Tidemand efteranmäld till SM-premiären, M-Sport Ford kör vitt, Korhonen väntar på Yaris Rally2, Hyundai tar hjälp av ett franskt team för WRC2, bara Värmland kvar av fjolårets ERC Junior-tävlingarna, Klara sexa i World omröstning, Loeb vann idag men Sainz upp i Dakarledning och Östgård letar vinnarbil för Umeå!
Då fick ändå SMK Hälsinge lite betalt för att man förlängde anmälan till SM-premiären och att det troligen var Hedström Motorsport som tryckt på för beslutet kan inte uteslutas. Det är nämligen deras VW Polo R5 som är senast in i listan och detta med Pontus Tidemand som chaufför.
En bil som han bara kört en gång tidigare och då i Årjängs ”Hästkraftshelgen” med en tredje plats som resultat. Debut som kartläsare för Pontus blir Mille Johanssons normala motvikt Johan Grönvall. Extra ”boost” kan det ge Pontus att Polon är van att vinna, senast var i Arvikas SM-final när Tom Kristensson skötte spakarna.
Med bara timmar kvar innan efteranmälan stänger (klockan 18.00) har nu SMK Hälsinge 77 anmälda varav 16 i tuffa ”Internationella 4WD”. Frågan är när vi senast hade en så mangrann uppslutning av ”värstingar” i en SM-premiär?
*
M-Sport Ford gick i rakt motsatt riktning mot Toyota Gazzo Racing när man ”sydde ny kostym” till sin Puma Rally1.
Istället för att gå mot mörkt som Toyota (svart) valde man i Cumbria att låta vitt dominera 2024-års ”livery”. På detta så blått som bakgrund till den dominerande stora röda tjuren. Snyggare än i fjol, en smaksak…
*
Många har undrat hur Hyundai ska attackera WRC2 under 2024 med i20 N Rally2. Ingen förare har presenterats inte eller vilka tävlingar som teamet tänkt sig köra. Istället har ryktena kring en satsning i USA växt sig starkare, men idag kom där nya uppgifter från fransk media. Både Teemu Suninen och Emil Lindholm som redan är knutna till Hyundai Motorsport, ska köra WRC2 för det franska teamet CHL Sport Auto. Debut blir enligt källan i ”Rally Sweden” i mitten av februari. På slutet blev det tufft för de som bestämmer i Alzenau då både Suninen och Lindholm var på väg till Skoda med Toksport.
*
Mer finskt, talangen Roope Korhonen som är knuten till Rautio Motorsport kör i helgens mästerskapsinledning ”45. SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli 2024” en Skoda Fabia RS Rally2 från Printsport.
Foto: Printsport
Om mina källor i mellersta Finland har klart för sig (brukar dom alltid ha) blir det från och med ”Arctic Lapland Rally” Toyota Yaris GR Rally2 för 25-årige Roope.
*
Nu har ERC släppt vilka tävlingar som ingår i ERC Juniors där Nässjös Calle Carlberg ska köra med Opel Motorsports nya vinnare, Opel Corsa Rally4. Det blev sex tävlingar för juniorerna precis som 2023 men där enbart ”Royal Rally of Scandinavia” är kvar sedan dess. Övriga är nya och där ”Rally Hungary” 12-14 april på grus blir premiär för alla klasser i ”Rally-EM”. Nästa är ”Rally Islas Canarias” och då är det asfalt 2-4 maj. Värmland är nästa stopp och då snackar vi 13-15 juni innan det är dags för tredje och sista grusrallyt, ”Rally Estonia” den 5-7 juli.
Helt nytt är brittiska ”Rali Ceredigion” där det bjuds på både snabb och smal kurvig asfalt den 30 augusti-1 september. Final blir i Polen och för ERC nya ”Rally Silesia”, även detta med asfalt som underlag den 11-13 oktober.
*
När rallycross-fansen fick rösta om ”Top Ten Drivers of the Year” hamnade SMK Hörbys RX-ess Klara Andersson på en beundransvärd sjätte plats. I debuten i Portugal gick hon förbi sin idol Sebastien Loeb i finalen var hon bara två sekunder bak sin teamkamrat i CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment, Niclas Grönholm.
World RX konstaterar att årets bästa insats gjorde Klara i Hongkong där hon blev första kvinna någonsin som vunnit ett VM-kval. Blir spännande att se hur 2024 blir för Klara om det blir som de senaste två åren både World RX och Extreme E eller blir det någon annan utmaning?
*
Idag var det Sebastien Loebs tur att vinna en sträcka i Dakarrally och detta två minuter för Carlos Sainz. Dennes Audi-kollegor Mattias Ekström/Emil Bergkvist gick sin som trea men tio minuter efter Loeb.
När ledaren Yazeed Al Rajhi kraschade tungt med sin Toyota Hilux gick också ledningen över till Sainz som nu är 20 minuter före firma Ekström&Bergkvist med Loeb fem minuter efter.
Kris Meeke vill säkert helst glömma sin insats i årets upplaga av Dakarrally. Första dagen fick han två punkteringar och tappade över en timma i klassen ”Challenger”. Efter detta klättrade ”The Ulsterman” sakta men säkert uppåt fram till igår, när man startade 78-mil långa ”Chronostage” eller som dom säger i öknen ”The Monster”. Då fastnade Meekes bil i sanden och han gick av för att skyffla loss bilen när Krzysztof Hołowczyc kom som en projektil och landade i Meekes bil. Polacken hade missat hans varning med hjälmen på toppen av sanddynen. Med detta föll Meeke ner till 16:e plats och han har nu över sju timmar upp till ledning. Dubbelt så lång tid för detta har Annie Seel med sin förare Annett Quandt.
*
Ibland känns det som att Motorbloggen är lite som Fantomen, när man behöver hjälp då går man ut i djungeln och kallar. Idag är det Opel-åkaren Nils Östgård som behöver hjälp men inte så mycket av mig, mer av någon som har en lämplig bil för ”Rally Sweden Historic”. Nils skriver, ”Som du säkert vet så har jag tävlat i Rally Sweden Historic med en Opel, tyvärr med brytning i ledningen båda åren det gått i Umeå.Nu är bilen såld, hur man nu kan tänka sig sälja en Opel…
Min plan och förhoppning har varit att få hyra Latvalas Toyota Celia ST165 men nu drar det beskedet från Latvala ut på tiden. Behöver därför jaga en ny bil att hyra till Rally Sweden Historic. En vinnarbil i klass 9eller 10 sökes, och alla tips mottages 2WD som 4WD! Nils”. Förstår att många genast tänker på att räddningen finns i ett garage i Hörby men tyvärr omöjligt. ”Silver-Kadetten” ruvar bak en stor snödriva som inte lär ha töat bort förrän tidigast i maj…
Trevig helg!
eam?
.