Bekräftat Tom K. kör Hedströms Polo i Arvika, MK Team Westom laddar för final, samma sak i ”Dackefejden”, STEC bjuder in till ”Test Weekend” och i dag startade ”TV-Svängs mode EVO2”!

Som jag redan i går avslöjade om än lite luddigt så kommer Tom Kristensson och Andreas Johansson till SM-finalen ”Rally Arvika” den 15-16 september. Nu är det bekräftat att SMK Hörby-åkaren kör med Hedström Motorsports Volkswagen Polo GTI R5.

Det känns väldigt roligt att ha sytt ihop detta, förklarar en glad Tom och fortsätter.

Kanske inte helt optimalt att “hoppa” mellan olika bilar under säsongen, men det kommer bli intressant att testa VW Polon som fortsatt är en mycket konkurrenskraftig bil. 

Tom fortsätter.

Det känns bra att vi fått ihop detta med mina partners, det är en bra tävling på trevliga värmlandsvägar, så det kommer att bli både bra och roligt.

Även teamchef Anders Hedström är glad att ha skånskt i Polon. 

För oss känns det riktigt kul att Tom kör och vi kommer att göra allt för att vara så bra förberedda det bara går! 

Foto: Tommy Svensson

Polon blir årets femte bil för Tom, allra först ut var starten i ”Anderslövsrallyt” med teamets Volvo 940 Grupp H sedan var det Citroën C3 Rally2 i ERC innan det blev GNM:s Ford Fiesta Rally2 i Grus SM och ”Hovdalarallyt”. Senast före Polon körde Tom och Andreas med Team Skåabs äldre Ford Fiesta R5 till sig en fjärde plats i ”EC Snapphanerally”. Med fjolåret i Hyundai från polska Kowax 2BRally har därför Tom nu testat alla numera aktuella Rally2/R5-bilar förutom Skoda i skarpt läge.

*

I Värmland är nu MK Team Westom laddade för att få ta emot SM-åkarna till Arvika. 

Vi har klarat oss bra undan regnoväder så vägarna är det inget problem med, de ser bra ut alltihop och karaktären är både krokigt och snabbt, berättar banchef Johan Magnusson.

Foto: lollo

Grunden är nästan som sist men vi har gjort några småändringar med en publiksträcka på rallycrossbanan i Arvika fredag kväll och lördag då den går som första sträckan efter serviceuppehållet. 

Även om man inte nådde upp till maxantalet anmälda så är klubben nöjda.

Vi hade satt en gräns på max 80 startande, så vi är nöjda med antalet, det är jättebra!

Starten på torget i Arvika fredagseftermiddag var väldigt omtyckt senast och upprepas därför. Förutom detta blir det även andra aktiviteter här.

Foto: Kristian Lindberg

*

Allra sista anhalten för SRM-tåget blir lördagen efter Arvika den 23 september när Wäxjö MS gör comeback som SM-arrangör på över tre decennier. Kosta är där det händer och då final i Gus SM berättar tävlingsledningen för klassikern ”Dackefejden”.   

Tävlingen kommer att genomföras i sprintformat vilket utlovar en spännande och underhållande eftermiddag för alla och publiken kan förvänta sig att se några av Sveriges främsta rallyförare göra upp om SM-medaljerna.

En sträcka körs tre gånger med utgångspunkt från Kosta Handelsområde innan det blir fest. 

Efter målgång anordnas avslutningsfesten på Kosta Glascenter med mat och livemusik från klockan 19.00.

På lördag klockan 18.00 stänger anmälan till SM-finalen i Kosta och för närvarande finns 24 anmälda. Lite färre eller rättare sagt ganska många färre har anmält sig till ”SSRC-konkurrenten” ”Vetlanda Mästerskapen” som körs dagen efter festligheterna i Kosta, söndagen den 24 september. Bara fyra anmälda och det känns lite skakigt, även om anmälan inte stänger förrän tisdagen den 12 september.

*

Ingen som ”hänger” på sociala medier har kunnat undgå att det under flera år rests många tankar kring SBF och då i synnerhet hur man från Sollentuna tar hand om rallyfolket. Har försökt hålla mig på armlängds avstånd från den här infekterade frågan. Att från läktaren avgöra vem som har rätt eller fel är i mina ögon helt omöjligt, vilket ligger som grund för mitt ställningstagande.  

En sak som diskuteras är att skapa alternativa tävlingar där alla med e, rallybil ska kunna vara välkomna. Bakom de mest konstruktiva idéerna står Hasse Söderström med sin ”baby” STEC som nu bjuder in till ”Test Weekend” den 14-15 oktober på Linköping Motorstadion där det ska köras ”Arena Rally”.       

Fördelarna är bland annat, lättare att skapa tävlingar, billigare tävlingar med minimal återställning, berättar Söderström

Enklare för den aktiva att tävla då bilarna inte behöver  FIA homologeras , bilprovningbesiktas eller Tuss-prövas. När ”rallyt” körs på en redan byggd bana försvinner många konkreta med myndigheter, plus att säkerheten blir hög menar STEC-grundaren. 

Fler förare kan dela på bilen gör det kostnadseffektivt och publiken ser stora delar av tävlingsbanan.

Han är förstås medveten om att detta inte är riktigt rally. 

Vi tror på detta koncept då samhället för bilsport ändras och reglerna för miljö, boende, buller och lämpliga platser blir allt hårdare!

Testhelgen görs i samband med Östergötlands Motorfestival och är kostnadsfritt för upptill 30 förare.

Anmälan https://simplesignup.se/events/208049

Mer info på https://www.canva.com/…/pfh53I-xoR2N8VpwKDgYbA/edit

Nu skapar vi första steget gemensamt till framtidens rally utan elbilar men med massor av körglädje och gemenskap. Är du en pionjär eller håller du hårt i sargen, undrar Söderström.

*

Själv är jag nog mer ”sarghållare” än pionjär det måste jag nog erkänna och då handlar det inte enbart om rally, utan detta gäller det mesta här i livet. Idag har jag och min granne Bengt gått in i ”TV-Svängs-mode EVO2” vilket betydde att täcka högar med ris som ska flisas i en framtid.

Foto: Tommy Svensson

Han som kör flismaskinen gillar inte alls grus och småsten bland materialet som ska in i maskinen därför måste ”Flispatrullen ” rycka ut . I år var det dock något lindrigare och i princip var det bara en stor hög som behövde åtgärdas, trodde vi alltså. Längre in på sträckan kom där plötsligt tre travar med nyhugget timmer som inte fanns där förra veckan. Inte heller så att vi hade en uppsjö extra täckmaterial med oss, så detta får bli en uppgift längre fram i veckan.  Förutom detta så förberedde vi med ATA-band på farliga ställen och så klart från alla infartsvägar.

Foto: Tommy Svensson

Här kan jag då även berätta att SMK Hörby planerar för utökning av säkerheten genom att använda Drönare på välkända publikställen berättar klubbens drönarpilot Torsten Haapala.

– Jag kommer att flyga med drönare för både publik de tävlandes säkerhet på sträckorna under TV Svängen. Fokus i första hand SS1/3 där Bilmånsson Arena finns men även på de andra sträckorna kommer jag att övervaka.

Foto: Tommy Svensson

Väl hemma så var det dags att börja med att packa tävlingsprogram med karta och där jag fick bra hjälp av sambo medan Nova tyckte allt såg jätteråkigt ut… 

Ett svar på “Bekräftat Tom K. kör Hedströms Polo i Arvika, MK Team Westom laddar för final, samma sak i ”Dackefejden”, STEC bjuder in till ”Test Weekend” och i dag startade ”TV-Svängs mode EVO2”!

  1. Tack Tommy för ditt oförtröttliga bloggande om motorsporten.
    Vi från STEC försöker nu skapa enklare rallysport och önskar alla välkommen till en test weekend.
    Provar vi inte något nytt grepp så ser vi ingen utveckling så vi ber att få återkomma med ”test resultat” Tack Tommy.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *