Pajari och Solans kör full säsong i WRC2 med Toyota, Nordh/Bäck kör vidare hos Team NYBE, styvt 50 anmälda till SM-premiären, kylan satte stopp för rally i Boden, Ekström/Bergkvist snabbast i Dakar-prologen och idag mindes vi åter vår klubbkompis Mats.

Rallyvärldens sämst bevarade hemlighet blev i dag offentlig, Sami Pajari kör Toyota Yaris GR Rally 2 i full WRC2-säsong. Bilen kommer att drivas av finska och proffsiga Printsport Racing med debut i Rallye Monte Carlo. Juniorvärldsmästaren 2022 är glad över möjligheten att få köra nya Yarisen som han så klart hoppas, är minst lika bra som den Skoda från Toksport han körde ifjol.

Naturligtvis blir det intressant att få jämföra bilarna i första tävlingen, menar Pajari och la till.

Jag är tacksam mot alla våra partners för möjligheten att fortsätta min karriär i detta nya, spännande projekt. Ett särskilt tack går såklart till mina långsiktiga supportrar, som CapitalBox!

Vid sin sida får 22-åringen även framledes sällskap av f.d tv-reportern Enni Mälkönen som blev första kvinna att vinna VM när hon lyfte WRC3-kronan tillsammans med Pajari 2022. Pajari är noga med att påpeka att han och Toksport fortsatt är goda vänner och hyllar också det tyska Skoda-teamet.

Idag visade även Jan Solans upp hur hans Toyota Yaris GR Rally2 kommer att se ut under sin första fulla säsong i WRC2. Madrid-baserade Teo Martín Motorsport blir de som sköter om Solans Yaris.

Idag släppte också Gus Greensmith att han fortsätter med Skoda och Toksport. Vem som sköter notläsandet i bilen framgård dock inte, om det fortsatt blir  eller?

*

Skoda är det som fortsatt gäller i småländska Team NYBE där man i går presenterade att Albin Nordh och Christoffer Bäck fortsätter i teamet. 

Foto: Lollo

Äntligen 2024 och vi är mer än redo att ta nästa kliv och utmana toppen ytterligare efter ett riktigt toppenår 2023 som skulle vara mitt ”läroår”, säger Albin och fortsätter.

Jag vill verkligen tacka alla mina samarbetspartners och team som kastar hjärtat före och gör detta möjligt för oss. Det är verkligen en ren och skär dröm och jag ser så mycket fram emot vad vi kan åstadkomma detta året.

Teamchef/ägare Mathias Bengtsson kör så här långt vidare med samma uppställning som i fjol. Ingen högoddsare att sist ut att presenteras, blir Jonas Åkesson som slutade som SM-trea bakom Albin Nordh där Patrik Flodin stod överst på pallen. 

Albin visade en riktigt mogen körning under 2023 som jag är så stolt över, för jag vet verkligen hur lätt man kan bli lite för ivrig och istället hamna av vägen, förklarar Mathias.

Men han lät det ta den tid som det gör att till slut fightas mot de allra snabbaste grabbarna. 2024 gäller det fortsatt att köra sitt eget race, och det vet jag kommer leda till fina framgångar!

*

På söndag stänger anmälan till SM-premiären ”Hälsingerallyt” som körs den 20 januari. Idag finns 51 anmälda för att köra sträckorna kring Hudiksvall och då saknas fortfarande en del namn som jag vet/tror/hoppas kommer att anmäla sig. 

Foto: Tommy Svensson

I går kom även anmälan från Patrik Sandell som med Staffan Parmander gör ett nytt SM-försök med Skoda. I fjol blev det bara en SM-start och då på skånsk mark i Hässleholm där jämtarna slutade på elfte plats i ”Internationella 4WD”. I år finns ingen egen klass för ”FIA-bilar” med 2WD som istället är hänvisade till prestandamässigt likartade ”Nationella 2WD”. Totalt 28 anmälda i klassen men av dessa kör bara fyra FIA-bilar, Patrik Hallberg, Elliot Sjögren, Sixten Westman och Liam Berg. I fjol hoppades man att instegsklassen ”Standard” skulle vara ute ur sin SM-svacka, men med bara tre anmälda ser det inte så ut. Ingen av de som i fjol var på Topp-15 är anmäld så här långt… 

*

”Finnskogsvalsen” tuggar på med sin förlängda anmälan och kan nu räkna in 52 ekipage till den 13 januari. En som nappade på möjligheten att anmäla sig är SM-koordinatorn Jonas Kruse som gör comeback som Toyota-förare. I Corollan sätter han sin gamle följeslagare från Nordvästra Skåne, Håkan Ekholm. 

*

Nu blir det så att den svenska rallypremiären den 6 januari i Boden ställs in, men inte på grund av för få anmälda utan på grund av kylan.

Tyvärr så får jag vika ner mig, trots att det bär emot och vi måste ställa in helgens tävling NORT RALLY BODEN 2024, berättar arrangörens Hans Aldenlöv som förklarar.

Jag kan inte begära att funktionärerna ska vara ute i den kyla som omger vår byggd för tillfället. Det är inte var dag man får krypa till korset och erkänna sig besegrad…

Nu pausar man en vecka och hoppas att kunna köra tävlingen nästa helg den 13 januari. Imorgon när tävlingen skulle ha körts, är det utlovat 31 minusgrader i Boden medan det nästa lördag sjunker till mer skånsk vinter eller fem minusgrader.  

Jag hoppas att alla har överseende med att vi flyttar tävlingen till nästa helg, avslutar en tror jag huttrande Aldenlöv….

*

När den 157 kilometer långa prologen till Dakarrally 2024 gick i målvar det med svenskt i topp och Mattias Ekström/Emil Bergkvist var snabbast med sin Audi RS Q-etron. Futtiga 23 sekunder skilde till tvåan Seth Quintero/Dennis Zenz, Toyota och sedan ytterligare 15 ner till trean Sebastien Loeb/Fabian Lurquin.

Foto: Team Audi Sport

Nu väntar nästan 800 mil i den Saudiarabiska öknen de närmaste 14-dagarna och före start berättade Ekström varför han gör sin tredje Dakarstart.

För mig handlar det om hur vi använder bilen perfekt i sanden. Våra konkurrenter är erfarna och snabba men vi har tränat och tävlat så mycket som möjligt för att vara redo.

*

Foto: Tommy Svensson

Som SMK Hörbys tradition bjuder var det idag dags att minnas vår i Bergslagsrallyt 2003 så tragiskt förolyckade klubbkompis Mats Åkesson. I bitande kyla (faktiskt identiskt med vädret för 21 år sedan) mindes vi Mats och la ner en blomma i klubben färger rött, blått och gult vid hans sista viloplats.

Foto: Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *