PG come back i en ”riktig” WRC-Fiesta, 1000-cupen hetast i Anderstorp och ingen ”President” på Hörbytavlan!

Äntligen som det brukar ropas från Gert Fylking när Nobels litteraturpris presenteras, PG Andersson gör comeback i en WRC-bil redan till WRC-Rally Sardinia den 20-23 juni. Precis som i Portugal är det ”Ukraina-Olle” eller Oleksij Tamrazov som håller PG med bil och den här gången en riktig WRC-Fiesta och inte som i Portugal ”bara” en Super 2000-version. Låte lite tokigt med ”bara” om en Super 2000-bil från en som inte ens kan hantera en lätt bedagad Vocare
Lite lustigt är det att det var i samma rally 2011 som PG senast körde en WRC-bil, även då en Ford. Att blanda sig i någon toppstrid tror dock inte PG på enligt en intervju i Nya Wermlands Tidningen.
– Att ta en pallplats därnere är väl inte realistiskt, om jag nu inte har en massa stolpe in förstås.
– Man kan inte på något sätt jämföra den med fabriksbilarna, men jag ska göra det bästa jag kan utifrån de förutsättningar som gäller, menar PG.
Sjävklart kommer PG att göra allt för att ”upprätta sin heder” och visa att han fortfarande har mycket okört i ”kungaklassen”. Men vad jag förstår så har inte ”Olle” ställt några placeringskrav.
– Det är klart att det är bra om det går bra. Men det ligger redan fler tävlingar i pipeline, tanken är att det ska bli en fortsättning, säger P-G aningen kryptiskt till NWT.

*
Ni som förväntar er något hett South Swedish Rally-nytt får vänta lite till, lär ändå bli tillräckligt med SSR mot och i veckoslutet. Har börjat kollat lite på när sträckorna körs för att få ihop logistiken där jag i år har fått en helt ny parameter att ta hänsyn till. Mer om detta längre fram…

*
I helgen är det dessutom premiär för Racerhistoriska Klubben och detta på Anderstorp. Runt 130 bilar är anmälda i de olika klasserna och där 1000-cupen utmärker sig med tjugofem anmälda. Näst flest är Formula Vee-gänget med tre färre ”ombyggda Folkor”.
I 1000-cupen antar jag att nyblivne Hässleholms MK -föraren Tommy Jagerwall med sin röda 970-Cooper är ute efter revansch och allt annat än cupseger ser nog Tommy som ett nederlag. Men där är många som gärna vill sätta en käpp i Tommys Minilite-hjul och det blir ingen lätt match för den som är ute efter att stå högst upp på pallen. Noterbart är att där körs två Kadetter, Dan Henningsson och norrmannen Anders Hansen rattar fullbloden från Rüsselheim. En nykomling i sammanhanget är Christer Olsson från Ystad som köpt sig en Saab och nu ska premiärköra ”kortnosen”. En som inte är nykomling men som kommer i ny bil är ”handlaren i Rönås pågBo Severinsson tävlande för Arlövs MC. Bo var i slutet på nittiotalet flitig i rallyskogen med sin fina R8 Gordini. Men efter en ful rullning tappade han intresset för skogsåkat och sadlade om till racing. Tyvärr hamnade Gordinin lite tokigt i klassindelningen och därför har nu istället valt den mer udda S-modellen (har för mig att den hette så, så häng mig inte om jag har fel…). Denna går in i 1000-cupen och vad jag förstår från mina ”kunskapare” är Bos knallgula nybygge riktigt fin. Blir spännade att se vad han kan göra mot vinnar-kojorna.

Kul blir det också att se vad Sam Bernhardsson kan åstadkomma med en av mina riktiga favoritbilar, Hillman Imp.

*
När vi är inne på historisk racing så inträffade i helgen en tragisk olycka i samband med Donnington Park Historic Festival där den 51-årige britten Christian Devereux omkom. Devereux körde en Cooper S från 1965 och kraschade så våldsamt in i en medtävlares Ford Mustang att han avled av sina skador på söndagen.

*
BloggTavlaDagens första fotouppdrag bestod i att ta bilder på den numera rikskända tavlan i Hörbys nya kommunhus. Det har bråkats om allt från att kommunalrådet själv iklädd romerska legionärskläder finns avbildad på tavlan, till kostnaden på 600 000 kronor och att upphandlingen inte gått rätt till. Skit samma, med risk för att få halva kommunen efter mig så tycker jag att tavlan var riktigt fin och väl pryder sin plats i fullmäktigesalen. BloggServinMen där finns brister, inte minsta lilla rallybil finns avmålad och detta i SMK Hörbys hemmaborg. Skandal kan jag tycka och att konstnär Falkman inte ens fått med en pytteliten ” President-Servin” (bilden) är om möjligt ännu värre. En ”Polestar-blåV70 som får däcken bytta tycker jag mig kunna skymta och detta måste så klart vara min ”asfalt-kartläsare” Stefan som är modell för detta. Men ingen riktig rallybil (tänker kanske på Kadetten eller Silver-VOC:en) så långt ögat kan skåda. Vad tänkte du egentligen på Johan Falkman när du skissade på tavlan?

*
BloggOpelGlider osökt in på min Kadett som fortfarande är på rehab efter Ekratten 2010. Fortfarande är det den där förbannade tröskellådan som saknas och jakten efter en sådan eller en donatorbil har pågått sedan januari. Nu verkar det dock som det kan skönjas en ljusning, en ljusblå Kadett (bilden) mindre än en kvart bort från hemmet visar sig vara till salu. Nu återstår bara att komma överens om priset sedan kanske det kan bli någon Opeltävling innan året är slut. Jag vet att Kadetten längtar att få komma ut och sprätta lite grus igen. Håll tummarna för att det löser sig!

*
I morse stannde jag vid ett rödljus med en liten svart nästan sprillans ny Peugeot framför mig. Plötsligt ser jag ett respktingivande rökmoln välla ut från sidorutan, bilen brinner tänkte jag. Helt fel visade det sig, istället var det två tjejer i bilen som båda rökte som den så kallade bortsbindaren. Det var när föraren antagligen i akut syrebrist, öppnde sidorutan som röken vällde ut. Min undran är hur, i hela h-e kan man få för sig att sitta och bolma i en bil år 2013? Jag är uppväxt i extremt välinrökta Folkvagnar, Oplar och slutligen en Ford Taunus. Men detta var på femtio och sextiotalet när folk rentav trodde att man blev friskare av cigarettrök. Men idag, två unga tjejer rökande i en nästan ny bil, man blir ju för f-n förtvivlad…

2 svar på “PG come back i en ”riktig” WRC-Fiesta, 1000-cupen hetast i Anderstorp och ingen ”President” på Hörbytavlan!

  1. Tommy inga sådana bilder på bloggen och nu menar jag inte bilderna på bilar utan den andra bilden du får välja vilken jag menar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *