Militär stoppar publik, Rovanperä och Solberg snabbast på finsk ”nerskakning”, Kalle och Andreas mina rallyvinnare, ny backtävling i Varberg, exakt 100 bilar i Örkelljunga och TMK-Sjöstrand firar 50 år på Svampafestivalen.

Även om ”WRC Secto Rally Finland” kanske är en ”världsangelägenhet” inleder jag på det mer lokala planet med lördagens ”Kullingstrofén” i Herrljunga. Sent kom besked från militärmyndigheten att det införts publikförbud på hela SS3 som ligger i direkt anslutning till Remmene Skjutfält.

Det kommer att vara utökande aktiviteter med skjutning på fältet och därför är det hårda restriktioner, berättar ”Mr Kullings” Conny Hansson.
Publiken att istället tta sig ill någon av de andra tre sträckorna och för övrigt rekommenderas där de anordnade publikparkeringarna!

176 tävlande och fyra mil grusvägar är vad erbjuds i Herrljunga på lördag och där start/mål och serviceplats är i Folkes Park i denna den tredje deltävlingen i Svenska Rallycupen. Förutom detta är det även DM för Västra och Småland, Västsvenska Historiska Rallycupen och Mega Rally Cup.

*

Över till Finland där det enligt uppgift verkar bli lite av publikrekord åtminstone var det mer folk än vanligt på dagens Shake Down ”Rannankylä”. Snabbast över de 4,5 kilometrarna var inte alls oväntat Kalle Rovanperä. Annars började det lite knackigt för honom och Jonne Halltunen vilket bland annat resulterade i en ”raggarsladd” i andra åket vilket kostade bakspoilern på Toyotan. Efter detta samlade Kalle ihop sig och fortsatte med att i sitt fjärde åk, sätta bästa tid, 1.56,3.

Foto. Toyota Gazoo Raicng

WRC-ledaren var tillsammans med Esapekka Lappi och Pierre-Louis Loubet ensamma om att köra fyra gånger, de övriga nöjde sig med tre. Detta gav Lappi en tredje tid, tre tiondelar efter Elfyn Evans och en styv sekund bak Kalle medan Loubet gick in med sjunde bästa tid. Finns en del som menar att fjolårsvinnaren Ott Tänak mörkar när han hävdar att han redan i Estland gick ”flat out” och att Puman inte har mer att ge. I morse blev det ändå en fjärde tid, bara 0,8 efter Kalle och jag blir inte alls förvånad om det är en helt annan Ott i helgen, än senast i Estland, varning utfärdas.

*

Oliver Solberg och Elliot Edmondson var snabbast av Rally2/R5-åkarna och deras Skoda flög fram en sekund snabbare än dagens stora överraskning, polacken Mikolaj Marczyk, Skoda även han. Därmed var han snabbast av de som kör om WRC2-poäng vilket som bekant inte Oliver gör den här gången. Näst bäst var M-Sports Adrien Fourmaux, fyra tiondelar efter och som trea, ny knall i form av Hyundais Fabrizio Zaldivar.

Foto: Hyundai Motorsport

Bästa hemmaförare blev Jari Huttunen i ny Skoda (5:a) och Lauri Joona som delade tid en sekund efter polacken. Tiondelen långsammare var Emil Lindholm (bilden)medan en av favoriterna, Andreas Mikkelsen var en och en halv sekund bak snabbaste. På samma tid hamnade även irländaren Josh McErlean, Hyundai. Han är en av sju anmälda från öriket vilket fått en av mina finländska läsare att undra.

Hur kan det komma sig att Irland kan skicka sju förare till Finland medan Sverige bara en?

På detta har inte jag inget bra svar det kan åtminstone inte bero på ekonomi, för även om Sverige kanske går på lite kryckor i det avseendet, så är det inte bättre på ”den gröna ön”. Ett mer handfast skäl kan vara att det Irländska bilsportförbundet i likhet med många andra förbund, stöttar sina förare på ett helt annat vis än vad till exempel SBF gör. Här ”satsas” istället på ett utåt fullständigt anonymt ”landslag” där i stort sett ingen vet vilka som ingår. Än mindre vad en landslagsplats har för praktisk funktion….

*

Åter till Finland där det i går blev klart att rallyt har säkrat sin plats i WRC-kalendern fram till 2026. Därmed kan de som blev upprörda känna sig lugna när det efter allt positivt kring ”ERC Royal Rally of Scandinavia” kom förslag på att låta rallyt i Värmland bli en del av WRC.

*

Kalle Rovanperä må vara storfavorit till seger i den 72:a upplagan av rallyt, men folkets man är nog ändå Jari-Matti Latvala. I sin tillfälliga comeback i WRC och debut med Rally1-bil klockades han för ”sämsta” tid av de nio i WRC-klassen. 5,4 sekunder skilde till Kalle vilket jag tar som en intäkt för att han håller sig till sin ”game plan”, att bara njuta och ha kul.

Foto. Toyota Gazoo Raicng

Riktigt kul blev det i slutet ”SD-sträckan” berättade han.

Fick lite extra träning i en högerkurva som var lite halare än jag trodde så det blev lite sladd…

*

I början av veckan önskade Kalle Rovanperä regn under rallyt och det ser ut som att han blir bönhörd. Under fredagen väntas lätt regn under mest hela dagen medan lördagen och söndagen blir torrare.

Även under kvällens inledning med ”SS1 Harju”, 3,48 kilometer är prognosen lätt regn. Här går första start klockan 18.05 svensk tid medan det i tv-tablån står att Sportkanalen sänder direkt härifrån, men med start klockan 19.00?

*

Tid för tipset.

WRC.

1. Kalle Rovanperä Toyota

2. Esapekka Lappi Hyundai

3. Ott Tänak Ford

4. Elfyn Evans Toyota

5. Thierry Neuville Hyundai

Foto: Privat

Lite ”mainstream” att välja Rovanperä som vinnare men i år det återigen dags för hemmaseger, senast var 2017 med Esapekka Lappi.

WRC2.

1. Andreas Mikkelsen Skoda

2. Jari Huttunen Skoda

3. Sami Pajari Skoda

4. Nikolay Gryazin Skoda

5. Emil Lindholm Hyundai

Foto. Skoda Motorsport

Finns onekligen en viss risk att de finländska förarna försöker jaga livet ur varandra. Då tror jag att Mikkelsen med Torstein Eriksen i Skoda #24, att deras rutin gör att man rundar hela det blåvita laget och tar andra raka segern.

*

Den 12 augusti är det premiär för en helt ny backtävling i Halland och Varberg, ”Rondellen Maskin Mixen”. Tävlingen avgörs i ”Annebergsbacken” som mäter 1450 meter och där det ska köras tre åk och med bästa tid räknas för seger. Tävlingen ingår som en deltävling i Götalandscupen för Rallycrossbilar; 2WD 2150, supernationell, juniorer och 4WD. Inbjudningsklasser är: Rallybilar; 1WD, 2WD, Appendix K, 4WD Crosskartar; Extreme/650 cc och juniorer. Än så länge kan Varbergs MK bara räkna in totalt 26 anmälda och av dessa bara fem i ”Rallyklasserna”. När så arrangören vill ha minst det dubbla antalet bilar, så finns risken att man tvingas ställa in. I ett mail till Motorbloggen begär därför klubben om hjälp att fylla på före att anmälan stänger på söndag den 6 augusti klockan 18.00. Hoppet står till att man efter målgång av ”Kullingstrofén” nu på lördag får in fler backsugna ”Rallyåkare”. Kan även tipsa om att det för framtiden kan vara nyttigt för rallyförare med ”SM-ambitioner” att känna på hur det är att köra uppför…

*

Exakt 100 tävlande blev det när Kjell-Åke Olsson, tävlingsledare hos SMK Örkelljunga stängde anmälan till SSRC/DM, ”Smedsvängen” den 12 augusti. Har sett att det rests frågor på Facebook gällande att det är ett klent antal som anmält sig, något jag dock inte kan hålla med om. Redan i våras efter den olyckliga DM-krocken, Älmhult och Asarum delade jag Södras SGA:ers uppfattning, att runt 100 riktigt aktiva rallyåkare är vad de båda distrikten gemensamt kan skaka fram. Då precis som nu, menade jag att det är meningslöst att bygga luftslott och drömma sig tillbaka till tider när det i en skånsk DM-tävling kunde vara 150-180 tävlande. Nu gäller det istället för arrangörerna att rätta mun efter matsäck och anpassa sig ekonomiskt till ”nya tider”. Om inte, kan det bli tungt att vara tävlingskassör framöver. Nu har jag bakvägen fått höra att det i de båda distrikten diskuteras nya DM-grepp för att möta det lite sluttande plan där man för närvarande befinner sig…

*

Folkrace är inget som normalt fyller Motorbloggen men när det nu i helgen är ”Svampafestivalen” med Tomelilla MK som arrangör måste jag göra avkall. Här är det nämligen comeback för en de riktigt stora skånska motorsportprofilerna de senaste 50 åren, klubbens egen Kent Sjöstrand. När jag började med rallykörande i början av 70-talet var Kent redan etablerad med sin malmgrå Saab V4.

Dröjde dock inte länge innan nya flugan rallycross grep tag i bryggmästaren från Tomelilla, först med V4:an och därefter med en röd/gul Saab 99. Faktiskt var det så att Kent startade i den allra första rallycrosstävlingen på Svampabanan 1973 och därför blev det naturligt att ställa upp i helgens tävlingar, 50 år senare. För ändamålet har klubbkompisen Alexander Jeppsson byggt en utseendemässig kopia på den 99:a som Kent körde i EM-serien och bland annat vann en deltävling i Finland. De ska dela bilen, Alexander i Senior-klassen medan 74 år fyllda Kent, helt naturligt kör i klassen för Veteraner.

Inte bara som förare som Sjöstrand varit förknippad med Tomelilla MK utan har vid sidan om detta även varit delaktig som funktionär och så klart i klubbens styrelse. Numera som vice ordförande men jobbar även med allt som behövs i TMK.

Så mycket som jag gör nu har jag nog aldrig gjort. I Svampafestivalen är jag depåchef, jag håller i all renovering av byggnader och försöker hitta folk att ställa upp och få ekonomin att gå ihop, berättar han för Ystads Allehanda.

Så fort det dyker upp en surdeg så nog i helskotta är det jag som ska reda ut det. Det blir väl gärna så, att när man varit med så mycket och har stor kunskap.

Senast han körde var för fem år sedan men blev utesluten efter omkörning under gul flagg. Även om det varit mycket både rally och rallycross är det ändå med motocross Kent har de bästa minnena.

Jag drev ett av Sveriges största motocrossteam, Myresjöhus Challenge, med sex förare. Tyvärr fick den skrotas när det blev kris i husbranschen. Vår första VM-tävling på Svampabanan, motocross-VM 1991, var en höjdare. Där var jag organisationsansvarig.

Svampafestivalen körs för 17:e gången och är med sina 308 anmälningar och 250 bilar Sveriges tredje största folkracetävling (Vimmerby och Motala är större).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *