Paddon sugen på att ha WRC-team ihop med Hyundai, Toyota försöker övertala ”Seb” till Finland, Isac A. tog chockseger på begagnade däck, tunt med VOC-åkare i Vrigstad och ”värmechock” väntar Hörby Marknad…

Än har det inte kommit något officiellt besked om Hyundai tänker fortsätta som WRC-team vid sidan av satsningen  på ”WEC-Racing”. Enligt vissa med insyn, är det bara en tidsfråga innan Seoul meddelar att planen ligger fast med WRC, åtminstone över 2026 och kanske ännu längre. Andra menar att rallydelen och fortsatt då WRC, läggs över på ett privatteam där Thierry Neuville ska vara en tänkbar kombinerad teamchef/förare. Idag dök där från”Down under” upp ett nytt namn, Hayden Paddon som är tätt länkad till Hyundai har visat intresset för att bilda WRC-team. 

Enligt Paddon ser han en uppmjukning av regelverket som en möjlighet att få in privatteam även i WRC-klassen och ser därmed en tillbakagång till tider när även privatförare kunde vara med i toppstriden. Som när PG Andersson/Emil Axelsson med hjälp av bland annat Helmia körde ”Internationell Swedish Rally” 2011 med Ford Fiesta RS WRC.

Under glansdagarna kunde det komma 20 privatförare med WRC-bilar. Min åsikt är det behövs snabba lokala förare som kan utmana. Så var det under WRC:s storhetstid…

Foto: Tommy Svensson

Paddon är inspirerad av WRC2 och sneglar på sin egen Hyundai i20 N Rally2.

En större vinge och turborestriktor så är man tillbaka till en WRC-bil typ 2016, menar Paddon.

Då klagade ingen att bilarna var långsamma, alla älskade spektaklet så det handlar mer om hur förarna använder bilarna!

”The Kiwi” sticker inte under stol med att han både vill och kan bygga en egen vinnarbil utifrån det nya regelverket. Dessutom lär det även finnas obekräftade  ekonomiska muskler bakom detta… 

Toyota verkar darra lite på manschetten som man sa förr, efter Hyundais framgångar i Grekland. Dessutom väntar nu två snabba rallyn (Estland och Finland) som passar Ott Tänak perfekt vilket medför att ”Operation övertalning” påbörjats. Målet för Juha Kankkunen och Jari-Matti Latvala är att förmå Sebastien Ogier att ompröva sitt motstånd till en Finlands-start.

Foto: TGR WRT / McKlein

Att Estland redan är bortplockat är helt klart, men att även ”missa” Finland känns tungt för team-topparna. Speciellt som Ogier vann ifjol efter två års frånvaro från Jyväskylä. Juhan Kankkunen lovar också.

Vi har en bil för Seb i alla rallyn han vll köra och vi behöver definitivt honom! 

Fortsättning lär följa…

*

Än har inte chockvågorna från helgens ”Skilling 500” lagt sig. För den största svarade Gullabos Isac Arvidsson/Victor Svensson genom att som B-förare vinna totalt, dessutom i konkurrens med en flock 4WD-bilar.

Foto: Henrik Åkeson

Deras blå Volvo 940 stod i en klass för sig och så gjorde även klubbkamraten och tvåan totalt i en likvärdig 940, Jacob Johannesson/Danny Holgersson. Mellan de här två skilde 34,3 sekunder och nu har även information nått mig som gör Isacs prestation än större. På Volvon satt enligt uppgift  ”halvslitna” SM-däck alltså Hankook. Onekligen ett bevis tvärs emot vad många hävdar, detta att koreanskt gummi är långsammare än det som kommer från Frankrike, Italien eller Japan.  Anmärkningsvärt i Vrigstad var även Volvos totala överlägsenhet. Räknar jag bort att 4WD blev lite frånåkta, så hävdade sig inte ”FWD-gänget” alls den här bitvis regniga lördagen. Först som 22:a totalt kom bästa FWD som var en Toyota Corolla i händerna på SMK Hörbys Joacim Kristiansson med Roger Clausson vid nothäftet.  En på moln gående Volvo-lover förklarade för mig.

Inte illa för en bil som är över 30 år gammal…

För att få lite balans i detta, så kördes bästa Opel av Vimmerbys Anders Tildemyr/Jonatan Sjösten, deras Opel Ascona slutade 66:a totalt. Balans var det och en Ascona har snart 50 år på nacken…

*

Skilling 500” innebar inget lyft för VOC Mekonomen Rally och flaggskeppet ”SverigeSerien” som förlagt deltävling tre dit. Bara 17 VOC:are kom till Vrigstad och där Åmåls Jonas Karlsson/Tim Dannberg var snabbast dessutom slutade Volvo-paret som 19:e totalt.

Tro det eller ej, men trots en helt genomgången framvagn så lossande ett casterstag igen och den minnesgode kommer ihåg Rasbo senast, berättar VOC-ansvarige Roger Fransson som inte själv lyckades ta målgång.

Foto: VOC Mekonomen Rally

Roger fortsätter.

Bakom Jonas så var det helt planenliga tvåor Felix Nordenfors/Christer Holm, Trollhättan följda av Magnus ”Linkan” Lindkvist för dagen med Fredrik Rudmalm i högerstolen.

Bland C-förarna var Kullings Kim Johansson/Jacob Monahan snabbast med klubbkompisarna Emil Ivarsson/Sara Ridde  som tvåa.

Den fajten avgjordes inte förrän på dagens sista sträcka där Kim och Jacob slog Emil och Sara med 3,8 sekunder och med det vann klassen med 3,1 sekunder, förklarar Fransson som fortsätter.. 

Bakom de här två hittas ytterligare en SverigeSerie-åkare och faktiskt också ytterligare en duo från Kullings MS, unga jättetalangen Linus Gustafsson Thor/Daniel Gustavsson plockade sin första pallplats som senior, men tro mig det kommer flera, många flera!

Nu tar SverigeSerien semester och nästa stopp blir i ”Laxårallyt” den16 augusti. 

*

Det finns Julafton, Nyårsafton och i viss mån även Midsommarafton, alla dagar som enligt mig bör firas traditionellt. För en som är ”borne and raised” i Hörby tillkommer så de två dagar i början juli när det är Hörby Marknad, dessa dagar infaller nu på onsdag och torsdag. Därför tar bloggen marknadsledigt i morgon och om den fysiska statusen är på plussidan, kan det bli comeback på torsdag.  

Foto: Tommy Svensson

En liten varning, det ska bli runt 30 grader varmt i morgon. Något som troligen innebär att väderhysterisk media skickar reportageteam till Hörby för att kolla hur marknadsbesökare hanterar ”värmechocken”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *