B-förarna dominerade i Staffanstorp, tävling i kläm när myndigheter inte kan bestämma sig, PG vill ta ny seger i helgen, Wäxjö MS mobiliserar, BAUHAUS ny partner till ERC i Värmland, fyra helsvenska ekipage i ERC Rally Liepaja och lite mailproblem…

”Jeg er tilbage efter en solrig men lidt blæsende uge på solskinsøen Bornholm” och med detta övergår jag till svenska språket. Har följt en hel del vad som hänt på motorfronten under min frånvaro men vis av erfarenhet avstår jag att kika alltför mycket i backspegeln i en ambition att sopa upp allt. Däremot kan jag inte utan att skicka ett stort grattis till Lunds AC:s Hans Daniel Steiner som med Jan-Erik Jönsson i Golfens högerstol vann Staffanstorp Festival Race i lördags.

Foto: Henrik Åkeson

Inte alltför ofta som B-förare i 2WD-bil står som totalsegrare och än mindre, att hela ”totalpallen” består av B-förare. Tvåa slutade familjen Johansson, Ola och Leif från Hyllinge och precis som Steiner med Golf. Trea totalt, BMW med Skawomir Bronk/Sandra Bergelv från Lund även dom. Lika bra att fortsätta med fjärde B-föraren i totalen, SMK Hörbys Subaru-åkare ”Pelle Lack” Larsson/Tobias Persson som slutade nio sekunder bak ”Vombs stolthet” i rallyvärlden. Ni som vill läsa om tävlingen kan göra detta via facebook där Södras SGA Ola Schönström berättar mer detaljer om lördagen i Staffanstorp. Kan inte utan att  småle åt Olas slutkläm,  ”Det tuffar till sig i DM-tabellerna. Nästa resa i DM är på Sturup den 1 juli och då får även SM vara med på ett litet hörn…”.

Så klart finns Steiner med i den tyvärr tunna anmälningslistan till nästsista deltävlingen i Asfalt SMSvedala MK kräver 40 ekipage i SM/RM-klasserna för att genomföra tävlingen och idag med drygt fem dagar kvar innan anmälan stänger, finns endast 16 anmälda plus tre i DM-klasserna. I klartext, mindre än hälften mot arrangörskravet…

*

Utan att vilja ”måla f-n på väggen” så kom idag besked att två tävlingar ställs in i helgen. I Skene ställs ”Backsprinten” in då man inte kan garantera säkerheten på grund av torkan som arrangören menar, innebär så mycket damm på slingan att säkerhet äventyras. Någon möjlighet att salta och vattna har inte eller Skene MS som hoppas kunna hitta ny dag med lite fuktigare förhållanden. Om detta känns som ett klokt beslut så förstår jag däremot inte vad som händer i Närke när Teknis MC skulle köra ”Stieg Ekström Minne”. Klubben berättar att myndigheterna inte kunnat komma överens om vem som  ska lämna tillstånd till tävlingen vilket i mina öron hörs helt otroligt. Till Ericsson Motorsport hälsar Teknis MC. 

Vi får inte tillstånd från Länsstyrelsen eller Polisen, båda parter skyller på varandra om vems ansvar det är att skriva ut tillståndet. Vi tycker att det är synd att vi inte kan samla in pengarna till nyckelfonden, vi hoppas att tävlingen kan genomföras senare i höst.”.

Något av det dummaste skälet till att ställa in som jag hört genom åren. Ingen skugga på klubben, men ansvariga på de båda myndigheterna borde nog snarast söka nya jobb…

*

Helgens ”Skilling 500”, deltävling tre i Rally-SM har hamnat lite i skuggan av min Bornholmsferie. Värre blir det, då det på torsdag inte blir någon Motorbloggen på grund av småländskt studentfirande. Ska ändå försöka få till lite om den andra SM-tävlingen på småländska mark i år.  I Älmhult fick PG Andersson/Anders Fredriksson verkligen ta i med ”Team SKÅABS” Ford Fiesta Rally2 för att säkra segern. Inget talar heller för att det blir lättare kommande fredag/lördag.

Foto: Tommy Svensson

Målet är självklart seger och jag är säker på att det kommer bli en minst lika hård och rolig kamp som sist i South Swedish Rally, menar P-G.

Sträckorna kring Vaggeryd gillas av Årjängs-föraren förklarar han.

Vägarna var kul 2021 så jag ser verkligen fram emot att få köra där igen!

Det är tätt i toppen i SM-tabellen. P-G och Anders ligger efter segern i South Swedish rally trea. Men det skiljer bara en poäng upp till förstaplatsen som delas av Patrik Flodin och Fredrik Åhlin. Det innebär att P-G och Anders startar som tredje bil.

Startpositionen kan vara både en fördel och nackdel den här gången. Nu när det är så torrt är dammet något som kan ligga oss i fatet, säger P-G. 

Rallyt består av 15 specialsträckor med start under fredagen då fyra sträckor körs. Skilling 500 är totalt 113,1 km långt och målgången är vid 18:00 under lördagkvällen. 

*

Utan tvekan ett intensivt SM-år i Småland 2023 med totalt fyra tävlingar med denna status. I Rally-SM är det ”SSR” och helgens ”Skilling 500” medan man i Grus SM har ”Mästarmötet” i Älmhult den 29 juli och så finalen i Växjö och ”Dackefejden Grussprint” den 23 september.

Inför detta ”gesällprov” har Wäxjö MS trummat ihop både yngre och äldre medlemmar ute på Hans Bååths anläggning Drive VXO. Senast Wäxjö MS stod som SM-arrangör var för över 30 år sedan och nu menar klubben allt alla måste bjuda till för att ”omstarten” ska bli lyckad.  

Vi behöver hjälp av både erfarna och nya personer för att göra tävlingen till det vi vill”, säger Rallysektionens ordförande Erik Telehagen. 

En final i Rally-SM är en stor sak och vi har bestämt oss för att göra en riktigt bra tävling för såväl de tävlande som för publiken och regionen. Tävlingsområdet är bestämt och kommer offentliggöras senare under året. Det är valt med omsorg för att ge bästa möjliga förutsättningar.

Nu är det inte enart Dackefejden man hade i tankarna när man bjöd in tänkbara krafter berättar Rallyutskottets Björn Jonasson

Finalen i Rally-SM sprint är ingen engångsföreteelse utan vi har bestämt oss för att klubben skall växa i både antal medlemmar, aktiva funktionärer och tävlande samt egna arrangerade tävlingar. Corona-pandemin slog hårt mot rallysporten och så även mot oss i Wäxjö MS där vi tvingats ställa in tävlingen ett par år. Att arrangera SM-finalen är ett första steg i denna återställning.

Dagen som lockade fantastiska 100 personer  avslutades på ett spektakulärt sätt när klubbens aktiva fick möjligheten att köra rally på DRIVE VXOs rally-testväg. De modigaste deltagarna fick även chansen att åka med och uppleva adrenalinkicken från högerstolen.

Det här har verkligen varit en fantastisk dag där sanna rallyvänner har fått en rejäl vitamininjektion, summerade  Telehagen.

*

Om en knapp månad är det ERC-premiär för Sverige och där nu tävligen fått sitt kompletta namn,  ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Alltså enträgna Rallycross-välgörarna ”BAUHAUS” som även kliver in i rally vilket gläder rallyts VD Glenn Olsson.

Vi känner oss hedrade att BAUHAUS vill sätta sitt namn på vår svenska deltävling i rally-EM. Samarbetet startas genast upp och vi ser en spännande resa framför oss, där vi under kommande år kan bygga en gemensam tillväxt på en i första hand svensk-norsk marknad. 

Timingen ur företagets synvinkel är också perfekt berättar Glenn.

Rallyfans är en händig målgrupp som matchar BAUHAUS kunder väl. Och i höst med ett nyöppnat varuhus i Karlstad finns närvaron även regionalt! 

*

När både Tom Kristensson och Pontus Tidemand valt att sätta sitt ERC-tävlande på paus är det bara Dennis Rådström/Johan Johansson med GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 som är av blågult intresse i tyngsta klassen i ERC Rally Liepaja.

Foto: Henrik Åkeson

Detta så klart förutom Patrik Barth som sitter i Mads Østbergs Citroën och begåvats med #2 medan ”ettan ”sitter på Hayden Paddons Hyundai. Totalt 58 anmälda och där utan tvekan senaste vinnaren i Polen och gigantiske favoriten hemma i Lettland, Martins Sesks har tungt favorittryck på sina axlar. På hans MRF-skodda Skoda sitter #5.

Foto: Henrik Åkeson

Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby går ut som tredje bil i ERC Juniors efter samma placering i Polen.

Foto: Henrik Åkeson

Spiken har Ola Nore Jr som i Liepaja har WRC-rutinerade Torstein Eriksen vid sin sida och paret sitter i en Renault Clio Rally4.

Foto: privat

I en likadan Peugeot som ”2xVictor” gör nu Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson sin andra ERC-start. I Polen fick deras Peugeot ett mindre tilltalande utseende efter en tung krasch på sträcka fem. Mille Johansson/Johan Grönvall tvingades bryta mot slutet i Polen och gör nu ett nytt försök med Ford Fiesta från IK Sport Racing. Sist med Skandinavisk koppling är danskan Jeanette Kvick Andersson som sköter noterna åt Alfred Kramer jun. Vid sidan av ERC ingår även tävlingen i  Lettiska Mästerskapet och där GNM:s ”coming man”, 17-årige Adam Grahn i par med danskan Ditte Kammersgaard gör sin första start i mästerskapet. 

*

Då kan man kanske kalla detta en liten mjukstart för Motorbloggen där jag tyvärr måste meddela ett litet problem. Tidningens mailprogram där jag fortfarande ingår, har genomgått en uppdatering och precis som jag alltid hävdat, ”har ma en dj-la tur blir det lika bra som tidigare, men…”, ni förstår säkert. Därför går det inte att nå mig via min vanliga adress genom Kristianstadsbladet. Istället är det för tillfället nödvändig att maila via ”motorbloggen@telia.com” alternativt ”tommy.s.svenson@telia.com”. Förhoppningsvis ska mina problem lösas i nästa vecka, håll tummarna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *