Viktigt med ”rätt klädsel” i VOC, WRC-Miko sugen på rallycross och svar på gåtan HANS vers. Hybrid…
Nu har det gått i stort sett ett halvt år sedan det stod klart att Mekonomen gick in som ny huvudsponsor för Volvo Original. Som ett brev på posten, ja egentligen snabbare började det också gnällas i VOC-leden om alltifrån själva sponsorn till att behöva ha dekaler på bilen. Fortfarande finns det också VOC:are som inte är helt ”reglementsenliga” enligt ”General” Roger Fransson sätt att se på saken. Av den anledningen har han i VOC-gästboken gjort ett förtydligande:
” Att åka med fel dekaler…
Felaktiga dekaler gör att bilen inte är reglementesenlig. Om besiktningen är vaken så får du anteckning i vagnsboken och måste åtgärda till nästa tävling – i vanlig ordning.
Om besiktningen inte är riktigt vakna så kanske du inet få någon anteckning i vagnsboken. Men då är risken istället att en medtävlare är vaken, lämnar in en protest och eftersom att du då tävlat med en bil som inte uppfyller reglementet så blir du utesluten – överträdelsen är ju så tydlig att det knappt krävs en kontroll för att konstatera detta.
Alla bilar i alla tävlingar på alla nivåer ska uppfylla gällande reglemente, det är ingen skillnad mellan VOC Mekonomen Rally och andra klasser.
Den uppmärksamme har noterat att det tillkommit en avdelning här på sidan ARRANGÖRER. Där kommer inom kort en tydlig text på vad som gäller, det är flera instanser innan den är slutligt utformad annars skulle den redan vara publicerad.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
Nu vet jag inte riktigt hur det funkar utanför Södra BF, men min känsla är att detta inte är något ”högprioriterat” ärende hos stressade tekniker. Tror vet inte säkert, men tror att det skulle bli väldigt svårt att få igenom en protest här nere för att en VOC-åkare saknar Mekonomendekaler. Nu är det bara att hoppas att alla åttiotre anmälda till nästa deltävling i Sverige-Serien, lördagens Dackefejden i Växjö är lika reglementsenligt ”klädda” som Andreas Hasselgren (bilden)…
*
Fick ”på pälsen” av en annan general, Roger Roth i Bilsport Rally Cup för att jag inte visste att lördagens Appendix K-vinnare i Oknörundan, PeO Kindgren från Åtvidaberg körde en Volvo 142 och inte en 240:a som jag påstod. Ber om ursäkt PeO och till Roger säger jag bara, korka upp en Bud och njut…
*
Nu vill även Miko Hirvonen prova på rallycross och i samband med helgens EM-deltävling i Finland passade han på att köra ett uppvisningsheat och säger till Autosport.
– Vi är här och kör lite för skoj skull men jag skulle väldigt gärna tävla i rallycross. Jag vill köra en tävling, men jag vill göra det ordentligt.
Miko hade dessutom erbjudande att tävla i helgen och då bland annat mot sin gamle konkurrent Petter Solberg men tackade nej.
– Det var nära men då hade det rört sig om en sista minuten-grej och det hade inte funnits tid för att testa. Jag hade bara fått köra direkt fram till startlinjen bland alla de här rutinerade killarna, och jag är inte så sugen på det, kosntaterade Miko och tillade.
– Petters resultat visar att det inte är så lätt…
Han syftar då på att Solberg har haft det motigt i EM-serien och det fortsatte även i Finland. En styrarm gick av i finalen och så var dagen förstörd för Petter. Nu vann Tanner Foust före regerande mästaren Timur Timerzyanov och svenske Timmy Hansen.
I ”ungdomsklassen” JRX vann William Nilsson före min egen klubbkompis i SMK Hörby Magda Andersson och Kevin Hansen.
*
Har som bekannt vid flera tillfällen ställt frågan varför åtskilliga ( menar egentligen alla, men har inte hundra belägg för detta…) av världens vassaste chufförer plus co-drivers väljer HANS-skydd istället för det ”moderna” och enligt folk som kan detta, betydligt säkrare Hybrid-skyddet? Varför nöjer sig t.ex Jari-Matti Latvala (bilden) med ett bristfälligt nackskydd medan den hobbyåkande svensken ratar detta till förmån för det dyrare Hybridskyddet. Nu kom där äntligen ett svar på detta, från en som vill vara anonym men använder signaturen ”Rally-Ekonom”. Han skriver:
Det är väl tämligen enkelt att svara på varför hobbyåkaren ratar HANS, hybridskyddet är ju mycket dyrare svårare är det inte. Precis som med allt annat i rallysporten tror ”Pelle Gasare” att resultaten hänger ihop med prislappen. Köper han ett dyrare däck, innebär detta per automatik att han har bättre grepp och kör snabbare. Ett dyrare skydd är därmed automatiskt bättre än ett billigare o.s.v
Sedan missar ”Pelle” inte en chans att gnälla över hur dyrt allting är med rally!”
Så långt Rally-Ekonom och kanske ligger det någonting i det han skriver. Dyrare är alltid bättre, kan det vara så enkelt…
HANS funkar jättebra om du har rätt stol, rätt bälten, rätt monterade grejor osv, hybridskyddet är mer förlåtande för att den andra utrustningen inte är 100% rätt anpassad, t.ex så ger HANS inget skydd i sidled, därför har WRC-förarna som du hänvisar till rejäla öronstolar (inte i närheten de som vi ”Svenssons” åker med)
Hoppar man runt mellan olika bilar kan HANS vara farligt, det händer inte med HYBRIDEN
Hej Jimmy.
Äntligen någon som kunnat förklara skillnaden. Då var det inte bara för att det var dyrare…
MVH
Tommy