WRC-Marcus vinnarecept, fint väder ställer in rally och ”Opel-Spotting” den nya folkrörelsen!
På torsdag drar ”alla rallys moder” Neste Oil Rally Finland igång och därmed WRC:s snabbaste grusrally. Som ”Formel 1 på grus” brukar man beskriva de tjugotre sträckorna kring tävlingcentrat Jyväskylä och visst går det undan. Parar man sedan ihop detta med de våldsamma flygturerna, ja då får man ett rally utöver det vanliga.
Själv har jag bara upplevt den finska fartfesten live en enda gång ( det är futtigt, jag håller med i synnerhet som jag besökt Rally Sweden 37 gånger..) och det var år 2002. Har så klart en hel del minnen, men ändå inte så många riktigt starka som man ändå skulle kunna tänka sig. Men minns t.ex när Colin McRae:s Focus tog eld i målet på en sträcka där vi stod som åskådare. Minns också ett vansinnigt ”snehopp” från Henning Solberg, tror det var på Ouinpojha, är dock inte helt säker. Glömmer inte heller hur de bägge silvergrå Peugeoterna med Marcus Grönholm och Richard Burns jagade varandra i kampen om segern. Det blev till slut Grönholm som tog hand om denna, före Burns med Petter Solberg som trea.
Utlänningar har alltid haft svårt att vinna i Finland, 50-8 står det i antalet segrar och då så klart i finsk favör. Sjufaldige vinnaren Marcus Grönholm avslöjar vinnarreceptet.
– Man behöver mod och noterna måste vara perfekta.
– Du måste dessutom ha maximal tillit till din co-driver!
Känns ungefär som när jag och Roland låter Silver-VOC:en löpa fritt i de skånska skogarna (blev jag lite fartblind nu?).
Rallyt är nu ett traditionellt tredagars rally med start på torsdag och målgång på lördag eftermiddag. Då rullar Jari-Matti Latvalas WRC-Polo upp på målrampen för att ta emot folkets hyllningar. Glöm inte var ni läste det först…
*
Några större hyllningar blev det nog inte för Susanne Kottulinsky när hon körde Audi quattro i Eifel Rallye Festival i helgen. På den femte av de åtta specialsträckan började motorn låta illa och värmländskan fick kasta in handduken.
*
Inte bara här hemma som rallyarrangörer bitvis har det lite motigt. Den 17 augusti skulle Motorsport Nordjylland kört rally men nu ställer man in på grund av vädret. Inte det vanliga med för mycket regn eller så, nej man ställer in för att det är för ”fint väder”. I pressmeddelandet skriver man (fritt översatt från danskan): ” På grund av den senaste tidens fina väder har en del av markägarna meddelat att man tävlingsdagen kommer att köra mycket på vägarna med traktorer och skördemaskiner. Vi har därför tagit detta beslut ”da vi mener afbrydelser hele tiden vil være ødelæggende for det sportslige i løbet.”. Man hoppas kunna hitta en ny dag längre fram i höst när vädret inte är så fint…
*
Fint väder hoppas däremot Kristianstad Karting Klubb på inför helgens SM-tävlingar. En av hemmaförarna med guldvittring är Niklas Olofsson som runt omkring sig har 78 andra förare med antagligen samma doft i näsan. Ett trumfkort har Niklas, han innehar banrekordet på Åsum Ring.
– Jag har laddat länge för det här, kommenterade han i går vid presskonferensen och fortsatte
– Det kommer bli stenhårt från första testpasset till sista finalvarvet och det är många snabba förare, men förhoppningsvis inte så snabba som jag på söndag!
*
Det här med ”Opel-Spotting” blir allt populärare. I förra veckan var det Thord Johansson som hittade en dansk Opel Rekord från 1959 eller 60, svårt att se skillnad. I dag anslöt sig regerande klassikermästaren Thomas Theorin från småländska Reftele till den nya folkrörelsen. Thomas hittade även han en Opel Rekord men en från 1956 när han stannade och fikade i Väderstad. Via SMS undrade han.
– Ska jag ta med den hem, den är ju historisk?
Jag tipsade om ett byte tvärs av med den gröne vinnar-Amazonen, fast det verkade inte som han riktigt tände på idén…