Irland förbereder WRC-comeback, Lancia påstås vara på väg till Rally2-bil, delar av Entry List till ”Monte” släppt, tokfel om ”Øresundsrally”, blir rally i Svartnäs, Alfred Kramer till Torsby med Jonna vid notblocket och vi minns ”The Legend #43.

I morgon kommer Motorsport Ireland att på Limerick Racecourse presentera sina planer för ett WRC-rallyIrland. På andra sidan bordet sitter WRC-promotorn och får information om hur landet vill göra för  att  komma tillbaka till WRC där man var arrangör senast för 15 år sedan. Om det lyckas kommer Limerick Racecourse att förvandlas till en 10 000 kvadratmeter stor servicepark och HQ för rallyt, som man sedan hoppas ska stanna i tre år från 2025.

Med hjälp av en undersökning bland rallyfans i grannländerna hoppas irländarna på minst 250 000 åskådare som då kan ta sig via flyg till närbelägna Shannon Airport. Åskådare som enligt arrangören, ska ge regionen betydande ekonomisk utdelning och som förklarar. 

Erfarenheterna från andra regioner tyder på att betydande och breda ekonomiska fördelar är förknippade med att arrangera världsmästerskapet i rally. Den mexikanska delstaten Guanajuato såg i år mer än 600 000 rallyfans samlade för WRC, vilket ledde till en injektion på 36,5 miljoner euro i den lokala ekonomin!

Ett beslut tas i nästa vecka. 

*

Att få in en ny tillverkare i WRC med Rally1-bil står absolut högst på FIA och promotorns önskelista och om italienska Autosprint har rätt i sina förutsägelser kunde detta snart varit verklighet. Enligt italienarna är det Lancia som ligger i startgroparna med att lansera sin modell Ypsilon men för Rally2.

Ledningen i Stellantis Group har gett klartecken till som man skriver ”ett nytt Lancia-äventyr” och då sker detta på bekostnad av Citroën som också ingår i koncernen. Deras C3 Rally2 skulle inte längre utvecklas i samma takt som hittills, utan krutet skulle läggas på Ypsilon med debut under 2025. Stellantis mål är att vitalisera och återlansera Lancias varumärke som med ”Lancia Racing Team” sedan lång tid tillbaka varit intimt förknippat med rally. Nu är det dock 30 år sedan teamet hamnade i malpåsen och alla som då var verksamma i teamet är sedan länge borta. Redan när  Stellantis VD Carlos Tavares 2022 körde Rally Monte Carlo Historique med ikoniska Lancia Stratos Alitalia började de första ryktena cirkulera som sedan följdes av de första svaga erkännandena. 

Foto: Tommy Svensson

Teamet ”Scuderia Lancia” gjorde debut i Rally-VM 1973 och avslutade med RAC Rallyt 1992. Under de här åren hann man vinna Märkes-VM tio gånger och Förar-VM fem år. Totalt vann Lancia 73 rallyn under de här åren och där bland annat Björn Waldegård, Mikael Eriksson (bilden) och Kalle Grundel kunde kalla sig ”Lancia-Autista”.

*

Först på måndag den 8 januari släpper Automobil Club de Monaco ”Entry List”  för Rallye Monte Carlo men nu verkar det mesta redan ha sipprat ut.  Åtta Rally1-bilar är anmälda och den här gången ingen ”Gentleman Driver” utan enbart proffs och där då Andreas Mikkelsen kör Hyundai i20 Rally1.

I WRC2 finns Oliver Solberg som dock inte är anmäld för VM-poäng i premiären. Citroën Racing kommer med Yohan Rossel, Nikolay Gryazin och Marco Bulacia som ryktet redan avslöjat. Toyota Yaris GR Rally2 körs av Sami Pajari, Stephane Lefevbre, Jan Solans och Bryan Bouffier. Skoda är som vanligt populärast och då förutom Solberg körs bilar från Mlada Boleslav av bland annat Erik Cais, Roberto Dapra  (ERC junior-vinnare) och Pepe Lopez. Ingen Hyundai anmäld i WRC2 och en enda Ford Fiesta Rally2 som då körs av för mig okända fransmannen Jérémy Prat. 

*

Ibland känner man sig lite som en ”självmordsbombare” som i går när jag gav lite bakgrund till varför det inte finns något Skandinaviskt mästerskap i rally. Lyfte då fram ”Øresundsrally” 2001 och utnämnde dansken  Jens Mulvad till vinnare med sin Toyota Corolla WRC vilket visade sig vara tokfel. Av någon anledning hade jag lyckats med konststycket att få fram en resultatlista från första avdelningen som kördes på dansk asfalt. När det blev grus i trakterna kring Hässleholm tog Mats Jonsson/Johnny Johansson över kommandot med sin Ford Escort WRC och vann sedan totalt. I en likadan Ford satt tvåan från Norge, Trond Sveinsvoll/Otto Øvestad bara nio sekunder bak Mats. Trea slutade Mats Thorszelius/Mikael Nilsson medan hemmaföraren Stoffe Nilsson/Pecka Svensson gick in som fyra med sin Subaru WRX. Fyra placeringar längre bak slutade klubbkompisen Leif Nilsson/Morgan Sandberg med den då så häftiga Audi S2. För Mullvad slutade rallyt med växellådras på den svenska sidan.

Foto: Tommy Svensson

Tävlingsledare CG Wilke kan dessutom berätta varför rallyt aldrig fick någon uppföljning. Wilke berättar, ”Ang en uppföljningstävling till Öresundsrallyt 2001, så planerade vi och Hedelands AK en ny tävling 2006. Men det föll på att de svenska SM-förarna tyckte det blev för dyrt att skaffa både fälgar och asfaltdäck för bara en tävling under året. Man räknade med att det skulle kosta ca 70.000:- för detta. Jag fick ett handskrivet brev från Jon Magnusson som var talesman för svenskarna och det var så välformulerat och vänligt skrivit, så vi kunde bara inte gå emot detta. Det avslutades med orden ”så snälla Wilke, låt oss slippa denna stora kostnad”. Här tror jag också att sanningen ligger varför rally på asfalt aldrig har någon framtid i vårt land, det blir alldeles för dyrt för den genomsnittlige SM-åkaren. Dessutom inget jag saknar det minsta, två av de värsta avåkningar jag bevittnat i SM-rallyn har skett på detta förrädiska underlag…

*

I går tog tävlingsledningen i SMK Dala Falun beslut att trots allt köra ”Tractive Winter Rally” dem 13 januari. Minimiantalet enligt inbjudan för att tävlingen skulle genomföras var 45 bilar, men idag saknas fortfarande åtta ekipage för att detta ska uppnås. Nu förstår jag att arrangören slänger ut ett sista halmstrå och låter anmälan var öppen till på söndag och då utan extra avgift. Självklart tråkigt att behöva ställa in efter allt förarbete. Bara att hoppas att klubben gjort en korrekt ekonomisk analys så att budgeten tål det inkomst bortfall på 20 000 kronor som idag är fallet?  

*

Det fylls på i sakta mak även hos MK Ratten som kör ”Finnskogsvalsen” kring Torsby samma datum. Nu är det uppe i 44 bilar och bland de senaste att vilja köra ”MAS Rallycup” är österrikaren Alfred Kramer. Normalt brukar danskan Jeannette Kvick Andersson sitta i Kramers högerstol i tävlingar på kontinenten, men i Värmland är det SM-föraren Jonna Eson Brådhe som tar över. Noterar även att Kramer är anmäld med en Peugeot 208 för Grupp F-klassen medan han normalt kör med en Peugeot 208 Rally4…

*

I går var det exakt ett år sedan ”The Legend #43” Ken Block så tragiskt omkom i en olycka med en snöskoter hemma i Wasatach Utah. Att räkna upp allt som denna legend gjort är omöjligt, men att det blivit mycket roligare där uppe garanterar jag. Hans ”Gymkhana-filmer” senast med Ford Mustang, lämnar ingen oberörd.

En gång körde Block med Alessandro Gelsomino i Värmland och Rally Sweden. Med Ford Fiesta RS WRC från M-Sport slutade amerikanen på tolfte plats i WRC-klassen. 

Foto: Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *