Solans först med Toyota Yaris Gr Rally2, GN Motorsport tar paus, Tidemand kör Skoda i ”Bettega Tribute”, Elena gör comeback som ”PT”, tre år säkrade för Rally Sweden, SM-reglementet 2024 är klart, MAS lyfter och vilodag i ”Safari”.
Igår kom det första officiella beskedet om en förare till Toyota Yaris GR Rally2 för WRC2 2024. Först ut är Tom Kristenssons gamla utmanare från Spanien Jan Solans som körde hem J-WRC 2019 medan Tom slutade tvåa.
Solans kommer att köra med en Toyota som sköts av Teo Martin Motorsport. Ett spanskt team som grundades för över 40 år sedan och med säte i Madrid. Att man som första team lyckats passerat nålsögat i Jyväskylä är inte så konstigt som det kanske hörs, då teamet redan driver Toyota Gazoo Racing Iberian Cup så kontakten fanns.
Nu är det med spänning vi ser framemot vem som är nästa team på tur att få en Toyota i garaget?
*
Sedan några dagar tillbaka har det ställts frågor till Motorbloggen vad som händer i ”Kärret” (Åhuskärr) och med GN Motorsport? Frågor blev mer intensiva när en av deras bilsläpar dök upp hos Klaravik och en annan läsare tipsade om att brittiska ”Motorsport Auctions Ltd.” hade två Ford Fiesta Rally2 med ett förflutet i Skåne. Enklast var så klart att ställa frågan till grundaren Joacim Grahn, vad händer?
– GNM tar en paus och det mesta av rallygrejorna har sålts, berättar ”Jocke” och fortsätter.
– Min huvudsyssla med att driva maskinstation för lantbrukare har växt så mycket att jag känner att tiden inte räcker till även för rally i den storlek som GNM hade. Jag måste lägga all fokus på maskinstationen!
Jocke är dock noga med att det inte är någon nerläggning, utan en paus och i framtiden är det både möjligt och troligt att GNM gör comeback.
– Nu blir Adam (Grahn) i centrum och efter att han fyllt 18 år i januari kan vi äntligen börja tävla på hemmaplan med Ford Fiesta Rally4:an, förklarar Jocke.
’
En som tävlade med Fiesta från GNM i år och dessutom i par med SMK Hörbys Julia Thulin lyckades köra hem ”SM i Vintersprint” var Pontus Tidemand.
Ett par starter i ERC blev det också innan Pontus och GNM gick skilda vägar. Nu är det dock skarpt läge igen när värmlänningen kör i helgens ”Adriatic Champions Race – Bettega Tribute 2023”. I Italien och trakterna kring Venedig är det en hyllning till Attillio Bettega som tragiskt omkom i Tour de Corse 1985. I en Skoda Rally2 ska Pontus ta sig an storheter som till exempel spanjoren Nil Solans.
*
Fortsätter med Rally2-tävlande och i dag presenterade de bolivianska bröderna Bulacia, Marco och Bruno, Sebastien Loebs mångårige kartläsare 51-årige Daniel Elena som ”PT”. Elena får som uppgift att coacha eller mer korrekt, ta hand om den sportsliga och tekniska ledningen till bröderna Bulacia.
Trots att Marco bara är 22 år har han redan hunnit med WRC2-tävlande i fem år och slutade på 12:e plats senast med Skoda Fabia RS Rally2. Hans lillebror Bruno, 21 år, kör sin tredje säsong i WRC2 också han med Skoda från Toksport. Med tanke på läget för Toksport är det dock inte helt säkert att det 2024 blir Skoda för ”los hermnaos Bulacia”, kanske det rent av blir Toyota…
*
I årets Rally Sweden slutade Marco Bulacia femma i WRC2 och om han har lust, kan han även åka till Umeå för att tävla i tre år framåt. Det är nu klart att WRC Promotorn och Rally Sweden enats om ett nytt avtal för det svenska rallyts plats i VM-serien. Avtalet är treårigt och säkrar den fortsatta VM-festen i Umeå fram till 2027. Avtalet är det längsta i rallyts historia.
– Underbart, skönt och spännande. Vi vet att vi tillsammans med Umeå och regionen har en otrolig potential att utveckla Rally Sweden än mer, både som tävling, men också som det event och den folkfest det redan etablerat sig som, så det känns riktigt bra att vi nu har avtalet på plats, säger Anna Nordkvist, vd för Rally Sweden som fortsätter.
– Både Rally Sweden och Umeå har sedan flytten levererat över allas förväntan. Vi har haft två fantastiska VM-tävlingar, rikligt med snö och en utveckling av den publika delen av Rally Sweden där Red Barn Arena är hjärtat.
Nordkvist menar också att WRC Promotorn gillar flytten till Västerbotten och får medhåll av Hans Lindberg, Kommunstyrelsens ordförande
– Det skapar mötesplatser för invånarna under fyra härliga dagar samt sätter Umeå på världskartan och ger tillbaka ekonomiskt till näringslivet i regionen.
WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar det nya avtalet:
– Detta värnar om framtiden för WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig vara en riktig framgång och vi tackar Västerbottenregionen för det stöd och det varma välkomnande vi får när vi kommer till Umeå med vår VM-serie!
*
Före Rally Sweden i mitten av februari är det dags för Rally SM:s deltävling ett, ”Hälsingerallyt” den 19-20 januari. Inför denna kom i dag nya SM-reglerna på pränt och på Rally SM:s hemsida går det att läsa alla detaljer, jag nöjer mig med att plocka sådant som jag bedömer av mer allmänt intresse. Kanske mest dramatiskt är att det 2024 bara finns enda 2WD-klass och nya projektledaren Jonas Kruse förklarar.
– Senaste åren har det varit förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass.
I Junior-SM för förare som fyller max 24 år under året tävlas det i två klasser, 2WD och Standard (Årets vinnare Kalle Ingesson/Emma Fransson). Nytt är också att alla tävlande får utnyttja överdelen av vindrutan för egna sponsorer. Fjolårets poängsystem skrotas och det blir en återgång till det som gällde tidigare, segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.
– Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, förklarar Kruse.
Vinterdäcken får också kortare dubbutstick och det får maximalt vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Parc Fermé slopas också och bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål.
– Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.
2024 blir det inte heller att göra omstart på SM-seriens en-dagstävlingar.
– Under året har förutsättningar mellan tävlingarna varit olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.
Seedningen för nästa säsong bygger inte på placering utan på fart och förväntad placering i tävlingen. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
– För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system, menar Kruse.
Komplett reglemente för Rally-SM 2024 finns att ta del av här: https://www.rallysm.se/regler/
*
Jag hoppas att ingen känner sig trampad på tårna, men ärligt talat så blev inte MAS Rallycup den succé som förväntades. Som ett ”Mini-SM” var det tänkt med rek och allt, men fick aldrig riktigt luft under vingarna. Till nästa år tar nu MAS ett omtag för att göra cupen till ett mer fullvärdigt komplement till både SM och Svenska Rallycupen.
I två av de sju deltävlingarna delas det ut dubbla poäng, först i andra deltävlingen i Östersund och ”Rally Depå Grande” den 24 februari. Även i finalen på ”Millebygden Arena” den 13 oktober dubblas poängen.
–Sommarsäsongens stora nyhet är att det är fria noter för samtliga 5 sommar tävlingar och först ut är SSR Weekend den 11 maj, förklarar cupens Andreas Sigfridsson.
*
Även igår fick arrangören av ”East African Safari Classic Rally” ställa in en sträcka och det blev bara två sträckor att köra. Idag har det ”sedan gammalt” varit vilodag och inför fredagen är det Eugenia Amos som leder med 18 minuter före Baldev Chager och 27 minuter före trean Emile Brettmayer. Sju Porsche-åkare i topp innan Andrew Sidan bryter dominansen med Ford Escort som åtta. Bästa svensk är Michael Holmqvist/Emil Axelsson, 12:a medan David von Schinkel/Fredrik von der Esch halkat ner till 17:e plats.
En snabbrullning drabbade Roger Samuelsson/Julia Svensson i den gula Porschen och nu är paret 22:a. 58-bilar är kvar i rallyt och och som 35:a av dessa finns Evgeniy Kireev/PG Andersson. Tråkigt nog har de båda italienska entusiasterna med Morgan Plus 8 tvingats bryta.