”Crazy rally” såg Neuville och Mikkelsen som vinnare, Åhlin körde hem ”Hovdalsprinten”, Adielsson tog andra raka, punka avgjorde ”Standard”, Kalle G. vassast i Nyköping och hemmaseger i ”Sommarsprinten”.

Inget jag skryter med precis, men faktum är att jag inte sett en enda sekund live från helgens extrem-utmaning ”WRC Rally Italia Sardegna”. Har ändå fått en tämligen god bild av det som måste vara en av de tuffaste WRC-tävlingarna i modern tid. Tror att om än sporadiskt tävlande, Italiens enda WRC-förare Lorenzo Bertelli summerade sitta lands bidrag till rally-VM ganska bra.

What a crazy event!

Foto. Hyundai Motorsport

Sju Rally1-bilar i mål och av dessa vara det bara fyra som inte hade startat om efter diverse krångel. Detta gav Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe årets första seger och därmed kliv upp till andra plats i WRC-klassen. 20 poäng skiljer till ledaren Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som på Sardinien slutade trea. Mellan dom och belgaren i topp hittas Esapekka Lappi/Janne Ferm. Dubbelt Hyundai alltså inte konstigt att det jublades i ”Hyundai-skrapan” i Olbia där Neuville blev blåst på det för vinnaren obligatoriska segerdoppet i hamnen som FIA förbjöd av ”Safety reasons”. 

Foto: privat

Inga träd växer till himlen och detta gäller även Sebastien Ogier/Vincent Landais som åkte av i ledning på SS14. Lite dråplig orsak, han halkade på bromesen efter att ha fått lera på skorna… 

Ett av de största problemen under helgen har varit vatten både uppifrån och underifrån. Regnet gjorde sträckorna bitvis mer likt små sjöar och när så bilarna skulle passera genom vattensamlingarna sprutade detta rätt in i motorrummen och orsakade diverse krångel. Bland annat Ott Tänak, Takamoto Katsuta, Dani Sordo, Elfyn Evans och Pierre-Louis Loubet fick uppleva väderutlösta problem. Oavsett var man har sina känslor så var Neuville ändå värdig vinnare med sina sex sträcksegrar, närmast honom var Lappi och Ogier med vardera tre. 

*

Vädret med mycket regn bidrog även till att power stage fick strykas för WRC2-gänget. Detta efter att ledaren Adrien Fourmaux till sin stora förtvivlan glidit av vägen när han var på väg att ta sin och M-Sports första WRC2-seger med nya Fiesta Rally2.

Foto. WRC.com

Istället gick segern som var snudd på livsviktig, till Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen som inför sista sträckan hade ointagliga 31 sekunder upp till Fourmaux. Men när Fiestan stod med högerhjulen i diket spelade det ingen roll, det blev Skoda-seger före Teemu Suninen, Hyundai, lite över två minuter bak Skodan.

Foto: Skoda motorsport

Mer otippad var Kajetan Kajetanowicz tredje plats med sin ”snyggt beiga” Skoda. Sju sekunder efter honom hittas Yohan Rossel som nu stärkte sin ledning i klassen vilket säkerligen gjorde honom mycket nöjd. Även Mikkelsen åkte upp flera placeringar i tabellen tack vare segern och har nu 42 poäng på två tävlingar.

*

För Oliver Solberg/Elliot Edmondson blev helgen en mardröm där man till en början var med i toppstriden, vilket tog slut på SS4, nästan fem mil långa Monte Lerno.  

Ingen aning vad som hände, förklarade Oliver.

Bromsade inför en hård vänsterkurva och hela fjädringen bara kollapsade, körde inte på något…

Foto. Skoda Motorsport

Före detta var bilen underbar att köra menade en besviken Oliver.

Jag behövde inte ”push” alls, tiderna bara kom och så händer det här! 

Sjävklart var rallyt över för Skoda #22 men Oliver provade ändå för erfarenhetens skull. Men är det så blev nytt stopp på sträcka 14 gick luften ur honom. 26:a av de 29 i WRC2 som kom mål är så klart en gigantiskt besvikelse. När man dessutom snuvade hela gänget bonuspoängen var det en nattsvart helg.

*

Foto: Okänd

Den andre svenska flaggan satt på Gus Greensmith/Jonas Anderssons Skoda som här körde utanför WRC2. På sträcka sex blev det dock så hårt tvärstopp att Gus fick stanna på sjukhus för kontroll över natten medan Jonas klarade sig helt utan skador.

*

Hässleholms bidrag till Grus SM, ”Hovdalasprinten” fick genomgående mycket bra betyg av såväl tävlande som publik. CG Wilkes oro över att serviceplatsen framför Hovdala Slott skulle bli för liten för de runt 80 ekipagen visade sig också vara obefogad. Dessa 80 hade tre omgångar att köra på en kortad version av klubbens varumärke ”Hovdala”. Ändå blev det sex kilometer och vågar jag påstå, vrålsnabb grusväg med asfaltinslag. Trots de höga hastigheterna blev det bara ett fåtal av de åtta som bröt som gjorde detta efter naturbesök. Först att utnyttja den möjligheten var Vänersborgs Heidi Ryrlén som får bjuda på rulltårta i veckan efter en rullning i första omgången.

Foto: Tommy Svensson

Tävlingen såg ut att bli en jättedust mellan Team Nybes Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg och Jonas Åkesson/Maja Bengtsson.

Foto: Tommy Svensson

Mot de blå Skodorna ställde GN Motorsport en av sina två Rally 2 Fiestor till Tom Kristensson/Andreas Johanssons förfogande.

Foto: Tommy Svensson

Efter första körningen skilde runt en sekund mellan ledande Åhlin och trean Tom. Den tredje NYBE-Skodan Albin Nordh/Christoffer Bäck var då ”avhängda” med 3,5 sekunder och till femman Stig Andervang/Lars Anderson skilde 4,4.

Allt fick en dramatisk vändning när när Tom körde punktering på en ”gening-stoppare” och tappade nästan 27 sekunder. Samtidigt som Åhlin och Åkesson fortsate sin fajt om seger där värmlänningen kopplade grepp inför sista omgången.

3,5 sekunder skiljer och det kör vi inte in när Fredrik är på det här humöret, men jag lovar vi ska försöka, förklarade Åkesson inför avslutningen.

Foto: Tommy Svensson

Han fick rätt och med tre sträcksegrar var det inget snack om vem som var kung på slottet, Fredrik Åhlin.

Första gången jag kört med bilen och känt att det verkligen funkat. Tiderna har kommit utan att vi behövt jobba fram dom, känns faktiskt dj-ligt skönt med segern inför kommande SM i Skillingaryd, menade Åhlin. 

Annars är det många år sedan han körde ”Hovdala” men mindes när det var första gången.

2010 körde jag och faktiskt även nu så tragiskt bortgångne Craig Breen här i ”Pirelli Star Driver Global Shootout North European”. Men kan inte säga att jag idag minns så mycket av sträckan…

Foto: Tommy Svensson

Med nytt däck vänster fram satte Tom en bra tid i sista omgången, 0,3 efter Åhlin men 0,6 före Åkesson. Detta gav fjärde plats totalt och framför honom placerade sig Stig Andervang, 3,4 före Fiestan.

Förargligt så klart med punkteringen men så är rally och utan den hade vi nog kunnat utmana Åhlin, menade Tom.

Det är tydligen meningen att det ska jäklas lite med mig i år och då får man väl helt bara ta det. Det kommer vända.

*

Lika tufft var det i 2WD men där Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand tog andra raka segern i den ilskna gula Toyotan.

Foto: Tommy Svensson

Lika ilsken är Opel Corsan som Daniel Röjsel/Niclas Edvardsson satt i men det blev ändå Toyota längst upp på pallen.

Foto: Tommy Svensson

Vi låg tvåa efter den första rundan och bestämde oss då för att vi inte åker härifrån som tvåa utan vi ska vinna, säger Mattias.

Med två raka bästa tider var saken klar men utan urladdning på sista sträckan hade det inte blivit någon seger. Inför sista var det Opel i topp med 0,5 sekunder men då blixtrade guldaspiranten till. 

Just Hässleholm och Hovdala trivs jag mycket bra på så det skönt att Rally SM också kommer hit  i augusti. Vi siktar på att ta en dubbel i år med både guld i grussprint och traditionella SM, det är dock fortfarande tidigt in i serierna och mycket kan hända men vi ska försöka!

Foto: Tommy Svensson

Bäste skåning blev Joachim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby och Toyota även dom. På Hovdala fick ”Jocke” revansch för sina två nederlag i Asfalt SM mot Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Nu gick det hans favör med 0,6 sekunder tillgodo på ”Simpans” Rally4 Renault.

Foto: Tommy Svensson

Även som femma blev det Rally4-bil men då en Ford Fiesta från GNM med Mille Johansson/Johan Grönvall och detta sitt livs första SM-tävling. Ändå var inte 18-årige Mille helt nöjd.

Tyckte jag borde kunna hänga på de snabbaste lite bättre, nu var vi ändå 22 sekunder efter….

Foto: Tommy Svensson

Att det var FWD som gällde på den snabba och snustorra sträckan bevisades genom att bästa ”bakladdare” hamnade först på sjunde plats. Det var dessutom en Volvo 240 som åkte ifrån sin ”moderna” kusin 940 och de som klarade av detta var Ydres Michael Lindsmyr/Gustav Thonebring. Bästa hemmaförare blev Johannes Haraldsson/Magnus Lörd på nionde plats med Golfen. Utan en oturlig fadäs på den luriga gatstenen hade det blivit åtminstone tre placeringar bättre.

Kom in i kurvan alldeles för snabbt men trodde jag kunde rädda det med hjälp av handbromsen. Det lyckades inte fullt ut, konstaterade en inte alltför besviken Johannes.

Foto: Tommy Svensson

Trots ett tungt stopp mot broräcket blev skadorna minimala men tio sekunder och tre placeringar försvann. Bortsett från detta var Johannes nöjd och ser framemot Skillingaryd. Kartläsande Lörd hade också en ny erfarenhet med sig efter dagen.

Har aldrig åkt rally så här fort någon gång, fy f-n vad det gick nerför backen mot gatstenen…

Med rasad Toyota-motor tvingades Johan Green hyra en Golf för att kunna köra sin favoritsträcka. I bilen satte ”Kalle” Josefin Ingvarsson och lite tyngd av att inte köra sin egen bil blev det inga tider att skriva hem om. 13:e plats men ändå en handfull SM-poäng gav ändå viss lön för mödan. 

*

Foto: Tommy Svensson

Även i Standard blev det en punktering som avgjorde och denna drabbades SMK Hörbys Kalle Ingesson/Emma Fransson. Efter första omgången ledde Kalle med sin BMW med tre sekunder över Växjös Anton Johansson/Sebastian Lindeborgh. Andra gången kom Kalle med tomt hjul medan Anton stod kvar inne på sträckan. Sedan hjälpte det föga att det återigen var Hörby-föraren i topp i sista mer än till en sjunde plats räckte det inte.

Foto: Tommy Svensson

Vann gjorde Robin Liljegren/Viktor Kristensson, Karlskrona nio sekunder före Arlövs Linus Larsson/Olivia Kristensson. 0,2 efter deras BMW hittas Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult. Den som laddade allra hårdast i klassen vid gatstenskurvan var utan tvekan Asarums Hannes Håkansson/Dennis Kullberg. Placeringen blev till slut femma och för detta fick man både buckla i handen och en på vänster bakskärm.

Foto: Tommy Svensson

*

Utanför SM/RM kördes även en klass för VOC med nio startande. Bästa tid här fick Jim Nilsson/Mats Anderson, SMK Hörby.

Foto: Tommy Svensson

Allt positivt med Hovdalasprinten förmörkades ändå till en viss del av allt strul kring liveresultaten. Till en början var det rena vilda västern och ingen visste då vem som ledde överhuvdtaget. Till slut blev det lite bättre men aldrig helt perfekt och CG Wilke kunde inte mer än hålla med trots att han och klubben menade sig vara helt utan skuld.

Först var det en ”padda” som la av i målet och sedan bara fortsatte det att strula. Som tävlingsledare vill man självklart att allt ska funka och just tidtagningen känner jag vi inte har kontroll över själva… 

Nästa deltävling i Grus SM är ”Mästarmötet”Millebygden den 29 juli.  

*

Med rally nästan upp till halsen överlåter jag till mina ögon/öron på plats i Nyköping, Pierre Skytt (text och bilder) och Henrik Åkesson (bilder) att rapportera om helgens i bokstäver räknat längsta rally ,”Sörmlands Gräv&Transport Gästabudstrofén”.

I Södermanland och Svenska Rallycupens, Gästabudstrofén tuggade det damm efter de torra veckorna. Annars skönt och soligt väder med lite vind som höll undan dammet till nästa tävlande kom dundrande.

Hampus Juteryd med organisation hade fått ihop 5 specialsträckor som lockade hela 150 ekipage. Något Hampus innan start ansåg vara perfekt antal, både vad det gäller tidsåtgång och slitage.

Foto. Pierre Skytt

Att Kalle Gustafsson skulle bli att räkna med i toppstriden var ingen högoddsare men att det hela skulle avgöras på sista sträckan med bara sekunder och tiondelar som for åt alla håll och kanter till den enes och andres fördel gjorde tävlingen till en rafflande uppgörelse. Kalle Gustafsson Haninge MK med Magnus Nilsson till höger drog det längsta strået, men att det strået endast skulle bli 1,9 sekunder längre än tvåans gjorde allt till en fin show.

 -Vägarna var väldigt roliga och utmanande med alla olika karaktärer. Arrangemanget var som alltid hos Nyköping, full pott och ingenting att klaga på, Meddelar en nöjd Kalle på lördagskvällen.

Foto. Pierre Skytt

Tvåa blev Christoffer Haglund som så gärna ville vinna på hemmaplan tillsammans med Lucas Karlsson i GK Door Polon. Snyggt ladd och aningen bredare körstil än Kalle är ju publikfriande men tydligen så var stilen inte mycket långsammare. Trea blev David Nattsson med Sebastian Johansson från Falköpings MK i Skoda Fabia. David är en förarelegant som är att se upp för bland konkurrenterna.

Foto: Henrik Åkeson

MK Rattens Andre Nygren tillsammans med Emil Olsson visade hur en BMW skall framföras på snabbaste sätt. Imponerande och elegant tempo dagen igenom gjorde André hela 27 sekunder snabbare än hemmasonen Hampus Jakobsson med inlånade Jessica Larsson i Toyota till tvåa. I ungdomsrally kom hela 10 deltagare till start. Sexa för dagen blev en Ford Focus med William Israels och Camilla Holmquist bakom spakarna från Lima MS. Hugo Carlberg med Stefan Carlberg från Fagersta vann klassen i sin Volvo 940.”.

Foto: Henrik Åkeson

*

Foto. Stefan Helin

Gotland kördes ”Sommarsprinten” med 29 deltagare och där storfavoriten Sebastian Johansson/Jesper Elfver vann komfortabelt med 940:an. Med total körtid på strax över tio minuter var 20 sekunder ett bra gap till tvåan Jonny Hederstedt/Björn Klattsölen. På exakt samma sluttid kom Andreas och Milan Frölander men där tiden på sträcka ett avgjorde. Här var Johnny en tiondel snabbare. Appendix K-Ascona som femma i Grupp H-klassen innehållande Stefan Helin/Anders Littorin. Helin från Tibro var enda ”utböling” i Sommarsprinten, resten av startfältet kom alla från  klubbar med postnummer som börjar på 621…

*

Tidspressad konstaterar jag att World RX, Gruvrundan och ADAC Opel eCorsa Cup får anstå till i morgon. Man är ju bara människa…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *