M-Sport fortsätter med Qatar i WRC, punktering sinkade Stig i Safarirallyt, två Skodor för Hedström (?) och FB-skrivaren träder fram…

Enligt brittiska källor på nätet ser det ut att lösa sig för M-Sport och WRC 2014. Nasser Al Attiyah och Qatar förlänger samarbete med det Cumbria baserade Ford-teamet och där Nasser enligt uppgift ska åka fem deltävlingar med en Fiesta. Malcolm Wilson vill inte avslöja alltför mycket men verkade enligt källorna mer än positiv och har lovat klart besked i nästa vecka. Då förväntas även M-Sports ”line up” presenteras. Mitt tips är Mads Östberg (bilden) BloggMadsoch Miko Hirvonen, någon som vågar sätta emot?

*
När Stig Blomquist gav sig ut på den allra sista 87 kilometer långa specialsträckan i East African Safari Historic Rally skilde bara nio sekunder upp till ledaren Ian Duncan, detta sedan Stig slagit till med en kanontid på näst sista sträckan. Efter nästan 160 mils körning kom så allt att slutligen avgöres en enda mil från målet i Mombasa genom en punktering på Porschen. Hemmafavoriten Duncan i den sydafrikabyggda Ford Capri V8:an vann till slut med strax över tre minuter före Närkes stolthet.
– Klart att det kunde ha varit roligare…
Vi punkterade inte särskilt långt från mål och var tvungen att byta däcket, sa Blomqvist i en officiell kommentar hemsida direkt efter målgång.
Jag har varit nära att vinna rallyn förut och missat, men aldrig varit så nära på en så lång och tuff tävling som den här.
Trots att halva startfältet bestod av Porschebilar blev det alltså en Ford som vann, vilket torde glädja i synnerhet Fordvännerna i nordväst Skåne. Till er säger jag bara.
Gläds medan ni kan, som bekant var där ingen Opel alls i startfältet!
Trea i en likadan Tuthill-Porsche som Stig slutade belgaren Gerard Marcy, men nästan timmen efter toppduon.

*
Bäste ”svenske amatör” i Kenya blev Christer Johansson/Mattias Adielsson på trettonde plats medan familjen Hagman Jan och Martin körde in som 22:a. Två placeringar efter slutade Roger Samuelsson/Robin Friberg och siste man i mål blev David von Schinkel.
Bröt på slutet gjorde både Joakim Roman och Ricard Göransson.

*
SM-vinnaren Peter Hedström planerar för ett tvåbils-team med Skoda Fabia till nästa års Rallycross äventyr. Teamchefen Anders Hedström säger till autosport.com.

Peter kommer att köra full säsong med en bil och nu pratar vi med folk om att plussa på med ytterligare en bil i teamet. Blir mycket intressant vad som händer de närmaste månaderna…
Teamet laddar för fullt för att förbättra den tionde placering som blev resultatet i EM 2013. Bland annat vill man förstärka med en chefsingenjör.
Vi söker chefsingenjör på heltid som kan ta med sig goda rallycross kunskaper till teamet, avslöjar Anders.
Privatteam kan fortfarande hävda sig och detta är ett av skälen till att World Rallycross Championship är så bra!
Fortfarande väntar vi på vad som ska sättas i händerna på Ramona Karlsson och på hennes blogg ges inga besked. Sponsorjakten är i full gång för att få ihop budget och det verkar ännu inte helt klart om det blir till att hyra in sig i befintligt team, Petter Solbergs har nämnts eller köra i egen regi.BloggHelmia Noterar att Helmia har en stor ”Till salu” skylt över Steckas Supercar RenaultMotorsport i Värmlands startsida. Kunde kanske vara något för Ramona…

*
BloggSolbergÖverstyr gick det hemma hos Petter Solberg i Mitandersfors där man i torsdags hade någon form av ”event”. En ”rallybil” (enligt uppgift en Mitsubishi) åkte av vägen i hög fart på en avstängd väg och detta så illa att passageraren skadades i ryggen. Räddningstjänsten kallades till olycksplatsen, ”klippte” taket och plockade ut den skadade som togs till sjukhus. Där konstaterades att han var mycket lätt skadad medan föraren klarade sig helt oskadd. Obekräftade uppgifter säger att det var Petter Solberg själv som körde men han har klokt nog valt att inte kommentera. I nuläget är det enda som är känt att det var två norska medborgare i olycksbilen och att bilen drabbats av tekniskt fel före avåkningen.


”Teknikerbråket” inom Södra BF där rallyteknikerna fullt förståeligt reagerat efter påhopp och dumma kommentarer på olika ”sociala medier” har engagerat. I mejlkorgen har där kommit reaktioner och det lite märkliga är att samtliga skribenter ställer sig på teknikernas sida. Frågan man ställer sig är då, vem är det som skriver alla dumheter när alla verkar överens om att teknikerna gör ett kanonjobb?
En som känner sig utpekad som ”FB-kommentator” är flitige skribenten där Anders Åberg från Hässleholm. Till Motorbloggen har Anders skickat följande där jag valt att plocka bort valda delar samt namnet på den utpekade teknikern. Anders skriver:
” Hallå Tommy!
Igår blev jag uppringd av en förbannad XXXXXXXXX, ”sådana som du ska inte hålla på med sport” ”sluta skriv en massa skit på nätet” ”man kan köpa dina grejer till halva priset på biltema” ”du är en krämare som gör allt för att tjäna pengar” OSV.
Han gick på som ett ånglok på steroider… suck.
Men, jag fattade att folk tagit illa vid sig p.g.a. av ett inlägg på FB där jag bestämt menade att det finns en person inom organisationen som behövde plockas bort för allas trevnad.
1. Här är den text jag lade upp på min egen FB-sida nyss som förklarar i klartext hur det ligger till:
Det har under en tid funnits tekniker arbetande inom SBF som känt sig utmålade som idioter på FB och andra sociala medier. Några av dem har tagit illa vid sig, så för att klargöra min åsikt i frågan så är det endast en tekniker som, enligt mig, upprepande beter sig illa och gör betydligt mer skada än nytta. Personen är till råga på allt XXXXXXXX den som ”dömer” i svåra frågor.
I och med detta vill jag be dig XXXXXXXXXX att hålla dig borta från besiktningarna och hålla dig till sådant som i möjligaste mån inte drabbar vanliga rallyåkare på hobbynivå. Din översittarattityd hör inte hemma i ideella organisationer.
Till alla andra tekniker: Jag har i dagsläget inget ont att säga om er utan ”keep up the good work”
2. Det finns de tekniker i södra som inte klarar ta kritik av något slag. Jag anser mig ha rätt att ta upp problem även med teknikerna utan att de ska ta det som ett ”påhopp”. Varför kan man inte föra en dialog utan att bli förnärmad och ”påhoppad” ? Alla vet att i en organisation krävs ibland nya tag och teknikerna är inte ett undantag. Sluta se varje försök till förändring som ett påhopp, snälla!
Jag har under en tid försökt vinna majoritet i frågan om ”säkerhetsmässiga brister”. Jag vill att det införs två nivåer där nivå ett kallas ”ringa säkerhetsbrist” och nivå ”allvarlig säkerhetsbrist”. Detta kan liknas vid bilprovningens bedömningar av fel ”bra att veta” eller ”måste åtgärdas inom 30 dagar” eller ”körförbud”. Det jag vill är att de ringa säkerhetsbristerna ska noteras i vagnbok så att man säkerställer att felet blir tillrättat innan nästa tävling. I de flesta fall idag väljer teknikerna att ”se mellan fingrarna” istället för de vet att de inte får skriva denna typen av brister i vagnboken men det tycker samtidigt att felet inte är grovt nog för att döma ut startförbud vilket skulle varit det rätta om man följt reglerna (om inte felet går att rätta till snabbt och enkelt på plats vill säga).
Hade teknikerna haft denna möjlighet att vi sluppit många av de diskussioner som uppkommer i besiktningen vid tävlingar. Istället för att tjäbbla, skriv i vagnboken och skicka bilen vidare.
Vissa tekniker hävdar ju då: ”Jag vill inte ta ansvar för en bil som har säkerhetsmässiga brister”. Självklart inte men jag har ännu inte varit med om att en tekniker varit uppe på tapeten för att man hittat något som borde upptäckts i besiktningen på en bil som kraschat och där förare/kartläsare blivit skadade. Alltså finns inte besiktningen där för att lämna över ansvaret till någon annan än föraren av bilen. Föraren är ALLTID ansvarig för sin bil, besiktningen är där för att i rimligaste mån förhindra onödiga skador.
Vidare tycker jag man har mer rätt att ta upp problem och diskutera saker när man har lösningar på problemen att erbjuda samtidigt!
Med Vänlig Hälsning
Anders Åberg
Hässleholms MK”.
Känner inte att jag har mycket att kommentera Anders inlägg med utan låter en av distriktets vassaste chaufförer tala istället.
– Märkligt att det är så svårt att fatta att vi behöver varandra allihop. Publik, förare, tekniker, arrangörer, markägare, brister en länk i kedjan rasar allt…
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *