En vecka till det smäller i ”Umeå-Kiosken”, Kalles exit i ”Arctic” var inget lurt, är Petter S. sugen på comeback, Piteå kör med 20 anmälda och för MAS Rallycup ser det tungt ut…
Om exakt en vecka smäller det i ”Umeå-kiosken” när ”Rally Sweden” invigs på Red Barn Arena. Klockan 16.00 öppnas portarna dit och sedan är det fullspäckat med rally fram till söndag eftermiddag. Höjdpunkten torsdagen den 15 februari blir så klart när man klockan 19.05, släpper ut de första bilarna på ”SS1 Umeå Sprint1”.
Ingen nyhet att jag inte heller detta år sviker mitt löfte till Värmland att stanna hemma och följa årets andra WRC-tävling från soffan. I ljuset av detta har jag inte lagt någon energi på att undersöka tillgång eller pris på boende kring Umeå under rallyhelgen. Har dock noterat att det på Facebook förekommer många erbjudande från privatpersoner om boende, både i större salar men även i stugor för 3-6 personer. Priset varierar kraftigt, men ett snitt per person och natt tycks ligga runt tusenlappen och då får man själv stå för frukost. Några som kollat mer noggrant är några danska rallyvänner som är minst sagt kritiska motden svenska ”VM-festen”. Dom skriver och jag låter det vara på originalspråk för att inget ska missförstås.
”Er Rally Sweden ved at lukke sig selv helt ned for Rally Fans ?? Hotel/B&B priserne tager en himmelflugt i rallydagene. Prisen på Rally billetterne ligeså. Det er svært at komme ind på SS- og nu dette at man ikke må tage sin rygsæk med ind på Red Barn Arena. Det er vinter med hård frost og man er der mange timer, man kunne have brug for ekstra vanter eller noget at sidde på. Vi kan fra Danmark tage til 2 andre WRC Rally for de samme penge. Trist udvikling for Rally Sweden, vi er mange der mindes de gode gamle dage hvor Rally Sweden var et ”must to go to” både for rally fans og rally kører.”.
Just väskförbudet på Red Barn Arena kan bli en tuff nöt att knäcka, både för arrangören och publiken. Precis som man skriver, är detta en vintertävling och då krävs mer extra utrustning än på sommaren och denna förvaras då ofta i en ryggsäck. Att ta sig in på ”Röda Logens Arena” redan på eftermiddagen och sedan stå där i flera timmar kan bli påfrestande, även med ”extra utrustning” och kanske mer en fråga om överlevnad än njutning. Nu ser dock väderleksrapporterna vara på myndigheternas sida som beslutat om förbudet. Invigningskvällen förväntas 3-8 minusgrader för att sedan bli något ”varmare” på fredagen för att så slå om till plus på lördagen efter lunch.
*
För oss som väljer soffan framför Västerbottnisk vinter så lär Sportkanalen sända live från samtliga 18 specialsträckor. SVT Sport väljer däremot att starta på lördagen med Johan Ejeborg/Maria Wallberg i studion stöttade av rallyexpert PG Andersson.
17 februari:
08.30 – 11.15, SVT Play: Svenska Rallyt
08.30 – 09.30, SVT2/Play: Svenska Rallyt, ss 10
14.10 – 16.15, SVT Play: Svenska Rallyt
15.00 – 16.00, SVT2/Play: Svenska Rallyt, ss 13
18.50 – 20.00, SVT Play: Svenska Rallyt
18 februari:
10.00 – 13.45, SVT Play: Svenska Rallyt
12.00 – 13.30, SVT2/Play: Svenska Rallyt, ss 18 (powerstage).
*
Foto. Skoda Motorsport
Just nu är alla team eller de flesta åtminstone, i full gång med sista testerna inför VM-seriens enda vinterrally. Att rabbla upp vad Toyota, Hyundai och M-Sport sysslar med känns faktist lite ”B” då inga som helst nyheter finns att förmedla.
Enda skillnaderna i Rally1 mot premiären ”Rallye Monte Carlo” är att Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen inte är med i Umeå. Istället kliver Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi in i deras ställe och de enda helt nya, är italienarna Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin. För dom är det Toyota Yaris GR Rally1, vilket innebär att Jari-Matti Latvala nästa helg har fyra bilar att hålla styr på.
*
När Kalle Rovanperä bröt i ledningen av ”Arctic Lapland Rally” med bara en kort bit kvar till målet började genast olika konspirationsteorier dyka upp. ”Tekniskt” betydde för dessa, att det var något lurt med #69 Toyota Yaris Rally1 och att bilen var försedd med nya ännu icke godkända uppdateringar som man inte ville ha upp i ljuset.
Nu dementerar dock Jari-Matti Latvala detta i rallit.fi och säger att bilen hade en stor oljeläcka och att Kalle stannade när oljetrycket försvann en kilometer före mål. Till slut fick ha ta sig från sträckan på hybriddriften. En video har dessutom lagts ut där Kalle ber publiken att hålla huven så att Jonne Halttunen kan tömma eldsläckaren över den brinnande oljan. Någon oro över felet finns inte heller förklarar Latvala, då man i tester ofta använder begagnade delar och så var fallet även i Rovaniemi.
*
Efter att Petter Solberg provkört Skoda Rally2 la världsmästaren 2003 ut på X ”Back into the seat” vilket föranlett en viss ryktesspridning kring en eventuell comeback. I november fyller Petter 50 år och vad vore mer lämpligt än att fira detta med en ny rallystart?
Senast Petter körde i ”skarpt läge” var i ”Wales Rally GB 2019” med sin egen VW Polo R5. Starten blev succé med seger i WRC2 och med sin gamle kumpan Phil Mills vid notblocket. Ingen seger som kan snackas bort med tur eller annat, då Petter var snabbare än dagens ”WRC-stjärnor” Pierre-Louis Loubet och Adrien Fourmaux. Till saken hör också att detta var i princip ett år efter sitt tidigare planerade avslut i Spanien, där han gav VW Polo R5 sin rallydebut.
Nu är inget sagt, men nog hade en start i på hemmaplan i ”ERC Royal Rally of Scandinavia” varit en passande ”shake down” för 50-årsdagen den 18 november?
*
Medan Lima MS ändå inte verkar helt nöjda med sina knappt 120 anmälda till ”LBC-Ruschen” på lördag och därför öppnat för efteranmälan, är läget lite annorlunda i Piteå. Till ”Piteårundan” även detta på lördag, har man fått ihop drygt 20 ekipage och dom verkar helt nöjda med detta. Så olika kan förutsättningarna vara i detta avlånga rallyland. Här långt uppe i norr bjuds på fyra mil specialsträcka och där speciellt en glädjer klubbens Per-Åke Nilsson.
Foto: Piteå MS
– I år återkommer en gammal populär sträcka: Bergsviken, som är krokig, rak, omväxlande upp och ner och har alltid varit populär hos förarna.
Nästan helt ny är sträckan Ersträsk intill vindkraftsparken som sveper tätt intill vindmöllorna.
– Favorit till slutsegern får nog bli Thomas Lahti från Boden med sin Volvo 940, men möjligtvis kan vår egen Jan-Olof Renberg med sin Skoda utmana, menar Per-Åke.
*
På söndagskväll klockan 18.00 stänger anmälan till deltävling två i ”MAS Rallycup” Jämtland MK:s ”Rally Depå Grande”. Tävlingen har i princip allt som ofta efterlyses. Till exempel tre sträckor på 47 kilometer som sammanbinds med minimala transportsträckor på 25 kilometer och ovan på denna kompakta bana, kan då också läggas till att det är både rek och egna noter för de som så önskar. Vill man inte göra sådana finns noter skrivna av Dan Hoff att köpa för resonabla 300 kronor. Egentligen inget som talar emot att succé skulle vara en beskrivning som stämde väl överens med rallyt i Rissna, men så är det tråkigt nog inte. Hela veckan har antalet anmälda legat på 12 ekipage och gör så fortfarande med tre dagar kvar till det är stängningsdags. Jämtland MK kräver 40 bilar för att tävlingen ska genomföras och utan att på något sätt vilja gå händelserna i förväg, så ser det onekligen mörkt ut. Vet faktiskt inte vad det är som inte lockar i ”MAS-cupen” då den haft svårt att engagera redan från starten för tre år sedan. Då var där många tongivande förare/kartläsare som applåderade upplägget som ett litet ”Mini-SM” men när det sedan kom till kritan så har intresset varit minst sagt ljummet…
*
Här sätter jag punkt för dagen och om blott någon timma väntar SMK Hörbys 64:e årsmöte. Alltid lite spännande att se om man blir omvald eller…