Ny ”shake down” för ERC i Skattkärr, mycket tv från Värmland, Södras DM-säsong återstartar, häftiga förbilar i Back SM och Simon A. och Kenneth M. kör WRC-sträckor mellan vinrankorna i Mosel,

Bara att gratulera ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” med Glenn Olsson och Stig-Rune Kjernsli  i spetsen till att ha löst problemet med shake down-sträckan. Efter att några boende överklagat Länsstyrelsens ja på ”Bäck-Hult” till Transportstyrelsen blev det snabba puckar och i morse kunde man äntligen pusta ut efter att ha fått tillstånd på en helt ny ”SD-sträcka”. Nu blir det en ny ”Shakedown och Qualifying Stage” som inleder rallyfesten på torsdag, ”Galtryggen” på 4,64 kilometer. Sträckan går mellan Skattkärr strax utanför Karlstad och Alstern. 

Viktigare än själva ”nerskakningen” är qualifying stage som körs för att avgöra startpositionerna inför rallyt.

– Vi är mycket tacksamma att vi hittat denna lösning på så kort tid. Galtryggen matchar övriga sträckors karaktär bra och blir en perfekt shakedown för de tävlande, menar tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Normalt sett kräver myndigheterna fyra månaders handläggningstid för tillstånd, men här har arrangören verkligen lyckats trolla med knäna. Att Glenn Olsson är tacksam över det goda samarbetet som gjort ”expresshandläggning” möjlig, går inte att ta miste på.

Jag vill rikta ett stort tack till Trafikverket, Polisen och Länsstyrelsen i Värmland som hjälpt oss lösa detta på rekordtid, de har verkligen gjort sitt yttersta för oss!

Foto: Fredrik Karlsson / SolstaFoto

Sträckan beskrivs som så här, ”En ny sträcka som går på en bred fin allmän väg, där publikplatserna finns strax efter start i gles tallskog. Sträckans karaktär påminner mycket om vägarna som används som specialsträckorna Ölme och Lungsund. Ordet Finlandsväg ligger nära till hands att använda när man ska beskriva sträckan”.Aktiviteterna på Galtryggen startar på torsdag med ”Free practice” 11:00 -13:30.  ”Qualifying stage” startar 14:01 och shakedown 15:00. ”Free practice” gäller enbart ERC:s huvudklass med Rally2/R5-bilar. Under shakedown får sedan samtliga bilar göra sina sista fullfartstester inför tävlingen.

*

För oss som inte har möjlighet att följa ERC:s tredje deltävling på plats i Karlstad så kommer SVT att avhjälpa den värsta abstinensen. Hela 12 sträckor kommer att sändas på SVT:s olika kanaler och även TV4 kommer att visa rally från Värmland. Redan från början är SVT med från nya spektakulära ”SS1 BAUHAUS”, som körs precis vid BAUHAUS varuhus på Välsviken utanför centrala Karlstad. Sträckan sänds live i SVT24 från 20:00. På fredagen sänds sex sträckor i SVT Play/SVT1 och sista dagen, lördag sänds de fem avslutande sträckorna, med final på ”SS17 Mölnbacka” som är Power Stage, samtliga i SVT1 och på SVT Play. I studion sitter Johan Ejeborg och PG Andersson berättar projektledaren på SVT Ulf Nilsson.

Vi är glada att kunna bjuda våra tittare på hela tolv sträckor som blev en succé redan i fjol. Och i år ger kampen mellan far och son Solberg rallyt extra krydda! 

TV4 kommer som vanligt när det gäller ERC att sända samtliga sträckor i rallyt via TV4 Play/ TV4 Sportkanalen med Stefan Klemetz och Emil Bergkvist i studion

2024-06-13, torsdag

SS1: 20:00 – 21:00, SVT24

2024-06-14, fredag

SS4 och SS5: 10:00 – 11:45, Play & 10:20 – 11:45, SVT1

SS6 och SS7: 13:40 – 15:30, SVT1

SS8 och SS9: 16:00 – 18:30, Play & 16:00 – 17:45, SVT1

2024-06-15, lördag

SS13: 10:00 – 11:00, SVT1

SS14, SS15 och SS16: 12:35 – 15:30, SVT1

SS17 Power Stage: 16:00 – 17:25, Play & 16:00 – 17:00, SVT1

Även Rallyradion finns på plats i Värmland och ger en mer direktkontakt med tävlingen genom sina sändningar.

Foto: Fredrik Karlsson / SolstaFoto

Det är lika ärofyllt som det är roligt att få möjligheten att fortsätta sända rallyradion och vi är så laddade man kan bli, och ser fram mot att ta lyssnarna genom årets tävling, säger Sebastian Bourghardt, programledare och producent för rallyradion.

Rallyradion finns på alla sträckor från första till sista där  Bourghardt bemannar studion med reportrarna Per Johansson och Torsbysonen Christian Fryklund.

Rallyradio är såklart ett måste i skogarna och genom att integrera radioproduktionen med övrig mediaproduktion får vi ut oerhört mycket innehåll till våra arenor och till våra kanaler, menar Glenn Olsson.

*

Efter ett långt uppehåll är åter Södras Rally-DM på gång. Premiären var ”Simrishamnsmixen” den 13 april och deltävling två blir precis som planerat, ”Smedsvängen” i Örkelljunga den 3 augusti. Nästan fyra månaders uppehåll är så klart inte önskvärt, vilket också Södras rallyansvariga Ola Schönström och Sebastian Steiner varit tydliga med. Men när det inte körs några tävlingar i distriktet under perioden, blev det till ”att laga efter läge”.

Foto: Tommy Svenson

50-årsjubilerande ”Smedsvängen” med tävlingsledare Kjell-Åke Olsson bjuder alltid på både fin tävling och extremt fina vägar och en jubileumsupplaga lär inte bli sämre. De tävlande får, ” 5 SS. Banans längd 88 km, varav 29 km utgör SS. Där två SS körs 2 ggr och en 1 gång (8,5 km) av mycket hög Örkelljunga klass”. Precis som i premiären blir det noter från Jemba och Arne Johansson som dessutom är kostnadsfria för de tävlande. Detta när Mekonomen och SMK Örkelljunga gemensamt står för kostnaderna, vilket gör att tävlingsavgiften stannar på humana 2 400 kronor. För C-förare upp till 25 år från distriktet är det halva priset (1 200kr) och juniorerna får betala 800 kronor. Minst 70 bilar vill Kjell-Åke ha för att ge grönt ljus för jubilaren.

I stort sett samtidigt släppte även Hässleholms MK sin inbjudan till ”Snapphanerally” lördagen efter den 10 augusti. Här bjuds förutom på DM även MAS Rallycup och Sydsvenska Mästerskapet. Blir spännande att se om ”Dackefejden” satte ribban för MAS och SSM med sina 60 ekipage eller om serien lyfter lite mer när man kommer till Skåne? Tävlingsledare Nicklas Andersson har fått ihop, ”TOTALT 160 KM VARAV 59 KM ÄR SS, UPPDELAT PÅ 5 SPECIALSTRÄCKOR MED ARR.NOTER. POWER STAGE (MAS-CUPEN) PÅ SS 5. TVÅ SS KÖRS 2 GÅNGER = SS 1 & 2”. Här är det BILAM som sponsrar med noterna vilket gör att kostnaden för att köra ”Snapphane” stannar på 3 400 kronor. Ungdomsrally klarar sig undan med 1 400 kronor. Precis som i Örkelljunga kräver Hässleholms MK 70 ekipage för att det ska bli rally den 10 augusti.

*

Varken Asfalt SM eller Grus SM-Sprint blev långlivat när SBF tog över Rally-SM från SRM. Asfaltdelen försvann helt medan grusåkarna förpassades till att bli en del av för oss sydlänningar tämligen anonyma ”Back-SM”. Nu är det i helgen premiär med Borås MK som arrangör av ”Himla Race”.

Här kommer åskådarna, på nära håll i naturskön miljö, att få tillfälle att bekanta sig med gräddan av vad svensk Back-elit har att erbjuda, berättar klubbens Peter Strömblad.

En 970 meter lång grusbacke erbjuds de dryga 60-talet ekipagen med första start 09.00, båda dagarna. Fördelningen mellan rallycross och rallybilar verkar tämligen jämn men de riktigt stora rallynamnen från i fjol saknas, precis som förare söder om Jönköping.  I rallyklassens 2WD-avdelning kan det bli en tät uppgörelsen mellan hemmahoppet Kristian Johansson, Toyota och Ludvikas Saab-åkande Johan Eriksson. I 4WD lär det bli en jämn fajt mellan teamkompisarna Hannah Jakobsson och Kent Andersson, båda med Ford Fiesta.

Foto: Okänd

Om de ”stora namnen” saknas i SM-avdelningen så har Borås MK slagit på stort vad gäller föråkare. Stig Blomqvist, åker i en Audi S1 (Audi Sport Quattro S1 E2). –Bilen är ju med sitt utseende och prestanda kanske den mest spektakulära tävlingsbil som någonsin byggts. Stig tyglade monstret framgångsrikt under sin tid i Audi, så kombinationen är mytisk. Det är få förunnat att få uppleva detta, men nu har du chansen, menar Strömblad.

Även Audi-specialisten Anders Carlsson kör i en annan grupp B Audi Quattro.

Hugade intressenter kan även boka sig för medåkning i föråkarbilarna mot blygsam ersättning. Arrangören lånar ut utrustning, så kom som du är. Några platser lär finns kvar så skynda, avslutar Strömblad.

*

I fjol körde Simon Andersson och Jörgen Jönsson, Eslöv respektive Hörby ERC i Värmland vilket slutade med en stark sjunde plats i ERC Juniors. I år väljer skåningarna bort ERC och satsar istället helhjärtat på Tyska Mästerskapet med sin Renault Clio Rally4. I helgen kör man ”Rallye ADAC Mittelrhein” som med sina 12 utmanande asfaltsträckor utgår från staden Föhren.

Foto: Okänd

Totalt 16 i klassen RC4 och där enda nordbon förutom ”Simpan” är danskarna Martin Johansen/Louise Hartwig Bang, Peugeot 208 Rally4. Som trea i mästerskapsklassen går #18 Renault Clio även ut som tredje bil. Danskarna är längre ner med #28 på sin 208:a.

Foto Team Glad Sport

Intresset från Danmark är också mycket större och närmare tio bilar kör med rödvita flaggor i rallyt. Mest tryck på sig har segermaskinen från Glad Sport Kenneth Madsen med deras Citroën C3 Rally2. I helgen sitter inte hans vanliga co-driver Mette Felthaus i bilen då hennes jobb la hinder i vägen. Istället har Kenneth återigen Ditte Kammersgaard i bilen, tio sedan de två senast jobbade ihop när han körde Suzuki.

–  Jag är säker på att Ditte klarar uppgiften menar Kenneth. 

För honom är det lite av en dröm att få köra bland vinrankorna kring Rehn och Mosel. Enda erfarenheten han har från rallyt är när han följt med som mekaniker till lillebror Jacob.

– Det blir häftigt att köra sträckor som tidigare använts i WRC, förklarar Kennet för ”Rallysiden”.

23 bilar i klassen varav många med stor erfarenhet av sträckorna blir helt annat än senast Kenneth körde i Tyskland då han slutade trea i ”Rallye Erzgebirge”. Några segerfunderingar finns inte i #6 då man måste ha deltävling tre i Dansk Super Rally helgen efter i tankarna.

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *