Vad händer med SSRC 2014, WRC-Ogiers notläsare frisk, Göingeflickorna och rally inget bra!
Vad händer med Sydsvenska Rallycupen 2014? Frågan är berättigad då en av ”motorerna” i cupen Anders Martinsson, klart och tydligt deklarerat att han ”släcker lampan” den siste oktober. Frågetecknet blir inte rakare av beskedet att man nu beslutat skippa ”nytänket” med att cupen skulle köras höst-vår istället för som nu, vår-höst. Anledningen till detta upplägg skulle vara att finalen då kunnat köras på sommaren med förhoppningsvis fint väder. Hitintills har finalen körts i oktober och det vi ju alla hur vädret kan vara då.
I pressmeddelandet, undertecknat Mats Bergman står att läsa: ”På grund av svårigheter att så långt i förväg fastställa tävlingskalender och teckna nödvändiga sponsoravtal tvingas cupledningen gå tillbaka till tidigare tillämpat upplägg.
Vi ser därför fram mot att både slutföra 2013 års cup och att i början av 2014 presentera upplägget för nästa år!”.
Känner på mig att detta är början på nedmontering. Inga nyheter precis att tävlingskalendrarna inte är klara så tidigt. Detta måste man ju visst om redan i våras när man presenterade det nya upplägget med omstart i Vimmerby den 17 augusti. Hoppas verkligen att jag har fel i tanken, Sydsvenska Rallycupen är det bästa som hänt sporten i den här landsändan sedan föregångaren ”Sydsvenska Mästerskapet” gick i graven…
*
WRC och Neste Rally Finland närmar sig med stora steg. En som verkligen är lättad just nu är Sebastien Ogiers co-driver Julien Ingrasia som nu fått grönt ljus av VW-teamets läkare för start. Ingrassia bröt nyckelbenet när han var ute på sin mountainbike för en träningstur på Korsika (har alltid sagt, cyklar är lömska transportmedel). Men nu är skadan läkt och han kan ta plats i Polon medan tänkte ersättaren Nicolas Klinger kan sikta in sig på Olvi och makkara.
*
Slökollade lite på dokumentärfilmen om Göingeflickorna på SVT för oss med lite koll på just Göinge, en fantastisk film. Inte minst ”tjejernas” berättelser om alla de bilar, mest Volvo Duett som slets ut under de heta åren i slutet på femtio och början av sextiotalet. Tiotusen mil om året kördes och att tillbringa alla dessa mil i en Duett måste vara på gränsen till ett årligt ”bragdguld”. Det berättades om att ”det som tur var fri fart” på den här iden då turnéschemat var pressat.
– En gång körde vi om en vit Mercedes så att gruset sprutade, berättades det i programmet.
– Längre fram när vi stannat för fika vred Mercedesen in och ut klev rallyföraren Ursula Wirth och undrade vem som kunde köra så fort med en Duett?
Men snälla ”göingeflickor” Ursula Wirth var inte rallyförare men väl kartläsare till Mercedesproffset och Argentina-vinnaren Ewy Rosquist, det väl väl alla?
*
Arlövs Ola Schönström rullade igår sin Volvo 940 i Kullingstrofén men verkade ändå inte allt för deppad. Ola skriver till mig,” Nä, det har väl inte gått smärtfritt detta klassbyte men vi slog ”liaväl” Hasse ”Kräbbleboda” med 4 sekunder på SS2 så med detta är vi mer än nöjda. Det finns ju fortfarande hyfsat gott om Volvoplåt till modell 940 och Hasse sa efteråt att det var bara att banka skitet rätt till TV-Svängen!”.
Okej Ola, fyra sekunder på Hasse som blev åtta är mer än godkänt så nu är det bara att göra som han sa och ”banka skitet rätt”!
*
Ascona-fantomen Göte Karlsson från Hässleholm hade en behaglig tävling i Herrljunga. För hans del tog äventyret inte riktigt fart förrän på hemvägen, närmare bestäm runt klockan 20.00 på lördagskvällen.” Hej, Tommy!
Måste meddela att hoppet för mänskligheten inte är ute ännu. Jag o frun var uppe o åkte Kullingstrofén igår. med blygsamt resultat som vanligt, men vi hade roligt på de superfina sträckorna.
På hemvägen, när vi passerat Värnamo och kommit in på 2+1-vägen såg jag i backspegeln att det fladdrade från släpets vänstra främre hjul. Punktering, och bara att åka ner från E4:an första bästa läge. Varför hade vi 3 reservhjul till rallybilen och inget till släpet?
Nåväl efter en stunds funderande beslöt vi att plocka av det punkade hjulet och försöka köra gamla E4:an hemåt på 3 hjul. Precis när vi skulle hoppa in i bilen stannade det en röd Volvo, föraren frågade: Har ni problem? Ja, det har vi.
-Ta er ner ca 5 km till Lagans samhälle, jag har firma där o sysslar med släpvagnar.” Mycket riktigt, stor försäljning av släp.o tillbehör. Där fick vi hjälp av Brandt med ett däck så vi kunde ta oss hem. Ulla konstaterade ”tänk att det finns så hjälpsamma människor”.
Kommer även ihåg när jag för några år sedan kört vilse i Hörby!!! och fick hjälp av en viss mr Motorblogg. Ännu en gång tack för det Tommy!
Mvh
Asconafantomen.”.
Då punkterade Göte ännu en myt, smålänningar är lika snälla och hjälpsamma som jag alltid hävdat!