Enduro fritt från divalater, Saab i WRC och startavgiften i Midanttsoslrallyt.
Hade idag förmånen att i tjänstens vägnar få se sista sträckan på Fyradagars Enduro i Hässleholm. Sista sträckan var en grässträcka precis utanför Hässleholmsgården där man startade i heat om sex förare och körde sedan ett litet ”rundbanelöb”. Häftigt så det förslår, bara att beklaga alla er som missade den här motorgodbiten.
Grattis till Hässleholmaren Henrik Olofsson som var snabbaste förare i Fyradagars tävlingen. Väl i mål så var det inga större segerceremonier direkt, istället rusade en av arrangörerna fram till Henrik. Slängde till honom en träpinne plus en rulle avspärrningsband och pekade neråt banan.
– Stick ner och fixa det som är nerkört, löd ordern och Henrik stack direkt.
Visst är det härligt att se riktig sport, totalt befriat från divalater och annat trams. För mig som varje år brottas med problemet att hitta frivilliga till klubbens rallytävling, är det så att man blir tårögd…
Fick även ett snabbt ord med ”Rally-Roger” Berglund som var nöjd med sin insats, tvåa i klassen.
– Paris-Dakaråkaren Ulevålseter ska jag ju inte rå på, konstaterade Tranåsföraren realistiskt.
På tal om endurotävlingen så snackade jag med en f.d Midnattsolsrallydeltagare som hade en undran. Enligt honom kostade startavgiften i Fyradagars Enduro tvåtusen kronor för fyra dagars tävlande. Han undrade då hur det kan komma sig att i Midnattsolsrallyt kostar startavgiften för tre dagars tävlande 13 500 kronor?
– Räknar man med att startavgiften i en DM-tävling i rally på cirka fyra mil är 1800 kronor, ger detta en kostnad av 450 kronor/mil. menade min kamrat.
– Översätter man detta till Midnattsolsrallyt skulle det betyda femton mil special gånger 450 kronor, fortsatte han.
– Summan blir då 6750 kronor och på detta ska man då även lägga till mat för två personer under fyra dagar, ytterligare en tusenlapp.
Men som min vän konstaterade.
– Resterande drygt femtusen kronor vad är det för kostnader?
Skickar frågan vidare, är det någon som vet?
Dagens absolut gladaste nyhet, vet inte ens om man kan kalla det nyhet, önskedröm känns mera rätt. Saabägaren Spykers VD Victor Muller är på plats i ”Cirkus Almedalen” och släppte där bomben att Saab kan vara på väg tillbaka till rallysporten. TV 4:s Ekonominyheterna gjorde en intervju där han berättade att han vill se Saab i rallyskogen igen och inte i vilka småfjutt tävlingar som helst.
– Det enda rally som vi skulle vara med i är World Rally Championship, sa han till Ekonominyheterna.
Det hör till saken, att där var en liten ”bagatell” innan detta blir verklighet. Saab ska först ge vinst så tidigast 2014 kan det bli aktuellt med en Saab i WRC enligt Muller. Men tänk om drömmen går i uppfyllelse, vilket lyft för Saab och svensk rallysport!
Noterade även att Fordbasen Malcolm Wilson gett Citroëns nye stjärna Sebastien Ogier ett kontraktsförslag inför 2011. Wilson är dock väldigt noga med att poängtera att Hirvonen och Latvala är Fords ”line up” även 2011 medan Ogier skulle stoppas in någon annanstans. Det där, någon annanstans känns uppriktigt sagt inte så där jättebra. Vad händer med PG om Ogier får kontrakt? Ska värmlänningen stupa på detta, nu när han åtminstone verkar närma sig en VM-styrning. Puttar Ogier ut PG då lovar jag att aldrig äta sniglar i vitlök, dricka Pernod eller köpa en fransk bil.
Visserligen gör jag inget av detta idag, men jag lovar att jag kommer att bli ännu ihärdigare i mitt motstånd!
Startavgift i Midnattssolsrallyt
Jag förstår inte problemet. Så länge man måste stryka 50 anmälda inför varje tävling kan man väl inte ha några synpunkter på vilken avgift man väljer ?!?
Dessutom är det en tävling där det är lätt att få sponsorer på grund av det eminenta upplägget och bra marknadsföring med TV och annat. Det är mer än vad man kan säga om ”normala” rallyn.
Vi startar för 4:e gången och ser många bekanta runt oss som är lika nöjda som vi.
Som sagt – helt fel kan inte konceptet vara !!!!
Stig Svensson
Hok
Hej.
Du har naturligtvis rätt Stig, så länge man får gallra bland anmälningarna så kan ju inte konceptet var fel. Det är väl mer att vissa av de som var med de första åren, tycker att kostnaderna stuckit iväg och då menar jag inte bara startavgiften.
Som sagt att det skulle vara något fel på konceptet tror jag inte där är någon som tycker.
Lycka till i rallyt.
MVH
Tommy
Var positiv Tommy.
Om Ogier tackar nej, han har ju fått bud från Citroen också, så finns det alltså betalda platser att fylla.
Vi håller tummarna för P-G i helgen.
Ola Strömberg
ÖREBRO
Hej.
Jag försöker vara positiv och hoppas verkligen på PG. Om nu han skulle få platsen istället för Ogier, kanske jag måste börja käka sniglar och köra fransk bil. Känns nästan som jag har gjort bort mig lite…
Ha det bra
Tommy
Hej.
Det här med kostnader i samband med att arrangera tävlingar. Du har kostnadet för den /de som kört runt och skaffat alla tillstånd av markägare det brukar bli ett antal mil kostnader för ambulans , tillstånd ,
kartor mm. det kostar enhel del innan det blir en tävling att anmäla sig till . Visst kan man disskutera om det är en för hög avgift , man kanske skulle försöka få fler sponsorer och på så sätt få ner avgiften , för det är väl inte bara rent vinstintresse som gör att det kostar så mycket???
”Väldigt varma hälsningar” Leif
Hej.
Det är klart att där är mycket kostnader i samband med en rallytävling, men dessa uppkommer ju även i mindre tävlingar och täcks då av de 1800 kronorna. Men egentligen är det inte så mycket att snacka om, så länge man får gallra bland alla de som vill köra Midnattsolsrallyt. Ser man till detta så borde man kanske höja avgiften ytterligare, för att slippa allt tjafs och gnäll bland de som av olika anledningar inte kommer med. För så mycket verkar klart, de som åker Midnattsolsrallyt har ” börsen i ordning”.
Även från mig väldigt vrma hälsnignar
Tommy