CG Wilke, ”det finns en gräns”, Flodin tänker inte ta onödiga risker, ledare Emil/Jessica ”asfalttränade” i Enköping, Liljegren i gul 940, ”2X Victor” hoppas på ett bättre Zlin, Oliver vill vara snabbast och ”FTL” kör i NM med nyfixad Polo!

I dagens Kristianstadsbladet/Norra Skåne hyllas ”EC Snapphanerallyts” tävlingsledare CG Wilke i en artikel inför helgens SM-begivenhet. En tävling som blir den 30:e med SM-status i Hässleholms MK sedan 1984. I år har det dock varit rekord med två SM-tävlingar, förutom redan körda ”HGP” och kommande DM/SSRC ”Temahallen Grussprint”. Något som han menar är alla klubbens medlemmars förtjänst.

Vi har en helt fantastisk stab, det är så mycket folk som ställer upp, säger Wilke till KB/NSK.

Men på frågan om det blir ytterligare 30 SM-tävlingar  är han mer tveksam.

Just nu är jag rätt nöjd … det är otroligt mycket jobb. Vi har inte sökt nästa år, fyra tävlingar i år varav två SM – man får tänka på staben och medlemmarna, det finns en gräns för vad man orkar med.

I det sista är nog de flesta rallyarrangörer beredda att stämma in i…

*

I samma artikel hävdar CG, ”om allt går som förväntat” ska det bli en uppgörelse mellan ledaren Patrik Flodinoch tvåan Fredrik Åhlin. Vet inte om jag riktigt håller med om detta och ”förväntat” är ett ord som jag aldrig skulle våga ta i min mun.

Foto: Tommy Svensson

Håller med om att Flodin och Åhlin kommer att vara med, men att räkna bort PG Andersson och minst lika heta efter körningen ERC-tävlingen i Värmland, Jonas Åkesson måste vara snudd på tjänstefel. Att Tom Kristensson inte heller han skulle  kunna blanda sig i toppstriden trots på pappret ”sämre” bil, tror jag inte heller tvärtom. Här slänger dock Wilke in en förhoppning, ”han är ju i stort sett hemmaförare så vi hoppas lite extra på honom”. 

Foto: Tommy Svensson

Nu kan man tolka som så att Wilkes tankar får medhåll av Patrik Flodin som med Göran Bergsten i GK Doors Polo menar. 

Målet är att försöka behålla SM-ledningen och hålla koll på Fredrik Åhlin – sen får de andra göra vad de vill.

Till skillnad från Åhlin har Flodin en seger i år, senast i ”Skilling 500”. Åhlin med Skoda från Team Nybe har placeringarna 2-3-3 och är med detta åtta poäng efter Polon. En marginal som Flodin som innebär lite säkerhet med bara två tävlingar kvar.

Vi kommer att göra vår grej och inte ta några onödiga risker och placeringen är inte så viktigt den här gången, det är Fredrik Åhlin vi håller ögonen på och vill vara före!

Foto: Tommy Svensson

Jonas Åkesson och Maja Bengtsson, Team Nybe har nu svalt missödet med att få bryta på sista sträckan i Värmland, när man var uppe och nosade på topp-10 i tuffast tänkbara konkurrens. Ingen som vet med säkerhet, men det påstås att av Försvarsmakten stöttade Jonas, levt på taggtråd de senaste veckorna. Utan att på något vis önska motgångar för övriga i SM-toppen, så unnar jag verkligen Karlskronaiten med ambitiösa Maja en seger!

*

Nästan halva startfältet, 35 bilar i Hässleholm består av tävlande i ”Nationella 2WD” och först ut med #35 på Volvon är ledaren Emil Karlsson/Jessica Larsson. Med tio poängs försprång till kanske mer favorittippade Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand tar Emil och Jessica inga chanser. Paret stod över ”Kullingstrofén” och körde istället Asfalt SM i Enköping där Pierre Skytt träffade paret. För dom är asfalt ett nästan helt okänt underlag och därför tog man vara på möjligheten att agera föråkare för att få in rätt känsla inför SS1/2 på Garnisonen.

Foto: Pierre Skytt

Här är vi bara utfyllnad och känner oss för på asfalt lite för att värma upp inför Snapphane, berättade Hälleforsaren.

Paret jagade på med bra tempo i Enköping i sin vassa 940, så nu är det upp till bevis. Tack vare nio extra poäng på power stage mot Emils fyra är inte Adielsson, trots klenare resultat än förväntad inte borta från guldstriden.  Så är inte heller de övriga på placeringarna ner till åttonde Kristian Johansson som med 60 poäng kvar att köra om fortsatt har möjlighet för medaljer.

*

Även 11:an, publikfavoriten och ”Youtubern” Tim Liljegren och Stefan Ahl har om än minimal chans på medalj. Redan i SM-debuten ”South Swedish Rally” visade B-föraren (!) att han visste hur en gul Volvo 240 skulle hanteras. Var ett tag och utmanade om seger men där tekniska problem gjorde att det ”bara” blev som trea Karlskrona AK-föraren gick i mål. I ”Skilling 500” var han ännu mer taggad och ledde fram till att den småländska skogen bet tillbaka.

Foto: Team Skåab

Den ”Gula” blev i stort sett skrot och direkt efteråt förklarade Liljegren att det nog skulle bli svårt att fullfölja säsongen. Då kom Team SKÅABS Stefan Kristensson lite som kavalleriet i västernfilmer och räddade situationen. Därför kommer Tim och Stefan till start i helgen med det som många hävdar är landets vassaste Volvo 940, samma som Patrik Flodin kört tidigare. Dock en viktig skillnad förklarar Tim.      

Tji fick ni som trodde jag skulle köra en röd bil!

*

Samtidigt 120 mil söder om Hässleholm i Tjeckien och Zlin är det dags för ERC:s näst sista deltävling ”52. Barum Czech Rally Zlín”. Senast man körde var i Rom och då under tryckande hetta något som inte lär bli fallet i Zlin.

Enligt väderprognosen så kommer det bli något svalare tävlingsvecka än i Rom, precis under 30-strecket, förklarar ena halvan ”2 X Victor” med Johansson i efternamn.

Foto: Tommy Svensson

Vi hoppas på en bättre tävling i år, jämfört med förra året och något som är glasklart, är att det kommer bli otroligt utmanande och vi åker dit med en målsättning att nå en framskjuten placering så vi har chans på medalj inför finalen i Ungern i oktober.

Det nyckfulla vädret med mycket regn var det som ställde till det för Hansen Motorsport i fjol och gjorde så att man fick åka hem till Hörby med en kraschad Ford Fiesta. Något som bidrog till bibyte inför årets säsong och nu håller #31Victor Hansen/Victor Johansson Peugoet 208 Rally4 tummarna för att allt ska fungera som tänkt.

I år hoppas vi att vädret är med oss och att vi slipper de chockartade hällregnen som återkom frekvent i fjol…

Tävlingen bjuder på vägar som varierar mellan clean och “bumpig” asfalt där det även varierar mellan köra i skogen och in i olika städer. Hela eventet börjar med en shakedown-sträcka under torsdagen som mäter 3,14 km och sedan sju unika specialsträckor, där sex går dubbelt och mäter hela 200,43 km specialsträcka. Första specialsträckan körs i centrala Zlin på fredagskvällen, och resterande sträckor kommer att köra under lördagen med målgång på söndag.

*

Går inte att ta miste på att Oliver Solberg är frustrerad över sitt beslut att inte anmäla Rally Finland för poäng i WRC2. Trots seger blev det noll poäng och chansen att vinna mästerskapet är nu i princip borta. Tidigare hävdade Oliver att han hellre är snabbast i WRC2 än den som vinner hela klabbet. Till DirtFish säger han också.

Foto: Tommy Svensson

WRC2-mästaren är kanske inte den snabbaste utan  den som har störst förmögenhet eller tävlar mot sämsta motståndet! 

Detta är inget som gillas av Oliver som menar att i WRC-klassen är det fart som ger segrar, något han vill lära sig. Ett glädjeämne för honom har varit tempot på asfalt där han numera känner sig nästan lika säker som på grus och snö. Nästa start (med poäng) blir i Grekland innan han på asfalt avslutar i nya ”Central European Rally” i slutet av oktober.

*

Ett av de mera bestående minnena från ”ERC Royal Rally of Scandinavia” var Frank Tore Larsen/Torstein Eriksens massiva krasch med Polo R5:an. Utan att vara utbildad bilplåtslagare var det ändå ganska enkelt att se att Polon var mer skrot än rallybil efter luftfärden. Kort efteråt förklarade ”FTL” att det skulle bli tufft att fullfölja Norska Mästerskapet men i sista stund dök anmälan upp till helgens asfaltrally ”KNA Rally Grimstad”.

Foto: Privat

Med två segrar och en tredje plats är paret med i ”gullstriden” och med hjälp av franska specialister och egna kompisar/mekaniker har Polon återuppstått på rekordtid. Nu är frågan mer hur kraschen påverkar körningen i helgen.

Det mentale jobber jeg mye med i forberedelser til alle løp så det kommer ikke til å være noe problem, förklarar Frank Tore i en kommentar till Eikernytt.no.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *