Tippar Latvala som WRC-topp, Tidemand i JWRC, PG med nya dämpare och Emils co-driver kurs!
Med drygt två timmar kvar till shake down och kvalificeringen till WRC- Neste Oil Rally Finland är det så klart spänt läge borta bland de ”tusen sjöarna”. Såg en video där Sebastien Ogier testar Polon och det gick ju så där hyfsat. Fransmannen vet allt var gasen sitter åtminstone och verkade inte så där spänd…
Svårtippat är det som vanligt och egentligen skulle jag ju lyda ”President Servins” råd och strunta i ettan och enbart tippa placeringarna 2-5.
– Den du tippar etta går det ju alltid åt h-e för, var Servins åsikt.
Struntar i detta och tror så här:
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Miko Hirvonen Citroén
3. Sebastien Ogiér Polo
4. Mads Östberg Ford
5. Evgeny Novikov Ford
Känns som att det nu lossnar för Jari-Matti, dessutom på hemmaplan och då tror jag faktiskt att Ogier får det tufft den här helgen. Hirvonen unnar jag en framgång i synnerhet som nu ”gamarna” börjar cirkla över hans huvud i väntan på att Matton avkunnar domen som det spekuleras kring.
– Du är arbetslös, är beskedet som ”experterna” förväntar att Matton levererar inom kort. Själv är jag inte lika säker.
Fick lite information av Emil Axelsson inför hans och PG:s start med den ukrainska WRC-Fiestan.
– Nu är det full fokus på helgens äventyr, skriver Emil.
– Vi hade ett riktigt bra 2-dagarstest i helgen som gick. Micke Gustafsson i Kil har gjort ett kanonjobb med dämparna, så väghållningen känns kanon!
Frågan är hur långt svenskparet och Fiestan räcker i det här stenhårda sällskapet? I min värld är allt mellan femte-åttonde plats en jätteframgång och topp-tio klart mer än godkänt. Men i Finland är inget enkelt…
*
Intressant blir att se hur långt årets SSR-vinnare Eyvind Brynildsen i den nya R5-Fiestan räcker i det här betydligt tuffare sällskapet? Kan bli att räkna med även om jag hellre sätter en slant på Esapekka Lappi med Skodan som vinnare i WRC2.
*
En enda svensk med favoritryck finns med i startlistan och det är så klart Pontus Tidemand i JWRC. Pontus har haft en stark inledning på den internationella säsongen med seger i första JVM-rallyt i Portugal. Detta följdes upp med en andraplats i Grekland och efter sommaruppehåll är det nu dags igen. En tävling som kommer bli av stor betydelse för Pontus.
– Ska man kunna tampas om segern är det en fördel att vara med från början eftersom man aldrig vet hur säsongen utvecklar sig, säger Pontus.
– Både Portugal och Grekland är tekniska rallyn där man måste köra med huvudet, men i Finland är det flat out som gäller om man ska kunna vara med i toppen och marginalerna är ofta små.
Bakom satsningen står EVEN Management och Tätab och tiden mellan VM-eventen är strategiskt planerad för att Pontus ska få så mycket träning som möjligt.
– Vi har haft en bra uppladdning och känner oss väl förberedda med både noter och körning, berättar Pontus.
– Det här kommer bli en tuff tävling med stenhårt motstånd, men vi satsar självklart högt och ska verkligen göra allt för att sluta i topp.
*
Lite mer WRC och till nästa deltävling efter Finland, WRC Germany ADAC Rally har 83 förare anmält sig. Starten går från Köln den 22 augusti.
*
I våras fick Emil Axelsson ställa in sin ambitiösa Co-Driver-utbildning i Kristianstad för ungdomar men nu är det tänkt att den ska genomföras. Söndagen den 11 augusti drar Emil igång direkt på morgonen och sedan håller man på mest hela dagen.
– Nytt den här gången är att både förare och co-drivers (under 25 år) är välkomna att anmäla sig, berättar Emil
– Jag ska försöka bidra med så mycket av min kunskap som möjligt. Noter är ju inget man lär sig över en dag, men jag ska göra mitt bästa…
Du som är intresserad av detta ( vilken notläsare med förare skulle inte vara det) anmäler dig till kerstin.rally@gmail.com och detta senast den 5 augusti.
*
Ramona Karlsson får allt mer ”kredd” för sin satsning på Young Female Drivers och nu senast är det FIA:s världsomspännande magasin ”Auto Women in Motorsport” som på en helsida uppmärksammat satsningen, dessutom för andra gången.
– Det är fantastiskt kul att FIA har uppmärksammat Young Female Drivers, säger Ramona.
Själv är Ramona och Miriam Walfridsson i Finland men tråkigt nog är inte WRC-Skodan med. Istället är tjejerna anlitade av Per Carlsson och Rallytravels som guider. Sämre sällskap kan man absolut ha!
*
Skrev igår om att Kristianstads MK:s come back som RS-arrangör är på gång. Knappt hade jag hunnit rycka på Enter-knappen förrän Tävlingsinbjudan till C4-Specialen låg på Resultatservice. Ett varvlopp på Wendesområdet i Åsum, ett stenkast från SM-aktuella Åsum Ring väntar asfaltåkarna den 22 september. Känns som att det blir till att lufta Silver-VOC:en bland furorna…
*
Häcklade Göingeflickorna häromdagen för deras bristande rallykunskaper, att Ursula Wirth var kartläsare och inte rallyförare som dom påstod. Min kamrat Kjell Larsson, boende i Brösarp såg till att bumerangen landade i nacken direkt:
Hej Tommy.
Ursula Wirth bodde i Vara och var med i Vara MK. Eftersom jag också var med i Vara MK träffade jag henne då. Hon har kört rally.
1961 körde hon en VW 1200 i Midnattssolsrallyt.
1962 var hon kartläsare åt Ewy Rosqvist i en Mercedes 200SE i Midnattssolsrallyt.
1963 var tydligen varken hon eller Ewy med i Midnattssolsrallyt.
1964 körde Ursula en fabriksbil från BMW i Midnattssolsrallyt. En trimmad 1800 TI. Kanske den häftigaste bilen i startfältet. Ewy ställde inte upp -64 eftersom hon gifte sig just då.”.
Så var det med mina rallykunskaper, ber om ursäkt tjejer…
*
Idag skickade Nyhetschefen mig till Bjärnum och en träff med Leif Olsson Lilja, för oss födda på femtiotalet mera känd som ”Dödsryttaren Berne Kenton” en fantastisk personlighet. Hemma i Bjärnum har han efter att lyckats köpa tillbaka sin ”tunna” och monterat upp hela härligheten i trädgården. Otaliga är vi som ”pågar” som förundrade oss över Kentons dödsföraktade uppvisningar på de lodrätta träväggarna med motorcykel i full fart och inga händer på styret. Säg den marknad eller tivoli som inte besökts av ”Dödsryttarna” antingen av Berne Kenton eller ännu mera kände, William Arne. Leif själv har nu uppnått åldern 65+ och tränar upp en ung efterträdare, Adam Kåberg. Som trots bara några timmars träning, redan kunde släppa styret för korta ögonblick, allt under Bernes kritiska ögon.
Tänk att få köpa tillbaka den motorcirkus han själv byggt en gång i tiden. Varje planka, varje spik som han drev in i sin älskade tunna blev till en del av hans liv. Nu står den åter hemma i trädgården och Leif trivs varenda sekund med att se sin skapelse i tryggt förvar. Vad kan en golfare eller löpare ställa upp mot detta? En bag med gamla golfklubbor eller ett par uttjänta joggingskor, hur sexigt är det i jämförelse med en egen ”tunna”…