Bäcklundh vann Midnattsolsrallyt men FIA/SBF säkerheten..

Mitt tips höll hela vägen och Kenneth Bäcklundh vann tillsammans med kartläsaren och bilägaren Bengt-Arne Gustafsson lekande lätt, det femte Midnattssolsrallyt efter omstarten.
Till skillnad från de av experterna upphausade favoriterna Stig Blomquist och PG Andersson höll Bäcklundh en lägre profil. Gissar att han istället knöt näven i föraroverallen och tänkte, vänta bara till vi kommer ut på sträckorna!
Av mina ”kunskapare” längs rallyt har jag förstått att det var en makalös uppvisning som inte bara Bäcklundh bjöd på utan i stort sett hela startfältet. Tempot är nu väldigt uppskruvat och detta tror jag kan bli ett problem framöver.
Gissar att topp-tio åkarna ligger på sträcktider som inte skulle skämts för sig om det varit en SM-tävling. Naturligtvis skoj både för deltagare och publik, ddet som inte är lika roligt är att säkerheten med de här ”gammelbilarna” inte är lika hög som i de nyare rallybilarna.
En av deltagarna i klassen upp till 1965 berättade att han var lite skraj över detta faktum. Hastigheterna i dag är mycket högre än när man tävlade med bilarna på sextiotalet. Bättre/vassare motorer och framförallt förbättrad väghållning med bättre däck bidrar till att det går betydligt fortare idag. Men när avåkningarna sker, så är det samma usla säkerhet som på sextiotalet, fast farten är så mycket högre.
Här menar jag att FIA och SBF måste ta sitt ansvar och ändra de löjliga regler som förbjuder ökad säkerhet i Appendix K-klasserna. Främst måste skyddsburarna tillåtas att bli bättre, fler fästpunkter och mer rör.
Innan jag Appendix K besiktigade min Opel Kadett monterade vi en rejäl bur som, enligt grupp H reglerna, svetsades i karossen där buren låg an. Tävlade några år med detta innan regeln kom att alla skulle Appendix K-besiktigas, då kunde jag inte längre behålla den ”säkra” buren. Det blev till att skära loss alla svetsfogarna då det endast är tillåtet med sex fästpunkter…
Jag kan inte få in i min hjärna det faktum att FIA/SBF jobbar mot ökad säkerhet i rallybilarna, förstår det bara inte!
I år blev det, vad jag vet, bara en avåkning med personskador. Som tur var körde ”Lingen” en stor välbyggd Opel Rekord, hyggligt med plåt och gott om plats i hytten. Vågar inte tänka på vad som hänt om det istället varit t.ex en Kadett som min. Mycket kan man säga, men där är varken mycket plåt eller stor plats…
Att rallyt är en succé är där väl ingen som kan säga emot. Massor av publik både på sträckorna och vid de olika uppehållen. Det som svider är naturligtvis att man lämnat Skåne där vaggan stod när rallyt startade om 2006. Har ingen aning om vad som krävs för att rallygeneralen Per Carlsson ska vända hem igen, han bor ju trots allt i Kristianstad och stora delar av ledarstaben hör till Kristianstad MK?
Jag menar även att kommunen borde/måste dra åt tumskruvarna alltså erbjuda ekonomisk stöd till Per så att rally kommer hem igen. Hörde ett rykte att det fanns funderingar på att vända på steken, starta i mellansverige och ha målgången i Skåne. En klok tanke och då ska naturligtvis kommunen slanta upp så att man kan fylla parkeringen kring nya Arenan med klassiska rallybilar. Ett kanon tillfälle att visa upp nya stoltheten även för de som inte är handbollsintresserade. Först Handbolls-VM i januari 2011, sportchefen påstår att där då kommer 35 000 besökare varje dag. Var alla dessa ska ta vägen under matcherna, Arenan tar bara 5 000, har han dock vägrat svara på. Hur som helst lite folk kommer där väl ändå i januari. Till sommaren sedan toppa med Midnattssolsrallyt i juli. Först då sätter man verkligen Kristianstad på kartan!

2 svar på “Bäcklundh vann Midnattsolsrallyt men FIA/SBF säkerheten..

  1. Att flytta rallyt ned till skåne är helt idiotiskt tycker jag. Självklart skall det vara en mer central placering på rallyt för att ge fler möjligheter att både besöka eller deltaga. Jag vet flera som inte åker den klassiska cupen för att det är just för många tävlingar i den södra delen av landet.

    Att inte få bygga en modern bur i bilen är ju en av de saker som hela appendix-k handlar om.
    Att tävla med de förutsättningar och material som fanns i tidsperioden. Motorer är bättre trimmade, det finns bättre hjälpmedel idag för att optimera en motor. Självklart också mycket bättre material i däck och fjädring.

    Tyvärr har det varit lite för löst av besiktningsmännen att tillåta vissa modifieringar som inte finns i bilens homologeringshandlingar.

    Säkerheten är idag betydligt bättre i bilarna än på sextiotalet. Stolar, bälten, hjälmar, overaller och dubbla brandsläckare.

    Jag tror att man måste försöka begränsa hastigheten på vissa sträckor, varna oftare vid farliga avsnitt.

    Just varningar var i år en het potatis i skogen, jag besökte rallyt i skogen alla dagar och var på 2 kända avåkarställen som i år var varnade. Många var skitsura och tyckte det var värdelöst. Särskillt de som har för avsikt att sälja sina bilder och filmer på andras olycka.

    Förra¨året åkte en massa bilar av på dessa ställen och i år var de varnade……helt rätt.

    En utav sommarens höjdpunter är nu till ända, längtar redan tills nästa års midnattsolsrally.

    1. Hej.
      Håller inte med om att en flytt till Skåne är idiotisk lokalfärgad som jag är. Inte tror jag att varken deltagarantal eller publik skulle minska för att tävlingarna går utanför 08-sfären.
      Däremot förstår jag inte alls ditt resonemang vad gäller säkerheten. I den bästa av världar så skulle det kunna fungera som du menar, att man inte behöver ökad säkerhet om man istället släpper lite på gasen. Genom åren har ju detta visat sig vara en omöjlig ekvation och då menar jag, måste man höja säkerheten på andra vis. Vad detta har för negativ betydelse för sporten kan jag inte förstå och om det nu gäller att köra som man gjorde 1965, då ska ju buren bort helt och hållet. Det var ju först en bit in på sjuttiotalet som man började montera skyddsbåge som sedan blev en bur.
      Du skriver ju själv att det mesta materialet har utvecklats sedan sextiotalet och det verkar du tycka är OK, men just säkerheten den ska inte följa samma regler. Konstigt resonemang enligt min mening.
      Hur begränsar man hastigheten på sträckorna? Chikaner är ett sätt, men mellan dessa kan det ändå gå ruskigt fort. Däremot håller jag helt med dig vad gäller varningar. Mer sådana och så får gamar säga va de vill.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *