Enduro ny gren för Rally-Berglund och Trafikverkets hastighetstänk, eller brist på…
I Motorbloggen gäller fyra hjul, men i bland måste man göra lite avsteg. I går var jag på Fyradagars Enduro och det måste jag erkänna, detta är enda MC-sporten som kan hetsa upp mig. När dessutom Paris-Dakar åkarna Annie Seel och norrmannen Pål Anders Ullevålseter, tvåa 2010, är med så är det en höjdare.
Tävlingen som har Hässleholmsgården som tävlingscentra har lockat ut nästan exakt tvåhundra MC-åkare som under fyra dagar ska avverka ett antal specialsträckor runt Skåne. Upplägget är precis som i rally och det är väl också därför som jag tycker att det är OK…
Själv var jag på specialsträcka 4 på motocrossbanan i Broby och detta i tryckande värme. Dock inget som verkade bekymra åkarna, i stället var alla var på strålande humör trots att svetten lackade innanför hjälmarna. Plötslig lösgjorde sig en förare ur gänget och satte bestämda steg rakt emot mig. Stannade upp och sträckte fram handen.
– Hej farbror, känner du inte igen mig?
För det första ”farbror” vad är det för hälsning? Med hjälmen på huvudet och bara en tittspringa för ögonen var det för mig omöjligt att känna igen någon. Inte ens min egen mor hade gått att känna igen.
– Det är ju jag, Roger Berglund!
Då kände jag igen den ”gamle” rallyfriskusen från Tranås. Under många år en av Sydsveriges vassaste förare i bland annat Ford Escort, olika Volvo och till slut Mitsubishi. Nu har Berglund sadlat om till Enduro vilket han tyckte var en perfekt tävlingsgren. För tävla det måste man ju, menade Roger.
– Jag är tävlingsmänska och då är enduro ett betydligt vettigare alternativ än rally, som jag tycker har spårat ur totalt!
Tävlingen avslutas på torsdag med sista sträckan precis utanför Hässleholmsgården. Första start på den sträckan är klockan 15.00. Håll då utkik efter nummer 4 som är Berglund. Kör han sin Husaberg likadant som han körde rallybil, då är det garantera sevärt!
Nu är det klart vad Stig Blomquist ska köra i Midnattsolsrallyt som startar om en vecka. Det blev inte Saab 99 Turbo som man hoppats, den blev inte klar i tid, utan istället sitter Stig i en Audi Quattro. I den bilen är det redan klart vem som vinner årets upplaga och för att förenkla kan man därför slå ihop starten med prisutdelningen, så spar man tid…
Skrev i våras om Trafikverkets nya grepp med sänkta hastigheter på gamla 90-vägar. En sådan är ”gamla E22:an” från Osbyholm till Hörby en bit på cirka tre kilometer. Tidigare, fram till 1986 då nya vägen invigdes, var detta pulsådern Malmö-Kristianstad trafikerad av tusen och åter tusen bilar. Då hade vägen 90 km som hastighetsgräns och har haft så fram tills i våras då det blev 70 som maxhastighet.
Trafikflödet som nu är ytterst begränsat, består i stort sett bara av lokaltrafik och inga lastbilar, tål absolut inte högre hastighet än 70, menade man från verket. Vägen är bred med fina vägrenar och endast på en cirka hundra meter lång bit finns träd utmed vägen, annars är det åkrar vid sidorna. En vägbit som absolut måste få sänkt hastighet, hallå!
Nu behövde man ju i egentligen inte bry sig så mycket på sådana här dumheter, utan köra på som vanligt. Något också de flesta gjort, alltså hållit den hastighet runt 80-90 som känns motiverad. Några olyckor eller tillbud har jag inte heller hört talas om trots den ”höga” hastigheten.
Men nu har enligt mina källor, polisen hittat den här guldklimpen för laserpistolen. Alltså snacka om att skjuta på sittande fågel, bara att höja lasern mot första bästa bil så är staten ett par tusen kronor rikare. Min undran är bara, på vilket sätt höjs trafiksäkerheten när man plockar en ensam bilist på den här i stort sett tomma vägbiten?
Är det bara jag som inte fattar…