Familjen Carlberg vann totalt i Kanada, asfalttest inför Rom för Grahn/Bäck, Mille J-WRC:s klart snabbaste förare, Kent/Hannah vann i Surahammar, ”Svampasprinten” lockar till max och Tidemand klar för ”Hästkraftshelgen”…
Att kalla ”The Carlbergs” avtryck i USA och Kanada något annat än succé, är helt omöjligt. I helgens ”Rallye Baie-des-Chaleurs” blev resultatet för Calle och Torbjörn Carlberg nästan för bra. Att vinna 2WD-klassen med ”Team FJ:s” Peugeot 208 Rally4 vore en prestation i sig, men att vinna totalt när 4WD-bilar också finns med, känns nästan overkligt.

– Vi tog 14 sträcksegrar eller samtliga i tävlingen och genom att visa ”good speed” blev det även totalseger, förklarar en glad Calle som skickar ett stort tack till teamet plus Stellantis Group, Peugeot Sport och alla andra som gör drömmen möjlig.
Nu blev totalvinsten lite turligt då Ricardo Jr Corado med Citroën C3 Rally2 hade bästa körtid men 20 minuters tidstillägg för tidig ankomst, innebar ras till sjunde plats. Att Calle var lite ”one of a kind” både i USA-premiären och nu i Kanada bevisades återigen genom att vara över sex och en halv minut före tvåan i identisk Peugeot, Mikael Arsenault.Ingen större chans att fira för Calle som redan är på väg till Italien där ”Rally Roma di Capitale” väntar på ledaren av Junior ERC. Då blir det dock byte till Peugeots systerbil Opel Corsa Rally4 och även byte av co-driver då som vanligt Jørgen Eriksen intar stolen till höger.
*
Redan på plats i Italien är JC Raceteknik med Adam Grahn och Christoffer Bäck med målet att gnugga in lite extra asfaltkänsla inför ERC-tävlingen i Rom. Hos ”Vittoria Caneva Rally School” under två svettiga dagar har det körts asfalttest.

– Väldigt många nya och viktiga lärdomar tar vi med oss in i helgens FIA ERC tävling Rally Di Roma Capitale, hälsar Adam och Christoffer som skriver under på att det varit varmt i deras Fiesta Rally3.
– Ett enormt jobb i den tryckande värmen och nu laddar vi upp för recce från onsdag kväll och start av rally i Rom på fredag kväll!
Varmt har det varit och varmare blir det under rallyhelgen, upp till 39 grader förväntas i den italienska huvudstaden.
*
Även om Mille Johansson/Johan Grönvall står som tvåa i Junior WRC efter tre av de fem deltävlingarna är det ingen tvekan om vem som är seriens snabbaste, en förare från Katrineholm.

Mille visar sig ha vunnit nästan tre gånger så många sträckor som ledaren från Australien, Taylor Gill, eller 29 mot elva sträcksegrar. Helgens vinnare från Turkiet, Ali Türkkan har fått ihop åtta sträckvinster och sedan är det betydligt färre förare som fått till bästa tider. Inför nästa deltävling ”Secto Rally Finland” 31 juli-3 augusti är Gills försprång högst mänskliga sju poäng. Är då säker på att det efteråt, är svenskt i topp…
*
I andra änden av ålderstrappan i rally än den Calle och Mille representerar hittas 80-talets SM-profil med Toyota Starlet, Kent Andersson från Västerås. Att åldern bara är en siffra visade pigge Kent i söndagens ”Surasprinten” där det blev totalseger.

I sin Ford Fiesta Rally2 direkt från en tredje plats i Skilling 500 satt Hannah Jakobsson i högerstolen och duon var 12 sekunder snabbare än 2WD-vinnande Jörgen Jansson/Noelia Poutto, Botkyrka och Opel Ascona. För tvåan i klassen Matthias och Fredrik Fransson, Östergyllen måste det ändå kännas som en seger. Jag tänker på, att enbart ha en Opel 0,8 sekunder före sig när man kör Volvo 940 är lite av seger i mina ögon. I det här sammanhanget passar det bra att korrigera gårdagens blogg där jag felaktigt påstod att Martin Jakobsson är Hannahs pappa. Rätt är att Martin är storebror och jag skyller på att jag borde haft mer ordning på skallen trots en stor rallyhelg i ryggen. Ber om ursäkt för detta!
*
Medan det dräller av sprintar i Mellansverige är det betydligt glesare ju längre söderut man kommer. I Skåne körs i princip inga sprintar utanför DM. En som sticker ut i detta är dock Tomelilla MK som brukar sätta lite guldkant på semestern genom att öppna upp ”Svampabanan”. Så även i år och den 13 juli körs ”Svampasprinten” där tävlingsledare Johan Engström kan glädjas åt att man nådde exakt det antal anmälda som var max, 60 bilar. Dessa bjuds på tre sträckor om fyra varv på banan som består av 55% grus och 45 % asfalt.

I fjol vann Team Skåabs Stefan Kristensson som återigen sätter M-Sport-mekaniker Rickard Nilsson i Fiestan och att målet är seger är nog inget att betvivla. Klasseger blev det 2024 för Hässleholms Johan Green med dotter Ella i Toyotans högerstol. Även i deras fall är det ny seger som är målet, såvida inte Eslövs ERC-åkare Simon Andersson med Renault Clio Rally4, har en annan uppfattning…
Först start söndagen den 13 juli är klockan 11.00.
*

Redan på fredag den 11 juli är det dags för Årjäng MK:s ”Hästkraftshelgen” där nu även fjolårsvinnaren och nykorade Sprintmästaren, Pontus Tidemand är anmäld. Motstånd av hög klass lär Henning Solberg bjuda och båda kör med Skoda. I 2WD lär det bli tätt mellan Nicklas Karlsson, Team Westom och SMK Edas Oscar Jansson. Tungt namn från Norge ansluter, Kristian Hvambsal i sin vassa Volvo 940.
– Finns en hel del till att presentera, bland annat några riktiga bomber i slutet av nästa vecka, hälsar Anders Fredriksson.