Tre korta sträckor inleder ”Rally Arvika”, Tom K. ett bra affischnamn för rally, ”Kicken”leder vägen för Hallberg och Tommy Kristoffersson förklarar sin inställning till elbilar…
Klockan 17.04 smäller det i Arvika-Kiosken när Patrik Flodin/Göran Bergsten klickar i ettan på GK Door-Polon och tar sig an den första av dagens tre korta sträckor i Rally Arvika. Runt 11 kilometer ska köras i dag innan man i morgon tar sig an från Rally Sweden klassiska ”Värmskog”, 14.46 kilometer lång.
Med #8 ger sig så SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson sig i väg med den för dom nya Polo R5. Nytt är också att man i helgen ingår i småländska ”Drive VXO”.
– Med Robin (Adolfsson) och Nicklas (Jidflo) Fiesta på rehab efter TV-Svängen i Hörby blir det Tom och Andreas som försvarar teamet i Arvika tillsammans medKalle Ingesson/Emma Fransson som jagar titeln i Standardklassen, berättar teamchef Hans Bååth och lägger till.
– Ida Lidebjer-Granberg och Thomas Bergman sätter sig i Mitsubishi EVO:n och byter klass till Nationella 4WD!
*
Lite mer ”Smiling Tom” som idag och högst oväntat var gäst i P4 Kristianstads ”Förmiddag” där värdinnan Jenny Sandgren hade ett långt snack med som hon uttryckte det, ”vår stora skånska rallystjärna”.
Snacket handlade om Toms start i ”Rally Arvika” och utan att smöra så ställde Jenny relevanta och kloka frågor kring starten. Hon kom sjävklart in på ”Kickens” olycka och hur det påverkade och där Tom på ett bra sätt förklarade hur det känns för honom plus resten av Rallysverige. Lite part i målet, men jag har svårt att tänka mig en bättre röst för vår sport än Tom. Glad, trevlig, lättsam och avspänd men samtidigt seriös och fokuserad (förstår om många tänker att jag berättar om mig själv, eller?).
*
Mer om ”Kicken” ett fint och mycket rörande initiativ har Mattias Hallberg/Roger Eriksson tagit i helgens rally. Deras Volvo 940 har honom längst fram på huven och Mattias skriver.
– Än har du inte åkt din sista sträcka nu får du lotsa oss runt!
Visst blir man lite tjock i halsen, jag blev åtminstone…
*
Var kommer alla finländska förare ifrån? Ställer frågan efter att ha snabbkollat resultatlistan till italienska grusrallyt, ”Rally dei Nuraghi e del Vermentino” och hittar för mig helt okände Jaako Lavio och Pasi Haatja på femte plats efter första sträckan. Nu är 35-årige Lavio som man säger ”over there”, inte någon ”springchicken” utan körde sitt första rally med en Opel Kadett år 2006. Dock är detta första gången han tar sin Skoda R5 utanför Finlands gränser och så här långt ser utflykten ut att bli lyckosam. 15 sekunder skiljer till toppen med ERC-åkarna Paolo Andrenucci (1) och Alberto Battistoli (2) som båda kör med nyare Skoda Rally2. Lavio är dock tre sekunder före välkände Nikolay Gryazin på sjunde plats.
*
Norska nättidningen ”Parc Ferme” har gjort en lång intervju med Tommy Kristoffersson i ämnet elbilar i rallycross. Fortfarande har man inte hittat orsaken till eldsvådan på Lydden Hill och alla bilarna står hos batteritillverkaren Kreissel i Österrike.
– Jag är rädd att vi aldrig får veta exakt vad som har hänt och varför det hände. Min personliga gissning är att alla batterier måste öppnas och granskas. Man måste se hur det ser ut, och starta om från början. Det är bara mina personliga tankar, betonar Kristoffersson hos Parc Ferme.
Nu anser Kristoffersson att det är dags att tänka om, lägga undan prestigen och anpassa sig efter de förutsättningarna som råder nu och vill inkludera Supercar-bilarna i samma liga som elbilarna. Ett förslag som skulle säkerställa hyggliga startfält då han även ser 2024 som ett ”mellanår” innan världen är redo för ”full electric”.
– Vi är inte där idag, och vi kommer inte dit 2024 heller, så 2024 blir ett nytt överlevnadsår. Nu måste vi hålla sporten vid liv och se vad vi har att köra med. Att fylla ut startfältet med RX2e eller STARD-bilar ser jag inte som en lösning. De bilar är byggda efter ett helt annat koncept vilket gör tidsdifferensen för stor. Det skulle inte ge en rättvis bild av nya generationens elbilar.
En snabb överblick visar att de snabbaste varvtiderna är satta av elbilar, oftast av världsmästaren Johan Kristoffersson, drygt en halv sekund snabbare än bästa förbränningsbil då ofta med europamästaren Anton Marklund, skriver Parc Ferme.
Klart är att toppen i EM definitivt tillhör VM-nivån, längre ned i resultatlistorna är tiderna mellan elbilar och Supercar jämna, menar Kristoffersson.
– Det skulle också ge möjligheten för etablerade förare och team att komma tillbaka till VM-klassen. Det finns fyra-fem-sex riktigt bra förare som definitivt skulle ha gjort sig gällande. Istället för 8-10 bilar, kan vi istället fylla fyra heat med fyra bilar i varje. Det finns fans som fortfarande håller på förbränningsbilar och fans som håller elbilar. Det i sig skapar intresse!
Arvika-profilen är noga med att påpeka att detta är hans egna åsikter och inte alls förankrade hos andra team, FIA eller promotorn.
– Den största missuppfattningen är att många tror att jag är ett stort fan av elbilar. Jag har absolut ingenting emot elbilar men framförallt är jag ett stort fan av rallycross och det enda jag vill är sportens bästa för framtiden. Inför säsongen 2022 var valet enkelt, då stod vi mellan el eller inget, förklarar han.
– Vi är alla ”petrol heads”, och om jag så skulle köra bilarna på havregrynsgröt, kunde jag gärna gjort det så länge sponsorerna tycker det är okej!
Läs den norska original artikeln på Parc Fermé
*
Trevlig helg!