Förlängd anmälan till ”MAS-premiären”, ”hård sanning” om deltävling ett i Finska Mästerskapet, Yaris GR Rally2 FIA-godkänd och snökaos i Mellanskåne men ”The show must go on”!

Det är inte bara i Sverige som intresset för rally på vintern verkar ha planat ut, för att inte säga snudd på störtdykt. Premiären för nytända MAS Rallycup i Torsby med ”Finnskogsvalsen” den 13 januari står med bara timmar kvar innan anmälan stänger, på ytterst mediokra 47 anmälda. Då har ”Mascupen” ändå draghjälp av VOC Mekonomen Rallys ”Vinterserie” och utan detta hade bara 34 ekipage valt ”MAS”. En klar missräkning om jag förstår rätt då cupledningen hoppades på ett trendbrott i år för sitt ”Mini SM-upplägg”. Bara att hålla tummarna för att det är just vinterrally som inte lockar vilket i och för sig inte är konstig med tanke på däckpriserna. Idag kom också det nu nästan obligatoriska, att arrangören förlänger anmälningstiden utan efteranmälningsavift till lördag den 6 januari klockan 18.00. Fullt förståeligt är jag noga med att påpeka, men samtidigt är det snart snudd på löjligt att ha en sista anmälningsdag som sedan förlängs. Ibland undrar jag om det inte vore bättre att skippa detta helt och göra det lite mer spännande med att ingen riktigt vet när arrangören lottar. Det minsta vore att åtminstone behålla förhöjd avgift även om man förlänger. Ber om ursäkt om jag låter irriterad, men tycker att det är väldigt respektlöst mot arrangörer att inte anmäla sig i tid… 

*

Samma dag körs ”Tractive Winter Rally” som närmar sig de 45 ekipage som SMK Dala Falun hade som gräns för att det skulle bli tävling. Idag är det 39 anmälda till deltävlingen för Nedre Norras Rally FM.

*

Inte heller i Finland görs det vågen för antalet anmälda i premiären för deras mästerskap ”SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli”. Rallyt i Riihimäki har lockat 113 ekipage vilket inte är i storleksordning mot tidigare år. 2022 lockade tävlingen 145 förare och förutom att tappa antal, så är inte alls startfältet lika namnkunnigt som då. Borta är Sami Pajari, Emil Lidholm, Mikko Heikkilä och Teemu Asunmaa för att nämna några normalt ”FM-trogna” förare. En av två mer kända förare är Niclas Grönholm som sätter sig i en Skoda men inte av nya Rally2-modell utan en R5-version. Total nio anmälda i klassen där faktiskt R5:orna är störst med fem bilar och välkände i hop med Grönholm, Roope Korhonen är en av tre med Skodas nya Rally2-bil. Åtta Skoda i klassen och en enda Hyundai i20 Rally2 med Benjamin Korhola bakom ratten.

Låter Rallit.fi göra sin analys av läget i vårt östra grannland ”Startlistan för Riihimäki-rallyt avslöjar den hårda sanningen om tillståndet för huvudklassen i SM-serien. Av fjolårets främsta förare i SM1-klassloppet är det bara Roope Korhonen som deltar . Andra toppnamn lyser med sin frånvaro.”. Många hade säkerligen förväntat sig minst ett par Toyota Yaris GR Rally2 men av dessa syns inte ett spår. Dock lär Toni Gaardemeister ha anmält TGS för Teammästerskapet och då med en Yaris Rally2.

*

Med knappt tre veckor till det är premiären för WRC 2024 passerade idag Toyotas nya Yaris GR Rally2 FIA:s Homologeringsöga. Fyra bilar är nu ”race ready” för Rallye Monte Carlo den 25-28 januari.  Nya Yarisen riktar sig helt till privatkunder och som högsta basen för Toyota Akio Toyoda förklarade.

Yaris GR Rally2 är inte byggd för att Toyota ska vinna utan att våra kunder ska göra så, detta är vår nya utmaning!

Inför Monte-debuten har Toyota kört mer än 1500 testmil på olika underlag plus att man kört tävlingar i Japanska Mästerskapet. Som testförare har anlitats allt från proffsförare till snabba privatåkare. Nu blir det upp till bevis om Toyota Gazoo Racing har byggt en ”Skoda-killer” direkt eller där återstår en del finputs…

*

Ingen har väl undgått att det varit snökaos i Mellanskåne och där då E22 förbi Hörby varit i fokus. Hur många bilar/lastbilar som satt fast på vägen igår är oklart, vissa (Aftonbladet) hävdar tusentals, medan andra mer seriösa säger flera hundra. En av dessa var SMK Hörbys ordförande Lars Servin som satt fast på väg till jobbet bakom fastkörda lastbilar i mer än 14 timmar innan han kunde ta sig till  firman för övernattning. Nu vet vi, att alla norr om Dalälven skrattar åt skåningar och snökaos men det är en dj-la skillnad med snö som där uppe singlar ner från skyn och  den vi drabbas av här nere. Här kommer snön stenhårt i sidled och bildar snabbt meterhöga drivor i den iskalla vinden.

Foto. Privat

I går skottade jag min garageuppfart fyra gånger, sista gången strax efter 22.00 och kände då att jag gjort ett gott jobb. Var då säker på att det idag bara skulle vara ett tunt snölager att skyffla bort när jag vaknade, men tji vad fel jag fick. I princip var det lika mycket snö på morgonen som när jag påbörjade skottningen på kvällen. Bara att bita ihop och fram med snöskyfflarna igen för att en timme senare kunna pusta ut med det mesta av snön borta.  Idag var det ändå mer av julkort över Hörby med massor av snö överallt, men där ändå alla som hanterar snöröjningen är värda alla hyllningar och beröm som finns. Att göra alla vägar/gångbanor/parkeringar snöfria samtidigt och i princip direkt, förstår nog alla men ändå är kritiken på sociala medier ofta både hård och onyanserad. Detta förvånar mig fast egentligen inte, då svenskar som bekant är trygghetsknarkare av stort format. Allt ska fungera direkt och den enskilde individens ansvar i kriser är minimalt medan myndigheter och likställdas är enormt. Blev också lite förvånad över att vissa bilister i radio och tv var mycket kritiska över att de inte fick någon information. Jag bara undrar vad för information som förväntades? Att det snöade och att vägarna var igenkorkade kunde de se med egna ögon och vad mer fanns då att informera om? Att ge klockslag för när plogbilar och bärgare skulle vara klara är något som ingen ändå kunde svara på.

Foto: Tommy Svensson
Foto: Tommy Svensson

Viktigt är att allt samhällskritiskt ändå fungerar och detta tog även SMK Hörbys eget energiknippe Kenneth Rittbo fatta på som varit igång sedan 02.00 med sin plogtraktor. Som final på sitt pass plogade han hela parkeringen vid klubbhuset så att torsdagens öppethållande inte inskränks, utan det är öppet för fika och rallysnack som vanligt från klockan 19.30. ”The show must go on”!

 

Foto: Tommy Svensson

2 svar på “Förlängd anmälan till ”MAS-premiären”, ”hård sanning” om deltävling ett i Finska Mästerskapet, Yaris GR Rally2 FIA-godkänd och snökaos i Mellanskåne men ”The show must go on”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *