Liepaja-test har gått bra för de blå-gula, Flodin tror på att gå ut först i Skilling 500, Adielsson vill klättra i SM-tabellen, ”Standard” har lyft i SM, mer inställt och SverigeSerien lägger till ”Slottssprinten”.
På lördag är det deltävling fyra i ERC, ”Rallye Liepaja” med ett lite annorlunda upplägg med start och mål i lettiska kuststaden Liepaja medan merparten av rallyaction sker kring Talsi nästan 15 mil norrut. Detta ställer stora krav på logistiken för servicefolket med två timmars bilresa från huvudservice till serviceplatserna nära de tio sträckorna. Vädret i Lettland är tämligen samma som här hemma, det vill säga varmt och snustorrt därför med troligen stora dammproblem.
Idag kom en lägesrapport från Eslövs Simon Andersson som har kartläsare från Hörby, Jörgen Jönsson och de båda kunde nöjt konstatera.
– Det känns bra i hytten efter att vi klarat av fyra mil test!
På bilder från testen syns tydligt karaktären på sträckorna, rakt med snabba svepande kurvor och så löst underlag vilket kommer att bli tufft för de som går ut först på lördagsförmiddag. Blir därför ett svårt val för de som toppar efter ”Q-stage” på fredagen, gå ut tidigt och slippa damm eller ta ett nummer längre bak för att slippa lösgruset…
Detta problem drabbar inte de svenska juniorerna som förutom Simon/Jörgen är Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby samt Katrineholms Mille Johansson/Johan Grönvall. Före ERC Juniorerna har där gått runt 25 Rally2/3-bilar och då lär det mesta av det lösa vara borta.
Även Mille och Johan har en bra känsla med sin Ford Fiesta Rally4 från IK Sport.
–Vi har haft ett bra test och jag känner mig trygg i bilen. Nu måste vi plocka poäng i resterande tävlingar av serien, så målet blir att bygga upp ett högt och säkert tempo men också sätta några bra sträcktider, säger Mille.
– Målet är att nå pallen såklart, sen om vi når dit återstår att se. Men vi ska göra allt för att försöka. Det känns som vi fått till bilen riktigt bra för denna typen av vägar, menas det från högerstolen.
Den Polska EM-deltävlingen för en månad sedan var första gången Mille körde en trimmad rallybil på grus. Trots det var han och Johan snabbast i klassen på den första sträckan.
– Vi tar med oss erfarenheten på grus vi fått de senaste veckorna, och hoppas vi kan bygga vidare på den farten vi visade i Polen, avslutar Mille.
I ERC-toppen är Hayden Paddon/John Kennard suveräna ledare, 37 poäng mer än hemmafavoriten Martins Sesks/Renars Francis som delar andra platsen med Mads Østberg/Patrik Barth.
*
Lite samma problem lär uppstå i Vaggeryd på fredagkväll när starten sker för ”Skilling 500” för att använda ett lite danskt begrepp ”SM3”. Här får Patrik Flodin och Fredrik Åhlin i egenskap av delade SM-ledare nackdelen att spåra, men Flodin i hop med Göran Bergsten ser även fördelar.
– Vi kommer att få sopa bort lösgruset, men i den här värmen och torkan kan vi ändå ha en liten fördel då vi slipper dammet!
Senast i SSR fick paret en snudd på katastrofal start med punktering direkt på Millebygden med GK Doors-Polon. Detta hoppas Ilsbo-duon kunna undvika i helgen.
– Vi kommer göra vårt bästa och försöka undvika misstag, så får vi se hur långt det räcker…
Klassen (Internationella 4WD) innehåller 15 ekipage vilket lite grovt räknat, är en tredjedel av vad som kör i ”Nationella 2WD” som har exakt 38 anmälda. Med en härlig seger i ”Hovdalasprinten” är nu Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand ivriga att klättra från nuvarande tredjeplats i SM-tabellen. Tio poäng skiljer till ledaren Emil Karlsson, Hällefors och sex till andra placerade Oskar Sundell, Sandviken.
– Vi har ett härligt flyt just nu med segern i Hovdalasprinten senast och ett bra South Swedish Rally, så nu ska vi göra vad vi kan för att ta klassegern och klättra i tabellen, säger Mattias
Adielsson har med eftertryck visat att han är en av de snabbaste, så förhoppningarna finns om en lyckad tävling. Lite trögt början med omställningen från Fiesta Rally2 till Toyota Corolla med drift på enbart framhjulen.
– Jag har börjat lära mig Corollan mer och mer, jag känner mig faktiskt riktigt hemma i den, en fantastiskt lättkörd bil och det känns som man kan åka hur fort som helst i den.
Senast Mattias körde Skilling 500 blev han trea totalt men de tankarna finns inte till helgen.
– Nu kommer vi inte vara med så bra totalt men vi ska vara i toppen av vår klass, lovar göteborgaren.
Dåligt med skånskt deltagande i klassen där Hässleholms Johan Green saknas efter att ha tvingats bryta SSR med motorhaveri. Samma sak råkade SMK Hörbys Pontus Berglund ut för men nu sitter där åter friska grejor under den röda Volvo 940-huven.
Visserligen har Hans ”Kräbbleboda” Johansson Olofströms MK som klubbadress men bostadsadressen är Kräbbleboda i de djupa Göingeskogarna. Med Team SKÅAB som anmälare och Anders Frostensson i högerstolen ska den orangea Volvo 240:an möta SM-motstånd i helgen. Helskånskt är det dock i Osby-boende Johannes Haraldssons blå Golf där Magnus Lörd, Kågeröd sköter notläsandet. Hässleholms MK bidrar med ytterligare två notläsare, Josefin Ingvarsson sitter i hemmaföraren Joakim Blanschs Golf medan Björn Johnsson gör samma sak i C-föraren från Vimmerby, Oskar Anderssons Volvo. Något som verkligen sticker ut i Skilling 500 är att rallyprofilen David ”Plombo” Lindström har kartläsare från Ukraina, Anastasiya Makomva. Ingen debut då hon före den ryska invasionen åkt en hel del rally i hemlandet. Grönare i rallyskogen är Boden-duon Tommy Carlström/Michael Christoffersson. C-förare Tommy gör SM-debut i helt nybyggd Toyota Starlet med motor från Anderson Motorsport i England. Nu är dock Tommy ingen gröngöling inom motorsport då han redan har totalt sju SM-medaljer i prisskåpet, de flesta inom is-racing.
*
Standard har fått ny gnista och i helgen är där 14 anmälda varav då två ekipage från SMK Hörby. Trea i tabellen är Karl-Johan Ingesson som återigen kan lyssna till Emma Franssons noter då hon valde detta före, att stötta sambo Victor Hansen i Rally Liepaja. Klubbkompis till ”Kalle” är Ingemar Månsson som har Per-Ivar Hellbergs röst i sin intercom. Sist med skånska rötter är Torbjörn Ivarsson, Hässleholm som återigen sätter sig i Älmhults Rasmus Bengtsson, Volvo.
*
När jag i går skrev om inställda tävlingar missade jag Ragundadalen RC:s ” Hammarbacken” som skulle ha körts i helgen, Även här var det tillstånd från Länsstyrelsen och Trafikverket som spökade.
*
Katrineholms MK:s ”Slottsprinten” är en av sommarens verkliga höjdpunkter för många. Den 14-15 juli är det dags för årets upplaga och redan finns där över 120 anmälda till det spektakulära rallyt kring Ericsbergs Slott. Nytt för i år blir att det även blir den fallerande tävlingen i VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien”.
– Det känns jättekul att vi fått klart med Slottsprinten. Deras devis är ”Mer än bara rally” och det lever den här fantastiska tävlingen också verkligen upp, menar VOC-ansvarige Roger Fransson.
– Sträckor som är ren rallypornografi och en inramning med spektakulär efterfest i stort format med underbar mat och skön musikunderhållning fram till småtimmarna.
*
Om det undgått någon så är det fortsatt problem med min mail via Kristianstadsbladet. Istället är det motorbloggen@telia.com som gäller framöver…