Inget nytt i WRC-frågan för Rally Sweden, Lappi värst i ERC-finalen och så lite gammalt Opel…
I frågan WRC eller ej i Rally Sweden 2015 har det inte hänt någonting i veckan som gått berättar Värmlands Folkblad (är det bara VF i Värmland som är intresserad av frågan, noterar inte mycket från konkurrerande media?). I en kort intervju med vd Glenn Olsson säger han att ”fönstret inte är stängt”, fortfarande finns chans att rädda tävlingen. För det är just detta allt handlar om som jag ser det att, rädda ”Svenska Rallyt”. För vad händer om VM-statusen försvinner, kanske kan det bli ERC (Rally-EM), men mest troligt är att det i bästa fall blir deltävling i Rally-SM. Oavsett hur man ser på Rally-SM så måste man ändå erkänna att det blir ett nerköp, ett stort sådant, rättare sagt jättestort nerköp…
Att organisationen skulle kunna överleva som SM-arrangör, kanske kompletterat med ”Rally Sweden Historic” tror jag blir svårt. Därför är det jätteviktigt att WRC blir kvar i Värmland och inte hamnar borta i Ryssland. Tyvärr inbillar jag mig att tesen, ”en gång borta, för alltid borta” är nära att infrias. Upp till kamp!
*
För att hedra Craig Breens co-driver Gareth Roberts som tragiskt omkom på Sicilien i juni 2012, instiftar arrangörerna av Rally Wales GB ett ”Special award” i årets rally. ”Croeso Trophy in memory of Gareth Roberts” kommer att tilldelas bästa walesare i tävlingen.
*
Breen själv kämpar just nu om seger i ERC-finalen som körs i schweiziska Valais. Seger är ett måste om han ska kunna sno andra platsen i Rally-EM för Bryan Bouffier som inte ställer upp på grund av ”pengabrist”. Ser dock riktigt mörkt ut för Breen som inledde allra bäst på torsdagskvällen. Men nitiska poliser i ”klocklandet” lyckades få Breens Peugeot i siktet på radarpistolen med åtföljande stopp och förmaningstal. Nu var inte poliskonstapeln av den snabbpratande sorten så Breen fick förutom allt annat skit även transportprickar för sen ankomst till SS2. Sedan var där något hårt i vägen som gjorde att styrningen fick sig en knäck och efter tio körda sträckor ligger han på åttonde plats. Långt, långt borta från seger, eller mer korrekt 3.54,4 efter ledande Esapekka Lappi. Han i sin tur har österrikiske Subaruåkaren Andreas Aigner lite flåsande ”down the neck”, 43,7 sekunder skiljer. Trea är Oliver Burri i S 2000-Fiestan 1.18 bak. Craig Breen kommenterade besviket.
– Har lagt ner hela min själ och hjärta på den här tävlingen, andra platsen i ERC var allt jag fokuserade på och så blir det så här!
Rallyt går i mål på lördag eftermiddag.
*
Fick ett tips om ett lämpligt vinterprojekt en Opel GT som för tillfället är långt från att åter få känna marken under sina hjul. Annonsören skriver ”Så har jag kommit till insikt att det kanske är lika bra att sälja mitt evighetsprojekt. Nu har det stått orört i över ett år…
Alltså, det är en mer eller mindre komplett Opel Gt -69 regnummer CPZ861. Bilen är helt renplockad, och för närvarande upphängd på två motorstativ.
Det finns en del rost kvar att åtgärda, men inte mycket för en gammal Opel egentligen.”.
Visst blir man sugen, men detta exemplar känns mer lämpat för Opelmuseet i Rüsselheim. Menar med raden ”… del rost kvar att åtgärda, men inte mycket för en gammal Opel..”. Bilen torde vara unik, rost och Opel på samma gång, märklig formulering eller är det jag som missat något väsentligt?
*
När vi ändå är inne på gamla Oplar så hyllar Teknikens Värld i senaste numret BMC Cooper S som i år fyller 50 år. Chefredaktör Daniel Frodin lider som en del andra, av svår ofta obotlig ”anglofilius”. Tävlar flitigt i Racerhistoriska klubbens serie och berättar stolt att han äger två ”huunakojor” och bygger på en tredje. Elchocker och tung medicinering kan hjälpa men det finns ingen garanti, har samma fenomen inom den närmaste vänkretsen. Där syns inget tillfrisknande…
Nu var det inte Frodins tillstånd som skulle beskrivas utan istället skulle det handla om tidningens mest lysande stjärna, PeO Kjellström. I en passus skriver Frodin, ”PeO Kjellström har tidigare fått klä skott för Opels diverse snedsteg eftersom han i det närmaste har en blixt tatuerad i pannan och tycker att allt Opel gjorde under 60- och 70-tal är gudabenådade tingestar”. Snälla Daniel vad är problemet, PeO har ju helt rätt och just orden ”gudabenådade tingestar” stämmer ju exakt på t.ex en Rally Kadett från 1970. Önskar bara att jag själv haft förmågan att formulera mig lika bra. Men det är väl detta som är skillnaden mellan att vara chefredaktör i Stockholm eller halvtaskig fotograf från Hörby…
*
Flitige racing och karting skribenten Staffan Börjesson har uppenbarligen kommit i ”puberteten” och vill gärna förklara sig,
” Frun kallar det 40 års kris….jag kallar det för den bästa drogen som finns….motorsport…..det giftet lämnar aldrig kroppen…..dyrt….men sunt och man lever bara en gång…..25 år som frilansande racing skribent (Tack Claes Uddgren) är värt o fira….och klart att du skall få reda på vad man numera rattar mellan artiklarna…..hi hi hi Nr 1370″.
Staffan har alltså köpt sig en Ogier-kopia och visst är detta roligt, jag gratulerar till köpet. Men snälla Staffan varför tog du inte steget fullt ut och ringde Tom Axelsson? Tom har nämligen en ”riktig” 40-års present till salu, en Rally Kadett Sprint (bilden). Visserligen lite dyrare än Polon, skiljer cirka 45-tusingar, men i känsla är det flera nollor bakefter…
*
I morgon är det dags för det omdiskuterade ”rallyexperimentet” signerat Roger Rooth, vi snackar finalen i ”Bilsport Rallycup”, Vilda Ryd Racet. Frågan alla ställer sig, blir det bilslakt eller istället en sällsynt trevlig tävling med stora delar av de hundra bilarna välbehållna tillbaka till målet i Ryd? Jag sätter en slant på det sistnämnda…
*
Som avslutning, idag kom vinterdäcken på Subarun och i onsdags på Suzukin. Visar en bild som bevis på att jag lever som jag lär med dubbdäck på och hoppas att jag inte förstört helgen för min kamrat CG Wilke och andra i gruppen ”visomalskardubbfritt.com”?
Trevlig helg.
Tur att det finns rally och historisk racing så nån gammal Opel överlever rostdöden:):):)
Sugen på Vilda Ryd men får nog stå över.
En trappa som trots den är i betong ser ut som en Opel efter några år behöver renoveras ihelgen…….
Ha de gott och trevlig helg
Mvh Kennet