Kör Loeb mer WRC än planerat, Tidemand och Vatanen kör Ypres Rally, en stor rallyprofil har gått bort och 1000 inläggs jubileum!
Ingen större hemlighet att det går ”lita tungt” för Citroén i årets WRC. Trots att Sebastien Loeb bara kört tre tävlingar är han bästa ”vinkelåkare” på en fjärde plats och 68 poäng. Hirvonen ”Guldkandidat” innan säsongen drog igång är femma har fått ihop 61poäng och Dani Sordo två färre på sjätte plats.
Självklart är man inte nöjd och nu ska bossenYves Matton ”snacka” med Loeb och det är naturligtvis en utökning av hans rallyprogram snacket ska handla om. Matton säger.
– Jag har ännu inte pratat med Seb om hur stor motivation han känner för att köra ytterligare ett eller två rally, berättar Matton.
– Helt klart är vi inte glada för tillfället och vi är inte framgångsrika tillräckligt….
Nu hoppas kanske Matton att Loeb kan pressa in Rally Finland mellan Pikes Peak och sitt racingprogram.
– Finland är ett väldigt speciellt rally och förra året kämpade Miko och Seb om första och andra platsen. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa oss i år, konstaterar Matton till wrc.com.
*
Mer om WRC, FIA:s rallyboss Jarmo Mahonen avslöjar nu att det nya ”in car gulflagg systemet” snart är så pass klart att det kan börja testas. Enligt Mahonen i brittisk media är detta sista stora pusselbiten vad gäller säkerheten inom rally.
– Idag måste förarna lita på rallybesättningar, funktionärer och inte minst åskådare för att bli varnade om dolda hinder inne på en specialsträcka. Det nya systemet gör detta automatiskt och bidrar därmed till att höja säkerheten.
Tidigast 2014 kan systemet vara i bruk i WRC.
*
På fredag drar ERC igång igen med GEKO Ypres Rally. Pontus Tidemand och Ola Floene kommer till start med en Fiesta R2 från belgiska Team Floral som ren träning inför kommande asfalttävlingar i Junior-VM, närmast Tyskland i slutet av augusti. Tack vare stöd från EVEN Management och Tätab har han möjligheten att skaffa sig maximalt med träning. Något som kan bli en avgörande faktor för slutresultatet i serien. I förra veckan spenderade Pontus några dagar hos Vittoria Caneva Rally School i Italien för att kicka igång träningen på asfalt. Pontus är noga med att poängtera var fokuset ligger i asfaltpremiären.
– Det enda vi bryr oss om i den här tävlingen är träningen på asfalt, slutresultatet spelar ingen roll för oss. Ju fler mil bakom ratten, desto bättre förutsättningar inför Rally Deutschland och de andra kommande asfalttävlingarna i VM.
Totalt handlar rallyt om 20 specialsträckor på sammanlagt 297 km. Tävlingen startar sent på fredagseftermiddagen med sex sträckor innan nattuppehållet och under lördagen körs resterande 14 sträckor.
*
En som också kör i samma rally är unge Max Vatanen (bilden), just det son till Ari. Ifjol gjorde han debut hemma i Finland och nu väntar första asfaltsträckorna. Max kör en Renault Twingo R2 och har startat en Facebookgrupp för att få ihop stålar. Max erbjuder 20 personer att få sina namn på Twingon till en kostnad av 100 euro och hitintills har han fått ihop 16 ”sponsorer”.
*
Nåddes häromdagen av det tråkiga beskedet att Claes Billstam gått ur tiden, skulle fylla 69 år i septmeber. Claes tillhörde de absolut mest tongivande kartläsarna under från slutet av sextiotalet och en knapp bit in på nittiotalet. Han åkte bland annat med Harry ”Sputnik” Källström, Ingvar Carlsson och Björn Waldegård. Efter det ”freelancade” Claes en hel del innan det blev mer regelbundet att sitta med hos Leif Asterhag och till slut hos Mikael Eriksson. Det var också Claes som lotsade Mikael till sina två VM-vinster 1989 då han vann både Rally Finland och Rally Argentina i Mitsubishi Galant. Totalt 52 VM/WRC-starter hann han med, den sista 1991 med Mikael Eriksson i Rally Argentina där man slutade sexa i en Toyota Celica.
Minns Claes speciellt från den gången i slutet av sjuttiotalet då den lokala Datsunhandlaren i Hörby byggt i hop någon sorts Datsun som Sputnik övertalats (han var fabriksförare för Datsun) att köra i TV-Svängen och Claes skulle var kartläsare. Båda dök upp redan på torsdagens klubbkväll där man drog den ena rövarhistorien efter den andra från rallytävlandet över hela världen, kort sagt en trevlig kväll.
Tävlingen blev tyvärr kortvarig, testerna av den blå/vit/röda Datsunen hade varit minimala och efter ett par sträckor parkerades bilen i trakterna kring Djurröd. Sputnik och Claes fick lift till Hörby, lämnade mellanskåne så gott som direkt. Vem som hämtade hem det trasiga japanska fullblodet minns jag inte, men hem kom den…
*
Ni som är vana vid att kunna kommentera bloggen har säkert märkt att den möjligheten plockats bort. Anledningen är någon sorts tvivelaktigheter med upphovsrätten och huruvida ansvarige utgivaren är ansvarig även för kommentarer. Till dess att denna knäckfråga är löst är därför kommentarsfunktionen avstängd. Men det går lika bra att skicka ett mail till mig, så plockar jag in kommentaren den vägen. Maila: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se
*
Idag var det lite av jubileum för Motorbloggen, detta var det 1000:e blogginlägget. Orkar ni mer?