FTL blev ”Norgesmestere” för tredje gången, Østberg/Barth vann på Lanzarote, Arvid J. totalvann rekordtuff ”Emiltrofé”, Wolrd RX byter bilar till de två sista tävlingarna, ny mästartitel till Kristoffersson, Tom K. till Arvika (?) och ny svår rallyolycka!
Börjar Motorbloggen med ett stort grattis till Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen för att i ”Rally Larvik” ha säkrat titeln, ”Norgesmestere 2023” för tredje året i rad. Värdiga mästare som vann alla tio sträckor inklusive power stage. Tvåa slutade Anders Grøndal/Veronica Engan Gullbaek och mellan deras Skoda och ”FTL:s” Polo skilde 1.11,8.
Ib Kragh och snabbinkallade kartläsaren Jeanette Kvick Andersson gick in som trea i sin norska comeback med den nya Hyundai i20 Rally2. Steve Røkland/Jørgen Eriksen hade inga större bekymmer för att hålla Christian och Ole Martin Sagli bakom sig i 2WD-gänget. Røklands numera lite ”antika” Peugeot R2 var halvminuten före den snudd på K-märkta Volvo 242:an.
*
Mer Norge och i helgen körde Mads Østberg och Patrik Barth ”Rally Islas de Los Volcanes” och dessutom med seger som resultat.
Paret trivdes på lavaunderlaget på Lanzarote och vann elva av de tolv sträckorna med sin Citroën C3. Minuten efter slutade Yeray Lemes, Hyundai och som trea 23-årige paraguayanen Diego Jr. Domínguez, Citroën även han. I fjol vann Henning Solberg rallyt med en Citroën från samma team som Mads körde i år , CD Evesport.
*
”Emiltrofén” i Vimmerby blev en tuff och utmanande tävling där 50 ekipage de 140 startande tvingades bryta. Sol och värme bjöd Vimmerby MS på men det myckna regnande i veckan, gjorde sträckorna bitvis lite ”mjuka”. Tävlingen avslutades på Folkracebanan vilket uppskattades av både mekaniker och publik som där kunde följa sina bilar in i mål.
Arvid Johansson, Lessebo och Mikael Johansson, Älmhult var snabbast och vinner deltävlingen i Svenska Rallycupen 1,6 sekunder före Kenny Stavbom/Leif Fredriksson. Kim Nyden och Jonas Sandin slutade trea följd av SRC-ledaren Mattias och Jonna Nyström.
Mitt tips i Trimmat 2WD höll, André Nygren/Emil Olsson var snabbast med arrangörsklubbens Victor Karlsson/Jonas Magnér som tvåa, 17,5 efter BMW:n. Linus Månsson/Martin Heggblad slutade trea, 52 sekunder från vinnaren. Imponerade gjorde onekligen Sixten Westman/Emil Persson som med sin udda Skoda Fabia R2 betvingade hela fulltrimmade Volvo-gänget och slutade 14:e totalt. Rasmus Holm/Christian Olsson med 940 var 4,5 sekunder efter som tvåa.
Seger på hemmaplan blev det för för Kjell och Peter Fransson i Renault Alpine. De har redan vunnit flertalet segrar och nu blev det en ny, 9,3 sekunder före Mats Lindwall/Jon Magnusson.
I 1300 Rallycup var det stenhårt och där halva startfältet tvingades bryta. Bland dessa Botkyrkas Love Jansson/Hampus Carlsson vars ”Sucka blev trehjulig.Vann gjorde Joacim Rydin/Magnus Simensen. Ännu värre i C-förare VOC/Grupp F där bara fyra förare kom i mål med Wilmer Jonsson/Emil Wretemark som vinnare. På bilden är Dals Jim och Håkan Anderson att bli en av de tio i klassen som försvann…
Emil Fällman inledde bäst i Ungdomsrally på SS1 innan han bröt, sedan tog Ville och Ralf Larsson över innan Hugo och Stefan Carlberg tog upp jakten. Man kom närmare men inte om, Ville tog segern med 3,7 sekunders marginal.
På SS2 fanns ett riktigt ”indianöverfall” som krävde åtskilliga timmars ”garagejobb”. Gullabos Filip Karström klarade sig undan till viss del med sin Mirage R5 men ändå försvann runt tre minuter på uppvisningen. Arrangören tvingades dessutom stryka 5,4 kilometer långa SS4 på grund av ”Nerkört elskåp”. Nästa deltävling i Svenska RallyCupen körs med start & mål i Eskilstuna den 23:e september, ”Finess EMK-kannan” med Eskilstuna MK som arrangör.
*
Då kommer ändå World RX att slutföras med de två återstående tävlingarna i Kapstaden och Hong Kong. Dock inte med ”värstingarna” RX1e utan teamen byter till RX2e-bilar. Ett bilbyte som jag tror (hoppas) kan bli positivt för CE Dealer Teams Klara Andersson då detta är en biltyp som hon har erfarenhet av sedan tidigare.
*
Johan Kristoffersson var favorit inför finalen i RallyX i Höljes och motsvarade även förväntningarna, ledning från start till mål i varje race.
– Hur bra som helst. Det är ett superjämnt mästerskap, så jobbet måste ändå göras, menade Johan efteråt.
Kristoffersson kom till finalen med två poängs ledning före Kevin Eriksson. Eftersom han hade missat hela tävlingshelgen i Kouvola fanns inget utrymme för misstag. Alla poäng i Höljes skulle räknas, ett läge som tilltalade den femfaldige världsmästaren.
– Man får ta vara på alla tillfällen att fajtas om en mästerskapstitel. Det läggs i rutinbanken.
Det blev inte så mycket dramatik på hemmabanan, i synnerhet som främste titelutmanaren Kevin Eriksson fick problem i semifinalen och tog sig till final först efter att Peter Hedström blivit diskvalificerad. Från tredje led behövde Eriksson vinna finalen för att ha en chans att snuva Kristoffersson på segern.
– Det var synd för Kevin, men ändå kul att det ändå gick till ett avgörande i sista heatet, säger Johan.
För Ole Christian Veiby var det en något stökigare helg, men norrmannen manövrerade sig ändå fram till en pallplats i finalen som slutlig trea, vilket innebar en fjärdeplats i mästerskapet.
Ä
När tidsfristen igår gick ut för anmälan till SM-finalen ”Rally Arvika”, 16-17 september fanns knappt 70 ekipage anmälda. Då hade även anmälan för det fjärde benet i Team Nybe, Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg inkommit. 14 namn i 4WD och där det i gruppen ”Ej kontrollerade” lite oväntat även dök upp ”Tom Kristensson/Andreas Johansson SMK Hörby VW Polo GTI R5”.
– Vi jobbar på att komma till start, men fortfarande är inget helt klart, avslöjade Tom kryptiskt via telefon.
Några närmare detaljer kunde inte Tom ge då mycket ännu inte fallit på plats. Men någon efteranmälan godtas inte i SM och då är det bäst att anmäla för att inte riskera att missa när tåget går…
*
I helgen skakades återigen rallyvärlden av en ny dödsolycka, den här gången i Frankrike och staden Leon. En 29-årig kvinna omkom efter att bilen hon åkte i kraschade in i en betongstolpe efter målgång på en sträcka. Föraren, en man i samma ålder skadades svårt.