Klara och Grönholm växlar över till RX2e i Tyskland, tre svenskar i guldstriden, PG kör för seger i Hässleholm, Tom K. är tacksam till Team SKÅAB, Heikkilä hoppar av ERC och M-Sport gillade Adolfssons seger i Örkelljunga.
Då hängde även CE Dealer Team med Klara Andersson och Niclas Grönholm på RX2e-tåget i efterdyningarna av eldsvådan på Lydden Hill. I helgen på Estering kör de båda i klassen medan det verkar som att Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby, Timmy och Kevin Hansen nöjde sig med starten i Belgien. Det gula teamet menar att det är viktigt att fortsätta med utvecklingen av hållbar motorsport och med detta för ögonen, var det inget svårt val att tillfälligt ”växla ner” till lillebror i elbils-klassen. För teamet blir det helt nytt med enhets-bilar men man vill inte missa chansen att visa upp sig inför sin 500 inbjudna gäster väntan på att utredningen om brandorsaken är färdig.
För Niclas Grönholm blir det debut med RX2e medan det för Klara handlar om återgång, då hon tävlade i klassen 2021. SMK Hörby-föraren förklarar att det är frustrerade att inte få tävla, men att hon har full förståelse för att utredningen måste få ta sin tid.
– Säkerheten är prioriterad, menar Klara och fortsätter.
– Fantastiskt att vi fått den här möjligheten med RX2e och det blir kul att komma tillbaka och träffa alla fans, partners och gäster. Förhoppningsvis kan vi bjuda på ”good show” och ha riktigt skoj!
Även om Grönholm är ny i bilen så känner han till banan väl och där tidigare fått flera topp-fem placeringar, men väljer att skruva ner förväntningarna.
– Startfältet är tajt med många duktiga förare och så klart ska jag göra mitt bästa sedan får vi se hur långt det räcker!
*
I mästerskapet står guldstriden mellan Nils Andersson, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och som trea Isac Sjökvist. För Mikaela är det nästan seger bara att kunna starta då hon saknade budget för finalen.
–Tack vare att jag blev tvåa i Belgien senast och har chans att ta hem mästerskapet klev en extra sponsor in plus att mina befintliga sponsorer supportrar extra, berättar en glad värmländska.
– Det hade de inte gjort utan mitt resultat i senast som gav det här utgångsläget!
Både hon och ledande Nils två poäng före, kör för KMS och ”Team E” där man även är bästa kompisar. Sjökvist däremot kör för Hansens underteam ”#Yellow Squad”
– Vi kämpar om det här tillsammans och jobbar som ett team även nu. Det är så himla roligt att få till det här utgångsläget inför sista tävlingen. Jag delar med mig av mina erfarenheter till Mikaela från mitt test på Estering i början av säsongen, förklarar Nils.
*
Efter två raka SM-guld med Anders Fredriksson och GN Motorsports Ford Fiesta gick där i år lite grus i maskineriet för PG Andersson. Redan i premiären i Lima fick man nöja sig med en nionde plats för att sedan ta gruvlig revansch i South Swedish Rally där det blev seger. En glädje som inte varade mer än några veckor innan det blev tvärstopp i Skilling 500 med Team Skåabs Ford Fiesta Rally2.
– Jag har inte känt igen bilen sedan South Swedish Rally och i Skilling 500 saknades ca 40 hästkrafter, vilket var otroligt frustrerande, berättar PG.
– Motorn är nu på service hos M-sport och vi har fått låna en annan motor som vi körde test med i veckan och gjorde lite andra justeringar. Nu jävlar ska det bli åka av!
Inför ”EC Snappahanerally” på fredag är värmlänningen femma men hela 31 poäng efter ledande Patrik Flodin. Upp till tredje platsen (Albin Nordh Team Nybe) är det mer mänskliga nio poäng.
– Chansen till SM-guld är ju minimal och vi klarar inte av att komma ikapp av egen kraft. Men så länge det är tävlingar kvar, finns det hopp, säger P-G och lovar samtidigt.
–Vi kör helt klart för seger – det finns inget annat!
*
En som också är helt utanför guldstriden men av mer förklarliga skäl, är SMK Hörbys Tom Kristensson, i helgen teamkompis med PG i Team Skåab då detta blir hans första tävling i SM-serien för året. Det är teamägaren Stefan Kristensson som välvilligt lånat ut deras äldre Fiesta R5 till Tom och Andreas Johansson.
– Jag har inte kört någon av de tre tidigare deltävlingarna i SM, men detta skall bli kul och viktigt att hålla i gång tävlandet efter avbrottet i ERC, säger Tom.
Att få möjlighet att köra på hemmaplan är något som alltid gläder Tom. Detta blir tredje starten på skånsk mark i år, först Anderslöv med Volvo och så GNM-Fiestan i ”Hovdalasprinten”.
– Jag är väldigt tacksam för att jag fått den här möjligheten av Team Skåab i en tävling där det är hög klass på motståndet.
Med en bil som inte är riktigt lika ”up to date” som övrigas i toppen, ser Tom starten mer som en chans att hålla liv i körande inför framtiden.
– Främsta målet med tävlingen är att få en riktig genomkörare, men när man väl står på startlinjen så kommer tävlingsinstinkten fram…
*
Med kort varsel har finske talangen Mikko Heikkilä i samråd med ”The Racing Factory” beslutat att avsluta sin ERC-säsong och starar inte i Tjeckien. Istället är det nu fokus på 2024 för Finska mästaren 2022.
–Vi har tagit ett beslut att börja förberedelserna för säsongen 2024 tidigt. Det finns inga större underliggande problem bakom beslutet, förklarar Mikko.
– Vår debutsäsong i ERC har varit mer utmanande än väntat, men vi har lärt oss mycket från varje evenemang som vi kommer att använda för att förbereda oss för framtiden.
Säsongen har präglats av tekniska problem på den Skoda han kört men däremellan har han och Samu Vaaleri bjudit på topptider i både ERC och WRC2.
*
Kul för både SMK Örkelljunga och Robin Adolfsson/Niclas Jidflo att M-Sport via ”X” (f.d Twitter) uppmärksammade deras seger i ”Smedsvängen”.
Det är roligt med dessa tävlingar synd att man inte kan komma ut på dessa tävlingar mer har varit med sponsrat med däck till två bilar Nisse och Gunnar Saab 99 från Mullsjö och Anders Svensk volvo jag hade BP i Mullsjö sen blev jag sjuk åker rullstol inte lätt att ge sig ut i skogen har lagt mycket jobb med dessa från Mullsjö Krister har ju börjat köra. Saab v4 igen roligt