Kalle förhandlar med Hyundai, Klara passerade Loeb, Kristoffersson på väg mot sjätte guldet, Tobias Brink kör STCC-Tesla, Edman har inget sug, Gruvrundan bjöd på ”riktiga” rallyvägar, Carlberg tvåa, Mikkelsen upp till femte plats, en rallylegend har gått bort, Ragnar Spjuth hyllas i egen film och kylig men trevlig grillkväll i Hörby!
Detta såg nog ingen komma, att Kalle Rovanperä genom sin manager Tomi Jouki inlett diskussioner med Hyundai inför 2024. Kontraktet med Toyota går ut i höst och enligt DirtFish har därför Jouki kanske mer som ett försök att höja lönen än ett seriöst teambyte, börjat snacka med ”fienden”. Parallellt diskuteras nämligen även förlängning med Toyota där Kalle nu är inte på fjärde säsongen.
Inte ens halva WRC-säsongen är avverkad och redan är ”silly season” i full gång!
*
Klara Andersson visade att hon inte är med i World RX och CE Dealer Team för att som någon påstått, PR-värdet med en tjej i teamet. Rent skitsnack och skulle någon fortsatt tvivla så fråga gärna Sebastien Loeb som i Montalegre och premiären fick se sig passerad av Klara i finalen. På vägen dit hade Klara en kvalseger med sin gula PWR RX1e-bil och slutade tvåa i semifinalen bakom teamkompisen Niclas Grönholm.
– Känns som at jag gjorde ett bra jobb i helgen och utvecklas hela tiden men har så klart fortsatt mycket kvar att lära, menade Klara.
SMK Hörby-föraren var speciellt nöjd med omkörningen av sin barndoms idol Loeb som gav henne femte plats medan rallyvärldsmästaren slutade sexa med nya Lancian.
– Detta var ”nice”, dessförinnan var det svårare och efter starten hamnade jag längst ut vilket är mycket utmanande…
Klara rundar av.
– Jag är ändå glad och är supertaggad inför nästa tävling i Norge!
*
Premiären blev ännu en triumf för Johan Kristoffersson och vann samtliga sina heat med Polon från Volkswagen Dealer Team BAUHAUS. Frågan är vad eller vem som kan hindra Arvika-åkaren från att ta sin sjätte VM-titel och där är svaret nog redan enkelt, ingen. I finalen visade sig också det luriga vädret i de portugisiska bergen när regnet smög sig på lagom till start.
– Vädret har ändrat sig en hel del under helgen. Det gör det lite extra jobbigt, mycket funderingar på däckstrategi och ändringar hit och dit. I finalen blev det riktigt halkigt, så det var svårkört, berättar Johan.
Kristoffersson plockar med sig 23 poäng från den första tävlingshelgen, tjugo för finalsegern och tre för bästa kvalresultat. Komfortabelt, som det verkar.
– Det kanske såg lätt ut, men det var verkligen ingen lätt helg, konstaterar mästerskapsledaren.
För Ole Christian Veiby slutade helgen med fjärde plats bakom tvåan Kevin Hansen och trean Niclas Grönholm. För Gustav Bergström blev det en tung resa hem med både tekniska problem, besök i muren och som avslutning en våldsam krasch med Timmy Hansen.
–Lite ont i huvudet bara, konstaterade en mörbultad Gustav.
*
Frågan är om man ens hade fått pengarna tillbaka om det gällt vadslagning om Tobias Brink skulle fortsätt hos Brink Motorsport och STCC även 2023? Idag kom beskedet att Tobias fortsätter i Eslövs-teamet som i år ska köra helelektriska Tesla Model 3.
– Det ska bli galet kul med en ny säsong och framför allt något nytt att hugga tänderna i, bakhjulsdrift, massor med effekt, sämre grepp och all kraft tillgänglig när jag vill ha den är precis det en racingförare vill ha, förklarar Tobias som kommer köra i huvudpartnern Assemblin’s och Ramudden’s färger.
I fjol lvar Tobias Robert Dahlgrens kanske tuffaste utmanare och har totalt säkrat två STCC-silver och två bronsmedaljer.
–Vi har aldrig stått inför en så utmanande STCC-säsong någonsin där allt är helt nytt för samtliga förare och team. Men mitt sikte är inställt på toppen, vi ställer inte upp för att delta, säger SMK Hörbys bidrag i STCC.
Brink Motorsport är därmed först med komplett föraruppställning till STCC 2023 där Tobias komme att tävla jämsides Hugo Nerman och Jimmy Eriksson. Dock är jag som bekant skeptisk till grönt som tävlingsfärg bara så ni vet…
*
I V8 Thundercars är Andreas Nilsson den som alla vill försöka slå och först att lyckas i ”modern tid” blev Kristianstads Tommie Eliasson. I Heat 1 var det Nilsson som var först över mållinjen med Eliasson 0,8 sekunder efter. Långt hopp till trean, över 20 sekunder ner till Filip Engdal. I Heat 2 slog dock ”åkaren” från Kristianstad till med full kraft och var först att ta målflagg med Engdahl tio sekunder efter. Trea slutade Conny Brorsson medan Andreas Nilsson fick nöja sig med sjunde platsen.
Tommie har nu seglat upp som den främste utmanaren till Andreas och ligger bara 14 poäng efter i sammandraget efter två racehelger.
*
Lätt att glida över till en kul träff med en f.d ”Åskbils-förare”, 46-årige Kristianstadbon Jens Edman. Sprang på honom i samband med Hovdalasprinten där han var för att som han uttryckte det.
– Få lukta på lite avgaser, det känns aldrig fel…
Några planer på comeback fins inte och till nästa år blir det tio år sedan han segrade i V8 Thundercars ihop med Bryntesson Motorsport. Dessförinnan var det STCC och någon säsong i Danmark för Jens som känner sig nöjd med detta.
– Absolut, finns inget sug, det är bra som det är!
*
När Åtvidaberg bjöd in till Bilsport Rallycup och Klassiska Rallycupen/RM så gjordes detta på ”riktiga”rallyvägar, alltså krokigt och utslagsgivande utan att bilarna gick på varvstopp kilometervis. En som inte kunde berömma vägvalen nog, var BRC-generalen Roger Rooth.
–Vilka vägar och mycket krokigare än Asarum, otroligt, menade Rooth.
Detta kombinerat med onotat innebar att totalt 30 ekipage av de 110 startande bröt. Hur många som gjorde så efter avåkningar är omöjligt att svara på, då flertalet står med ”Tekniskt” som anledning. En av de som råkade ut för tekniska problem behöver dessutom takbyte innan nästa tävling. Trippel Volvo 240 i topp där Magnus och Andreas Johansson, Norrköping vann 16 sekunder före B-klassens vinnare Mattias Brindmark/Peter Måhagen. Ytterligare fyra sekunder efter ny 240, med Hugo och Hanna Sääf MK Ramunder. Bäst med Appendix K lyckades Håkan och Laila Süld, Östhammar och så klart med Volvo 240 även dom. Bäste icke-240 i Appendix K gick till Opel-åkaren från MK Kopparberg Janne Westlund/Maria Björk Svensson med Ascona A. Tänkte ett tag berätta om alla klassvinnare i tävlingen men när jag såg att det tävlades i totalt 20 olika klasser gav jag upp.
*
Betydlig enklare i ADAC Opel e-Rally Cup där alla kör i samma klass med Opel e-Corsa. I helgen var det premiär för cupen i Schweiz med Rallye du Chablais och efter detta får fortsatt Calle och Torbjörn Carlberg jaga första segern. Det blev en andra plats för smålänningarna bakom cupledande Max Reiter. 3,6 sekunder skilde i rallyt där problem präglade helgen. Två sträckor fick strykas, en på grund av funktionärsbrist men även andra problem som till exempeltidtagningen drabbade arrangören. Som en följd av detta drog den slutliga resultatlistan ut på tiden till långt ut på natten.
Efter två av åtta deltävlingar, är Calle tvåa bak Reiter där nio poäng skiljer, medan det ner till trean är elva poängs skillnad.
*
Tack vare segern på Sardinien gick Andreas Mikkelsen upp till femte plats i WRC2 där nu Yohann Rossel stärkt sin ledning. 77 poäng mot Oliver Solberg kvar som tvåa med 64 och trea är fortsatt Gus Greensmith med två poäng färre.
Mikkelsens läge är mycket bättre än det verkar, då han bara kört två tävlingar mot Rossel och Solbergs fyra.
*
I går nåddes vi av det tråkiga beskedet att en av våra alla största rallyprofiler genom tiderna, Carl-Magnus Skoog gått bort i en ålder av 98 år.
Hade förmånen att träffa sympatiske Skoog när han körde med Hässleholms Christer Carlssons kopia av vinnarbilen från Acropolisrallyt 1963. Då hans storhetstid var före min så låter jag mer kunnige Jan Tromark berätta om legenden via text i Bilsportarvet för något år sedan.
”En man och en stor förare är Carl- Magnus Skoog som fortfarande finns kvar. Carl Magnus är född 1925 så han är idag pensionär och kan se tillbaka på ett händelserikt liv bakom ratten. Det började med Chevrolet i bilorientering som följdes av ytterligare två innan han bestämde sig för Saab 1953. Det blev ganska många tävlingar när Rolf Mellde ringer och erbjuder Carl- Magnus ett fabrikskontrakt. Brorsan Rolf anlitas som co-driver då han var en jäkel på att läsa karta. Så småningom hägrar Midnattsolsrallyt där paret Skoog trodde att man vunnit men blev snuvade på segern av två Folkvagnar. 1959 blir Carl- Magnus två i Midnattsolsrallyt bara några sekunder efter segraren. 1960 och 61 vinner Carl- Magnus den åtrådda pokalen i tävlingen som alla vill vinna. Saab bygger 1962 en Formelbil som klassar in som Formel Junior. Bilen är försedda med en en tvåtaktsmotor av samma typ som i 93:an, Man lyckas klämma ur 110 hkr ur 750ccs motorn vilket på den tiden visade skickligheten hos Saab. Vid testen som gjorde på Gälleråsen var Carl- Magnus snabbast. Första tävling var Djurgårdsloppet i Finland där Carl- Magnus blir trea och Erik Carlsson femma. 1963 går Carl-Magnus till Volvo och får en ny kartläsare i Lennart Berggren. Med Volvo vinner han både 6 och 12 timmars på Nürburgring.
Det blir en seger också i Acropolisrallyt. Jag tycker att vi påminns om denne sympatiske förare från Gustafsfors.”.
*
När jag ändå är inne på legender så måste helt klart Ragnar Spjuth även räknas dit. Med massor av tävlingar vid sidan av bland annat Per Eklund och Björn ”Nalle” Johansson är han en av de stora hjältarna för oss med lite år i ryggsäcken.
Den 4.e jun var det premiär för dokumentärfilmen ”50 år i högerstolen” berättar Leif Hellstenius.” Ragnar Spjuth är bördig från Stora Skedvi i Säters kommun. Vi var 14 personer som samlades på restaurang Stället i Hedemora för att tillsammans med Ragnar se dokumentären som är ca 2.45 uppdelad på tre delar. I pausen drack vi kaffe, åt smörgås och tårta samt minglade innan vi såg resten av filmen. Ragnar fick välförtjänta applåder efter filmen. På bilden är det Ragnar flankerad av Pelle Tjerneld och Ingemar Frohm”. Gamla hjältar dör aldrig, dom blir bara lite gråare om tinningarna…
*
Känns lite som att jag är är hjälpligt ikapp med helgen som gick men måste även nämna torsdagens grillkväll hos SMK Hörby. Med osviklig precision tog det vackra vädret paus nästan exakt klockan 17.15, alltså knappt två timmar före att tipspromenaden från klubbhuset skulle dra igång. Inte bara paus, utan temperaturen sjönk direkt tio grader samtidigt som regnet rullade in över Mellanskånes pärla. Trots detta kom över femtio glada och pigga ”SMK:are” även om kartläsar-fantomen Thomas Hallén kanske var lite i gråszonen just när det kom till humöret. Men tapper som han är, antogs tipsrundan med ”kortbyxor” och nästan antydan till gott humör. Tapprast var ändå nykomlingarna i klubben, Ted och Katharina Malm som tog sig från jobbet i Blentarp helt utpumpade efter en hel dags kånkande på tomatplantor. Att man kom sist till tipsrundan känns i sammanhanget helt oväsentligt, det viktigaste var ändå att man kom.
Som vanligt svarade klubbens svar på Tareq Taylor, Rickard Andersson för perfekt grillade korvar som satt som en smäck efter avslutad tipsrunda. I år var mina tipsfrågor extremt lätta enligt mig själv, som exempel lite bortglömda tågstationer, däckmärke i ERC och som numret på sista huset i Hörbys längsta gata. Tydligt var att man räknade uppifrån, ändå menade Bertil Gunnarsson att det måste vara nummer ett på huset där rätt svar var 59. Att Victor Hansen är inne i ett bra flow efter tredjeplatsen i Polen gav han bevis på genom att vara bäst på tipsrundan med elva rätt. Då hör det till saken att varken kartläsare Victor Johansson eller sambo Emma Fransson deltog, Victor fixade detta helt själv och pappa Jens såg riktigt stolt ut. När allt var klart så blev det som vanligt för mig att kliva på cykeln och samla in tipsfrågorna denna kyliga junikväll. Vill förutom Rickard även främst tacka Drutten och Majsan för hjälpen under kvällen. Förresten träffade jag hårt prövade sambon till Hallén dagen efter som berättade.
– Thomas gnällde fruktansvärt när han kom hem över hur kallt det var. Då hade jag ändå frågat om det var lämpligt med shorts och fick till svar, om benen fryser jag aldrig…
*
Nu tar Motorbloggen lite som det känns, välbehövlig semester och därmed blir det uppehåll till början av nästa vecka. Håll ut jag kommer om allt går som det ska, tillbaka!