Hyundai laddar för ”high speed rallies”, Petter snabbare än Oliver på första testen, talangen Moltas med ”Folkrace” som grund, Ydre först ut i BRC och Dahlgren fick STCC-revansch.
Nästa hållplats för WRC är ”Orlen Rally Poland” sista helgen den här månaden. Första rallyt av tre ”high speed rallies” som följs av ”Rally Latvia” 18-21 juli och så ”Rally Finland” två veckor senare. De här tre tror jag blir helt avgörande om Hyundai eller Toyota ska vinna det ”Märkes-VM” som nu toppas av koreanerna. Lika så om delade WRC-tvåan Elfyn Evans ska kunna passera de allt mer favorittippade ljusblå förarna.
Tidigare var den här typen av rally Toyotas trumfkort men nu verkar det som att detta redan spelats ut. I veckan som gick inledde Hyundai sina tester på egna anläggningen i centrala Finland, Jämsä. Här visade Andreas Mikkelsen och Ott Tänak imponerande ”speed” och då allra mest Tänak enligt källor på plats. Samma källor hävdar helt obekräftat att även Toyota luskat sig in på området och åkte därifrån med lite stukat självförtroende…
*
Ingen tror väl att Petter Solberg ska vara snabbare än sin fjolårsvinnande son Oliver i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”, men att han kommer att försöka är sjävklart. Senast de två möttes på allvar var i Wales 2019 och där Petter vann efter att Oliver fått lite tekniska problem.
Oliver räknar dock inte bort sin pappa utan menar att han fortfarande har farten i sig och den nypimpade Polon. Till rallit.fi säger Oliver att pappans största problem blir noterna.
– Mer utmanade för honom än för mig, när noterna är så viktiga som dom är!
Även om Oliver första hand vill vinna, i andra hand få extra träning inför kommande WRC2-tävlingar så är det ändå viktigt att var snabbare än Petter.
När man idag körde första testerna i Värmland visade det sig att Petter inte tänker ge sig så lätt. 0,2 sekunder snabbare än Oliver vilket pappa Solberg kommenterade med.
–Vi håller här och kallar detta för seger…
Inte officiellt bekräftat med enligt källor i Karlstad verkar shake down-sträckan ”Bäck-Hult” vara bortplockad. Med andra ord, seger för de överklagande boende vilket kan få förödande konsekvenser om detta görs till prejudikat. Normalt räcker det att berörd vägföreningen ger sitt tillstånd genom ordföranden, men i det här fallet har detta inte räckt enligt Länsstyrelsen. Istället verkar dom mena att varje boende längs vägen måste ge till tillstånd genom skrivet avtal. Tänker på sträckor som går utanför till exempel ett sommarstugområde med kanske hundra olika stugägare…
*
I går när jag skrev lite om ”Dackefejden” nämnde jag som hastigast att Asarums Moltas Olofsson slutade trea i ”Standard”. Då hör det till saken att detta verkligen var hans tredje tävling och dessutom körde han i Kosta utan noter. När jag nu fått reda på att pappa heter Jonas Olofsson som i hop med brorsan Peter var ruskigt snabba med sina mintgröna Golfar i början av 90-talet börjar dimmorna skingras. I ryggsäcken har Moltas dessutom massor av folkracetävlingar vilket även tidgare visat sig vara en utmärkt skola för framgång i rally.
I sin två första starter satt Ludvig Björn till höger i f.d.. Hannes Håkanssons Grupp F-940 men i helgen var det Tilda Arnessons tur. Med helgens tredje plats har Moltas nu poäng för B-klassen och tempot för denna har 21-åringen redan visat finns…
*
När Styrgruppen för Rally SM publicerade kalendern för 2025 var detta ett steg i rätt riktning och till stor ”hjälp” för alla andra rallyarrangörer. Jag tänker på det gamla sättet att se på SM, att inga andra mästerskapstävlingar fick köras på samma datum. Tidigare har detta varit omöjligt då SM ofta varit sist på bollen, medan andra följt distriktens uppmaningar att söka tävling i rätt tid. Plötsligt kunde en arrangör som följt regelverket, få en datumkrock med SM som mer gick på ”störst går först”. Nu vet alla vilka helger som borde vara ”heliga” 2025 för att ge mesta möjliga fokus på SM. Men även motsatsen, att en DM-tävling inte ska behöva fajtas med Svenska Mästerskapet i rally om uppmärksamhet. Tidigt ute är Ydre MK som den 6 september sökt och vad jag förstått även fått klartecken för ”Klappjakten” i Bilsport Rallycup. Detta är helgen före SM-finalen i Kosta ”South Swedish Rally”, ”so far so good”!
Har noterat att ingen verkar tycka att det är bra, varken tävlande eller arrangörer med den uppsjö av nya cuper som uppkommit efter Corona-tiden. Speciellt märks det att sprintformatet är det nya normala. Många tidigare ”stora” klubbar har tröttnat på att jobba i motvind med brist på funktionärer/vägar. Istället och fullt förståeligt, sänkt ribban eller rättat mun efter matsäck och kör en inom egna leden hanterbar sprint. Dilemmat uppstår när dessa svämmar över kalendern, äter på varandra och sedan lämnar de stackars tävlande helt vilsna över vad som är värt att satsa på. Någon form av styrning från SBF/Distrikten måste nog till annars tror jag att ”Mini-Kongen” bara blir en av många, som tvingas inse att bredden som kör på egen lön, inte har råd eller tid att köra allt som erbjuds av ambitiösa cupmakare…
*
Robert Dahlgren fick revansch för sin diskvalificering i lördagens STCC-race när han körde hem söndagens upplaga. Finalen blev en kopia av lördagen där han mötte Brink Motorsports Jimmy Eriksson där det blev fördel Cupra med 13 hundradelar mot Jimmys Tesla. Återigen Ola Nilsson som trea vilket ger honom samma placering i STCC-tabellen. Leder på 49 poäng gör Eriksson, sex mer än Dahlgren. I Team-mästerskapet är det Brink Motorsport i topp med 84 poäng mot 61 för tvåan Cupra Sweden PWR.
Premiären i Göteborg och Ullevi kantades av ihärdigt regn under hela helgen, vilket så klart kan ha betydelse för publiksiffran som ännu inte redovisats. Lagom till söndagens final kom solen fram vilket gladde vd Micke Bern som summerade.
– En väldigt blöt helg. Vi hade givetvis önskat bättre väder, vem hade inte gjort det. Men jag är ändå nöjd med helgen som helhet. Jag tror att det var många som trodde att vi inte skulle komma till start överhuvudtaget, men nu har vi gjort premiären för elektriska STCC och visat att Head-2-Head konceptet är här för att stanna. Vi har haft tre andra städer på besök i helgen, och har redan möten på gång för att planera vart kommande stadsevent ska äga rum.
Nästa stopp för STCC blir på Ljungbyhed 28-29 juni och då rör det sig om klassiskt sprint-race.
Tycker nog att Toyota sett betydligt snabbare ut på sina tester än Hyundai inför Polen om du sett dessa? Det är iallafall min personliga åsikt när jag tittat på både Hyundai och Toyota.