Sordo ”tweet” klar för Hyundai, mer ”WRC-news”, skäms Subaru Sverige och medlems-ja till ny rallycrossbana i Åsum!
Idag träffas World Motor Sports Council i Paris, alltså ”di store pågarna” i WRC för att spika reglerna till 2014. Experimentet med ”WRC Qualifying Stage” blev aldrig mer än ett experiment och redan i till Portugal är skrivningen borta i Tävlingsinbjudan. Dessutom kommer även nya beteckningar på bilar tillåtna i WRC att tillkännages som RC1, S2000, R5 och Grupp N bilar över 2000cc som RC2. I Portugal kommer det även att bli premiär för J-WRC och där ännu inte alla detaljer är klara. Är jag inte helt fel på det så byter man här ut R2-Fiestorna till motsvarande Citroén.
*
Verkar nu helt klart att Dani Sordo blir Hyundai-pilot 2014 och ett tydligt bevis på detta tolkar jag som att hans Tweet i ämnet plockats bort. Även Hyundai Spain glappade tydligen lite med käften vilket fick som resultat att nyheten sipprade ut långt tidigare än vad Nandan tänkt sig. Enligt Sordo själv ska han åka alla asfaltstävlingarna med premiär direkt i Rally Monte-Carlo där han slutat på pallen tre gånger de senaste fyra åren, i år blev det en tredje plats (bilden). Offentligt blir beslutet först i Frankfurt i början av nästa vecka.
’
Silly season fortsätter och där det spekuleras om vem som ska ta vilka av de totalt elva ”fabrikstyrningar” som finns, fördelade på VW tre, Hyundai två, troligen kommer Ford och Citroén att ha minst tre förare vardera. VW är de enda som har hundra procent klart med trion Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Klart verkar också Hyundai med Neuville, Sordo så Juho Hänninen för grustävlingarna. De två andra testförarna Bryan Bouffier och Chris Atkinson ser därmed ut att stå utanför.
Till Ford förväntas Nasser Al-Attiyah köra fem tävlingar och där hans skyddsling Elfyn Evans troligen sedan åker resterande i Nassers Fiesta. Mads Östberg och Evgeny Novikov har lite gungfly under stolarna med sina försämrade resultat 2013 mot 2012. Norrmannen slutade sexa och ryssen sjua, mot fjärde och sjätte i fjol, ingen bra utveckling…
Nu lär bägge två ha en ansenlig summa sponsorpengar med sig vilket gör att Malcolm Wilson troligen väljer att titta bort från årets resultat och gärna ser de båda fortsatt under ”The blue oval-fanan”. Ett angenämt problem kan uppstå om Robert Kubica även han ansluter till Cumbria. Detta då han i bakluckan har en ” hela Polen” med deltävling i WRC 2014 och dessutom koffert full med friska stålar från sin sponsor det polska oljebolaget Lotos. Det eventuella positiva kassaflödet kan bädda för att Miko Hirvonen bara glider rätt in på en räkmacka och tar en Fordplats. Hans totalt fjorton WRC-segrar under Wilsons ledning borde göra honom mer än välkommen.
Citroén slutligen har huvudsponsorn Abu Dabhis Khalid Al-Quassimi som pengaleverantör men där Khalid själv knappast lär åka mer än kanske en handfull tävlingar. Kris Meeke tror jag fortfarande har en chans att få revansch efter sin kraschperiod men vem kan komplettera med kapacitet att ge segrar? Svar vet ej men åtminstone inte Francois Duval, kanske en signal till Petter Solberg hade varit en möjlighet…
*
Övergången från Petter till landsmannen Anders Gröndal känns inte helt fel. Där har det nu gjorts klart att norska Subaruimportören fortsätter att satsa på den unge talangen . Subaru är ett stort märke i Norge mycket tack vare Petter Solbergs VM-guld 2003 efter vilket försäljningen exploderade. På hemmaplan har Subaru tagit 12 NM-guld sedan dess vilket är en markant skillnad mot hur Subaru Sverige sköter sitt ”rallyarv”. I Sverige är det numera i stort sett Stoffe Nilsson (bilden) och Jerker Axelsson ensama och i motvind som förvaltar Subarus en gång så stolta rallytraditioner. Traditioner som började i slutet på åttiotalet med den ömtåliga Leonen som här Henrik Morin i Globen Rallyt hårdtestar. Med den bakgrunden är en plats i skamvrån och med dumstruten långt nerdragen egentligen vad Svenska Subaru bäst förtjänar?
Ryktet om såväl klass som märkesbyte har florerat för Gröndal, men nu är det klart det blir Subaru även 2014. Som avslutning på pressmeddelandet utesluts inte heller starter i såväl Rally Sweden som i Rally-SM. Skönt för den svenska importören att andra gör deras jobb med marknadsföringen!
*
I dagarna ska SBF publicera sin sanktion för VOC Mekonomen Rally vilket sedan gör det möjligt för ”oss VOC:are” att själv välja om vi vill åka Grupp F RWD eller VOC Mekonomen Rally. Viktigt blir det därför att alla arrangörer framöver bjuder in bägge klasserna för att verkligen säkra upp att bilarna kan användas 2014. Sedan är det upp till ”oss” att välja vilken klass vi ska tävla i. Tar detta som ett ett litet, litet tecken på islossning mellan Rallyutskottet och VOC-Fransson vilket jag menar är oerhört positivt för alla!
*
I måndags hade Kristianstad Kartingklubb medlemsmöte och där man enhälligt röstade för att gå vidare med rallycross projektet. Ett projekt som innebär byggandet av en bana med kapacitet för 50 000 åskådare ute vid nuvarande anläggningen Åsum Ring. Eldsjälen i klubben Jörgen Andersson vill gärna återuppliva Kristianstads status som ”Motor-Mecka” sedan femtiotalets Grand Prix tävlingar ute vid Råbelöv.
– Jätteskoj, det här är ett steg på vägen att kunna få uppleva glansdagarna från 50 –och 60-talet igen. Det här innebär även att vi börja kontakta kommunen och andra samarbetspartners.
Vad händer närmast?
– Nu ska vi bjuda in föreningar och eventuella samarbetspartners för samtal om hur de skulle kunna ha sin verksamhet hos oss på Åsum Ring, berättar Jörgen.
Frågan är dock vilka de andra föreningar som kan tänkas förlägga verksamhet ute i Åsum? För mig känns det självklart att bygga för både dragracing och drifting, sporter som idag inte har någonstans att utöva sina aktiviteter. Dessutom är åtminstone drifting en sport som växer trots avsaknaden av arena. Folkraceklubbarna i trakten tror jag kanske bli mer svårflörtade då alla redan har egna banor. Har svårt att tänka mig att t.ex Hästveda FRC överger ”Harabacken” runt hörnet för att en ny anläggning byggs halvtimmens bilväg bort?
Nu ska detta inte tolkas som att jag är negativ till projektet, tvärtom känns detta som en verklig kanongrej för motorsporten i nordost. Men man måste ändå vara ärlig och inse att det inte blir en lätt resa innan första rallycross-heatet flaggas iväg…
*
Lite märkligt att det varit noll återkoppling på mitt ”avslöjande” om att Mikael Lindh tar över Rally-SM f.o.m 2014. Konstigt att de ”stora frågorna” inte väcker mer nyfikenhet kan jag tycka, förresten vad hände med ”nya Grupp H”? I våras var debatten extremt livlig, nu stendöd…
Hej!
Tror att du är lite fel ute med norrmannen Gröndal,när det gäller segraren i SSR.Segraren var han på bilden Eivind Brynhildsen med Anders Fredriksson som kartläsare.Tror även att han körde Mitsubishi,om jag inte minns fel.
Olle Engelbrektsson
Hej Olle.
Du var inte först att uppmärksamma mitt tankefel. ”tvåan” Martin Berglund i SSR bakom vinnaren Eyvind Brynhildsen som var på bilden, var först. Skyller på tidspressen och att bilden dök upp när jag letade efter Stoffe i arkivet. En förklaring men egentligen ingen ursäkt, får överväga att sluta vara med i ”Våga vägra Google-gruppen”?
Blir kanske för trångt i skamvrån med hela Subaru Sverige och nu desssutom motorbloggaren, men dumstruten tar jag på mig!
MVH
Tommy