Estland, Sverige, Turkiets flaggor vajade högst efter ”Akropolis”, B-Förarna ägde mer eller mindre i ”Skilling 500”, ”The Carlbergs” dominerar i Kanada, äntligen belöning i Danmark för Helin/Sundh, Sprint-guld till Wesslén – Tidemand och rallyälskande boende i TV-Svängen.
Även om Ott Tänak/Martin Järveoja missade fyra poäng på power stage och en poäng för ”Super Sunday” så var ändå ”EKO Acropolis Rally” en total framgång för honom och Hyundai.

Poängskörden totalt blir 30 för Tänak vilket också betyder att han plockade in 13 poäng på ledande Toyota-duon Elyfn Evans/Scott Martin. För bara någon månad sedan var jag helt övertygad om att detta skulle bli Evans år, men plötsligt är jag inte längre lika säker. Efter Grekland är walesaren bara 12 poäng före Tänak och med många poäng kvar att kämpa om ,så är läget i guldstriden högst ovisst.

Ännu närmare Evans är helgens tvåa Sebastien Ogier som maxade sin insats idag vilket innebär bara tre poäng färre än vinnaren. Att avståndet till ledning är nio poäng, är enbart av akademiskt intresse då Ogier redan förklarat att han absolut inte tänker köra full säsong under resten av 2025.

Sista pallplatsen togs av Adrien Fourmaux som efter mer strul än Tänak, var strax över tre minuter bak. För vinnarens del var det först efter målgång som det blev lite dramatik. Varken han eller Järveoja hoppade ur bilen, upp på taket som är brukligt, utan en krånglade växellåda innebar att man jäktade direkt till prisutdelning. Som vanligt präglades ”Akropolis” av punkteringar och andra tekniska hinder, bland annat fick Thierry Neuville tre punkteringar och motorproblem på näst sista sträckan.. Ur den synvinkeln är femte plats snudd på en bragd av belgaren men törs jag ändå säga ”adieu à l’or de la Coupe du monde”. En hel del frågetecken kring att Sami Pajari (Toyota) och M-Sports Martins Sesks och Gregoire Munster alla drabbades av samma bränsleproblem. Misstanke finns att den nya bränsleleverantörens ”soppa” (Total) inte lirar med bilarnas tankar. FIA skriver: ”FIA har blivit medvetna om ett problem som påverkar bränsletankarna på vissa Rally1-bilar och ska nu med hjälp team och leverantörer försöka förstå och lösa problemet.”
*

Sticker ut hakan som utnämner Oliver Solberg till en svensk motsvarighet till Sebastien Ogier. Inte ett hjul sattes fel under de här extremt utmanande förhållandena och förmågan att köra på säkerhet när ledningen är stabil menar jag, kännetecknar förare av rätta virket.

53,8 sekunder skilde till faktiskt Oliver och Elliot Edmondsons största hot mot WRC2-titelen, Skoda med Gus Greensmith/Jonas Andersson. Oliver har gått upp i ledning (88poäng) med helgens trea Yohann Rossel närmast efter sig (82poäng)men och detta är viktigt, med fem körda tävlingar mot Olivers fyra. Ännu bättre läge på pappret åtminstone har Greensmith med bara tre körda tävlingar. Nu skiljer visserligen 31 poäng upp till Oliver men börjar saker och ting bråka, är inget omöjligt. Att det var en glad Oliver som togs emot av flickvännen Chloe Chambers gick inte att miste på.
–En otrolig känsla och detta har varit en absolut perfekt helg, konstaterade Oliver i Molly Petits WRC-mikrofon.
Bör så klart även lyfta fram fyran Kajetan Kajetanowicz som inte brydde sig om ”ungdomarna” längst fram.
– Mitt mål är att vinna WRC2 Challenger och det lyckades vi (kartläsare Maciej Szczepaniak) med!
Efter två ”överlevnads övningar ” (Sardinien och Grekland) väntar raka motsatser i dubbla ”Flat out-rallies”, närmast Estland och därefter Finland. Där tror jag att Tänak i bägge tävlingarna har en liten fördel när han nu visat att både han och Hyundai i20 N Rally1 är gjorda av vinnarmaterial.
*
Då blev det Estland, Sverige och Turkiets flaggor som kom att vaja högst i Lamia. Den röda med gula inslag hissades för vinnaren av Junior WRC, 26-årige Ali Türkkan.

Inget som helst snack utan att detta var Turkiets helg bland juniorerna och Türkkan vann sju sträckor mot tvåan Taylor Gills fyra. Samma antal fick Mille Johansson/Johan Grönvall ihop och där ett kylarläckage efter ”impact” satte stopp för deras drömmar om pallen. Nu blev det en sjätte plats men i VM-tabllen är man ändå tvåa efter Gill. Ny trea är Türkkan som dock har långt upp till toppen.
*
Två saker som verkligen borde skaka om svensk rallysport är när en B-Förare i en Volvo 940 kör hem en totalseger. Dessutom inte i någon liten lokal sprint, utan här snackar vi om en av landets sett till antalet startanden (över 170) största tävlingar, ”Skilling 500”.

Men när man så berättar att det handlar om Östra Smålands kanske största löfte sedan Tomas ”Gullabo” Janssons tid, Isac Arvidsson blir onekligen sensationen något mindre. Är man med i SM:s absoluta toppstrid är en urladdning som i går inte förvånande, men så klart inte utan vara oerhört imponerande.

Med Victor Svensson vid notblocket i den blå 940:an inledde Gullabo-grabbarna ”Operation Vrigstad” med tre bästa tider och på den vägen var det sedan ända till mål. Snudd på lika imponerande insats ändå halvminuten efter, svarade även tvåan totalt för och vinnare av A2WD, klubbkompisarna Jacob Johannesson/Dany Holgersson. Lite av tronskifte i Småland när det kommer till snabba 940-åkare då ”åldermännen” Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn var 49 sekunder från ”ungtupparna” från Gullabo. Ändå räckte Grönbergs tid till att bli tvåa i A2WD och fyra totalt.

Av 4WD-åkarna var det tidigare startande än Volvo-gänget, Robin Adolfsson/Roger Dahlberg, Wäxjö MS med Ford Fiesta Rally2 som hade mest bråttom. Trea totalt med Kolsva-familjen Jacobsson bakom sig. Storebror Martin med Henrik Lundh var tio sekunder före Hannah och Ida Lidebjer Granberg som trea. Båda med Ford Fiesta R5.

Mönster med B-Förare som snabbast höll även i Grupp F/VOC-klasserna. Både Marcus Karlsson/Elinor Thörnberg, Skillingaryd och B-tvåan Anton Johansson/Hugo Nilsson, Wäxjö MS var snabbare än A-vinnarna från SMK Hörby, Henrik och Ida Levin.

Kristianstad-seger i A-B Grupp E där Hampus Larsson/Ebba Larsson (inte släkt) med Toyota vann före hemmahoppet Keith Wennberg/Jane Wennberg, Volvo.

Tävlingen ingick även i Södras DM och även där följdes mönstret med snabba B-förare. Bäst i södras egen 2WD-klass var Asarums Filip Håkansson/Mikael Jönsson med Volvo som slog A-segraren från Hörby, Joacim Kristiansson/Roger Clausson, Toyota med runt halv minuten. Övriga klassegrare blev: Ungdom, Hannes Brorsson/Jörgen Brorsson, Ryds Mk Volvo – Appendix K, Sören Carlsson/Pontus Carlsson, team Skogsåkarna Volvo – VOC/Grupp F C-förare, Sam Karlsson/Viktor Zettergren, Älmhults MK Volvo – GruppE C-förare, Robin Bolsgård/Simon Bolsgård, Skillingaryd, Volvo – 2WD C-förare, Erik Andersson/Emil Karlsson, Gotlands MF Ford.
*
Calle och Torbjörn Carlberg krattar verkligen manegen för nästa års ”Peugeot 208 Rally Cup” i USA och Kanada. Efter första halvan av ”Rallye Auto International Baie-des-Chaleurs” i Quebeck leder smålänningarna klassen med över fyra minuter, dessutom tvåa totalt. Ende som är snabbare är Ricardo Cordero, men han sitter i en betydligt vassare bil, Citroën C3 Rally2.

– Vi har vunnit alla sju sträckor i 2WD-klassen, dessutom var vi även totalsnabbast på sjätte sträckan, berättar Calle som fortsätter.
– Det har varit en bra dag utan några större missar, samtidigt är det jobbigt med tidsomställningen något jag måste lära mig att hantera för framtiden!
*
Äntligen fick Tibros Lucas Helin med Marcus Sundh till höger, belöning för sitt slit med att köra asfaltrally i i Danmark. I deltävling två i ”Dansk Super Rally” blev det klasseger efter sju sträcksegrar av tio möjliga med Opel Corsa OPC.

Totalt var det inte alls förvånade att Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson tog ”Rally Aalborgs” enda Hyundai i20 N Rally2 till seger. I avsaknad av flera konkurrenter tog dansk rallysports nestor en seger på långt över tre minuter före tvåan med Fiesta Rally3, Mikael Schlüter Therkildsen/Jonna Johnsen. Trean och ny Rally3 Fiesta slutade Morten Fuhlendorf/Niklas Madsen, bara 4,8 skilde båda åt. Aldrig något snack, detta var Kraghs dag med sin tio sträcksegrar i det bitvis lite regnblöta Nordjylland. Dessutom putsade han sitt eget och tidigare rekord att vara äldsta vinnare (60 år om en dryg månad) av en mästerskapstävling i Danmark.

Trots det lite tråkiga vädret kunde man räkna in runt 6000 åskådare på flygplatsen som var rallynav fö den här lördagen. Notabelt enligt mig, var att det på Topp-10 fanns fyra Rally5- bilar samtliga Renault Clio. Bäst av dessa som femma, Jacob Egholm/Rikke Pilgaard Petersen.
*
Erkänner två saker, jag följde bara finalerna av fredagens tv-sända SM-Sprint på ”Himmelstalundsfältet”. Detta plus att det trots min avsaknad av entusiasm över tävlingens status, ändå måste tillstå att som underhållning i soffan fungerar upplägget väldigt bra. Johan Ejeborg och PG Andersson funkar utmärkt ihop i studion och levererar med både kunskap och intresse. Dessutom blev det lite extra action genom Magnus Karlsson som knäckte framhjulet på sin Saab medan Martin Jonsson rullade Golfen. Tråkigt för dom och så klart även för Emrik Smedberg som rullade i kvalet, men för tv-publiken blev det extra spännande.

I 2WD-klassen kan nu Johan Wesslén/Valkyria Edlund kalla sig ”Svenska Mästare” medan Patrik Dybeck/Joakim Söderquist (2:a) och Gustaf Jansson/Per Christensen (3:a) även dom fick medaljer av lägre valörer. Johan Green/Patrik Johansson från Hässleholm tog sig till final, men bättre än sexa av de 12 finalisterna blev det inte. Men att klå suveränen från Lima, Andreas Levin och SM-dominanten Patrik Flodin måste ändå vara ett styrkebesked för ”Kalle”.

I 4WD visade Pontus Tidemand i par med Mikael Dahlberg och Skoda att ”gammal är äldst”. 0,8 sekunder innebar SM-guld före Patrik Hallberg/John Stigh och som trea, Kalle Gustafsson/Wille Trygg. Kul att Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand tog sig till final vilket säkerligen ger göteborgaren en extra boost i sin rehabilitering.
*
Som jag berättade i fredags så gick delar av gårdagen till att besöka boende längs ”min sträcka” för att informera om TV-Svängens 60-års firande den 20 september. Ett uppdrag som är mycket mer trevligt än jobbigt, då samtliga på sträckan är antingen positiva eller extremt positiva.

Ett synligt bevis på detta fick jag när jag passerade på ”stora vägen” där någon boende bemödat sig att märka ut var det ska köras rally om någon månad. Med röd färg på en stor sten kan ingen som kör på vägen missa var infarten till ett bra publikställe finns…