Kan Subaru med hjälp av Toyota vara på väg till WRC, ny däckleverantör till VM, inbjudan till ”mental” heldag på Kinnekulle, förundersökningen kring ”Kickens” olycka läggs ner, kloka ord från Kjell, Toms Polo testklar, Flodin kan säkra guld och klent för Vetlanda…
En våt dröm för FIA och WRC-promotorn är som bekant att få in fler tillverkare i Rally-VM som idag egentligen bara är två, Toyota och Hyundai. Fords medverkan sker genom att man stöttar M-Sport med en icke oansenlig mängd dollar, men officiellt är man inte med som tillverkare.
Det dyker ibland upp rykten och fejkade bilder på ”WRC-bilar” från olika håll men hitintills har dessa visat sig vara helt grundlösa. Det finns dock de som ändå med viss trovärdighet, skulle kunna vara aktuella. Dit räknas då WRC2-heta Skoda och Peugeot som är framgångsrika med 208 Rally4. Sedan finns en grupp med gamla VM-gener som Subaru Citroën, Lancia, Fiat och Opel. Här känns möjligtvis de två förstnämnda som inte helt omöjliga för comeback och allra närmast kan faktiskt Subaru vara. FIA-presiden Mohammed Ben Sulayem avslöjade för en tid sedan att han efter ett möte med Toyota-basen Akio Toyoda förklarade att Subaru kunde bli aktuella..
– Vi hade ett bra möte där diskuterade hur få fler tillverkare till WRC och då nämnde Toyoda just Subaru.
Kopplingen skulle kunna bli att Toyota leverera motor till Subaru som dom nämnt som det största hindret för en comeback. Initierade källor pekar på att den turboförsedda trecylindriga GR Yaris-spisen skulle platsa i Subaru. De renläriga ”Subaruianerna” må protestera när boxerfyran blir ett minne blott, men detta lär bli mycket billigare än att själv utveckla från grunden. Toyota äger dessutom en procent av Subaru vilket kan underlätta ett närmare samarbete.
*
2019 var sista året som Michelin var däcket som fick användas i WRC och från 2020 var det istället Pirelli som gällde. Nu är det dags för ny upphandling för 2024-26 och då verkar det som att Michelin är sugen på att återta sin position som rallydäcktillverkare nummer ett. Nu är inte fransmännen ensamma om att vilja förse WRC-teamen med däck, även Pirelli lär ha lagt ett bud precis som indiske jätten MRF. Senast den 19 oktober har FIA lovat att gå ut med vem som vinner däckfajten.
*
För ett drygt år sedan hade SMK Hörby i motorkretsar, välkända mentala coachen Barbro Sundberg på besök. En kväll som deltagarna tyckte var oerhört givande och fick en del av dessa att se sin sport ur en ny vinkel. Nu planeras en heldag på Kinnekulle Ring med mental träning, racingteknik och umgänge med glada Rally och Racingförare.
– Många förare har som mål att utvecklas, köra snabbare, göra färre fel optimera sina förarkunskaper och känna glädje med sin sport, menar Barbo och fortsätter.
– Nu får du möjlighet att spendera en heldag på Kinnekulle Ring där du kommer att få lära dig något om mental träning, HRV-andning och rörelseträning för hjärnan. Detta är något som de flesta förare på elitnivå jobbar med.
Förutom detta blir det även en hel del praktiskt under dagen.
– Du kommer att få handfast ledning från William Siverholm som kör Porsche Sprint Challenge Cup och där han blev mästare både förra året och utan konkurrens i år. Efter 10 segrar av 10 möjliga kan han fira redan innan finalen går i Mantorp den 22-23 september, berättar Barbro.
Detta sker den 29 september och deltagarna som är maximerade till åtta tar med egen bil då det finns möjlighet att få köra på banan. För detta begärs 6 000 kronor och då ingår banavgift, lunch, fika och så klart föreläsningarna av William och Barbro.
*
Idag var det begravning i Visby av Christoffer ”Kicken” Jacobsson och i dag kom även besked om förundersökningen av bland annat hans Ford Fiesta Grupp H. Förundersökningsledare Håkan Klein konstaterar.
– Bilen var i toppskick och detta var en ren och skär olyckshändelse. Vi hittar inte heller några brister hos arrangören eller hos andra, så ärendet kommer att läggas ner!
*
Fick ett mail idag från Varas numera boende i Brösarp rally/orientering-fantast Kjell Larsson. Han skriver mycket tänkvärt.
” Efter att ha medverkat vid TV-svängen började jag fundera på arrangemang av rallytävlingar. Det är enormt mycket arbete för att få till en tävling. Jag är lite förvånad att det finns klubbar som vill lägga ner så mycket arbete. TV-Svängen hade 80 deltagare och SMKTrollhättan hade 68 startande. Det är för få för att lägga ner så mycket arbete. Vi får nog försöka minska på antalet tävlingar för att få bättre ekonomi för allt nedlagt arbete. Målchefen på SS6 sade att VOC-bilarna hänger inte med när de placerades i Grupp F. Antingen får de lägga mer pengar på bilarna eller det vanligaste, att de lägger av. Det är klart färre VOC-bilar som tävlar nu. Sedan har det blivit ganska dyrt att tävla för dem som bara åker för skojs skull. Det finns mycket att fundera på om rally ska leva vidare. En sak till. Vägen på SS6 såg väldigt bra ut efter tävlingen. Tydligen var vägbanan ordentligt hård.”.
Kjells ord manar helt klart till eftertanke hos alla från SBF, tävlande till publik…
*
Vad jag vet lämnade den sista Volkswagen Polo GTI R5 Hannover och Volkswagen Motorsport i i början av 2020, då man från Wolfsburg aviserat att företaget skulle sluta stödja motorsport med förbränningsmotorer. Trots detta har på något konstigt sätt R5 Polo ändå utvecklats och räknas trots konkurrens av Rally2-bilar, som en vinnare. I SM-finalen ”Rally Arvika” körs fyra Polo och då tre genom ”GK Door Team” medan den fjärde innehåller SMK Hörbys Tom Kristensson med Lyckseleboende Andreas Johansson i högerstolen. I dag befinner sig Tom hos Hedström Motorsport i Torsby för att kolla närmare på Polon inför fredagens start.
Här har han också fått lite oväntad hjälp berättar han.
–Jag har bollat idéer och setup med Oliver Solberg så förhoppningsvis hittar vi rätt och då kommer det att gå fort!
Detta blir första Polo-starten för Tom som i år kört Ford Fiesta både som R5 och Rally2. Att det blir spännande i helgen är Tom den förste att skriva under på.
– Jag är otroligt förhoppningsfull för tävlingen och det ska bli väldigt kul att få testa bilen imorgon!
*
Mer erfarenhet av Polon har SM-ledaren Patrik Flodin med Göran Bergsten i högerstolen. Med en ledning på 26 poäng är det snudd på omöjligt att missa guld vilket ”Ilsbo-Expressen” och teamet är nöjda med.
– Målet GK Door Team Sweden hade, var att vi skulle vara med och slåss om SM-gud i slutet av säsongen och här är vi nu, konstaterar Patrik.
Rally Arvika startar på fredag med tre sträckor och under lördagen körs de sju avgörande sträckorna. 14 ekipage anmälda i den internationella fyrhjulsdrivna klassen.
– Allt kan hända i rally, men vi kör helt klart för SM-guldet och behöver i princip bara ta oss i mål. Rally Arvika var ett bra rally ifjol med fina Värmlandsvägar med en blandning av skogssträckor och byvägar. Jag ser fram emot att vara tillbaka, säger Patrik som i fjol körde Volvo 940 och vann klassen med över halvminuten.
*
Har nåtts av lite oroväckande rykten kring Rally-SM 2024 som hävdar att en av de ”klara” deltävlingarna inte längre är så. Vilken av de tre ”klara” det rör sig om är än så länge hemligt…
*
Lite som en ödets ironi att en av årets bästa SM-deltävlingar enligt både tävlande och publik, Limas vintertävling, ”Rally Lima” i år inte är aktuell för Svenska Mästerskapet. Nu är det tillbaka som vanligt hälsar Sune Rickardsson och med välkända namnet ”LBC-Rushen”. Tävlingsdatum är den 10 februari.
*
När detta skrivs återstår mindre än tio minuter av anmälningstiden för ”Vetlanda Mästerskapen” söndagen den 24 september. Då har mindre än hälften anmält sig av minimiantalet ”cirka 90 bilar”, som Vetlanda RRC enligt inbjudan kräver för att det ska bli SSRC-tävling. Lite märkligt (eller kanske inte?) så saknas de allra flesta etablerade fortåkare från södern…