästboken skriver Fransson bland annat, ”Allt är klart med vår sanktion, dessutom för de kommande tre åren (se bild). Mycket god dialog med Magnus, det tackar jag för.”. Just de sista orden känner jag lite som ett välkommet ”ljus i tunneln”. Vet inte riktigt hur det ser ut i övriga delar av landet, men i mitt ”stift” har jag inte hört talas om en enda som bygger bil för nya Grupp F RWD-klassen. Däremot lär det enligt hörsägen pågå V70-bygge vilket torde bli en intressant skapelse. Är det som VOC-grundaren Carleric Johansson sa till mig, ”en bil som inte fungerar på grus utan enbart på asfalt”. Eller får Dan Järbyn rätt som menar att en Volvo med ”forthjulstraeck” har alla möjligheter att bli en bra rallybil, på alla underlag.Blogg850 I Södra BF:s RS-DM körs en 850 dock en Turbo av Sven-Erik Nielsen från Dalby (bilden) och utan att på något vis förringa varken Sven-Erik eller bilen, någon riktig ”Mats Andersson-dödare” är det knappast tal om…

*
Inte bara jag som har en massa ”skit i lådor” min kamrat Kurt hittade häromdagen en del kul grejor. BloggBMWBland annat den här svårt gulnade lite oskarpa bilden från ”Hörby-Specialen” i mitten av sjuttiotalet. Specialprovet är på gamla ”vägverket” i Höör och den orange BMW 2002:an är på väg genom den förrädiska lastfickan som vållade många förare problem. Men frågan är vem kör BMW:n? Mitt tips är Asarums BMW-fantom Kjell-Åke Eriksson, är där någon som har ett bättre förslag?
Har ett speciellt minne från det här provet som numera måste anses preskriberat. Vid den här tiden pågick ett vägbygge i trakten och där nya vägen skulle dras stod en gammal ”milstolpe”. Länsantikvarien inspekterade stolpen på plats och beordrade omedelbar flytt till ”säker plats” för att den inte skulle skadas under det pågående arbetet. På en släp, under stor försiktighet och inlindad i tjocka täcken fraktades stenstolpen till just vägverkets förråd i Höör. I slutet av startfältet var där en förare som missade lite och dängde bakhjulet i något hårt, milstolpen så klart. Punkteringen kom som ett brev på posten men vad värre var, milstenen delades på mitten. Minnet är lite diffust av hur det hela klarades upp? Har för mig att milstenen flyttades av en ”vägjobbare” med ”rymligt samvete” till en plats på området nära där man brukade köra med stora maskiner. Någon vecka senare upptäcktes att någon grävmaskin antagligen kommit lite för nära stenen…

*
BloggPepparEn stolt tradition har ”Gubbaklubben” bestående av delar av SMK Hörbys rallyåkare att vid den här tiden ockupera Todde Johanssons bageri för att bygga pepparkakshus. Traditionen genomfördes även i år och på bilden är det stolta byggmästare som ställt ut de nybyggda mästerverken. Kan inte annat än applådera ”gubbarna”. Själv är jag glad att kunna äta en pepparkaka och att bygga är långt över mina ”skills”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *