”Bumpy tarmac” väntar i WRC Croatia Rally, WRC borde kopiera ERC, Østberg på MRF för första gången på asfalt, kulturkrock Höljes-Hong Kong, World RX sänds i SVT, jäktig rallyhelg väntar och Fredrik tipsar inför SM-premiären Hörby.

Idag presenterade både Hyundai och Toyota sina laguppställningar för kommande ”WRC Croatia Rally” och som vanligt helt utan överraskningar. I Hyundai i20 N Rally1 finns Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Esapekka Lappi/Janne Ferm och Craig Breen/James FultonToyota kontrar med Kalle Rovanperä/Jonne Hallttunen, Elfyn Evans/Scott Martin, Sebastien Ogier/Vincent Landais och så utanför märkespoäng Takamoto Katsuta/Aaron Johnston. Nu väntar vi bara på vad Richard Millener ska komma med för M-Sport Ford , Ott Tänak/Martin Järveoja är självklara och fortsatt lär Pierre-Louis Loubet sitta stabilt. Detta trots bara poäng i en av sina tre tävlingar, Rally Sweden där han slutade sexa och för detta fick åtta tämligen tunna poäng. Faktum är att fransmannen är tvärsist i hop med Katsuta av de förare som kör Rally1-bilar och dessutom kört alla tre deltävlingar. Skulle inte bli förvånad om Jourdan Serderidis också kör Puma i Kroatien i ett försök att få sin allra första poäng 2023.  Det tuffa asfaltrallyt med sina ofta snabba smala sträckor på ”bumpy tarmac” körs 20-23 april i bergen utanför huvudstaden Zagreb. Två tidigare vinnare finns när rallyt körts i WRC och det är Sebastien Ogier 2021 och så vann Kalle Rovanperä i fjol.

*

Kroatien spelar inte startordningen lika stor roll som den gjorde i Mexiko även om Ogier menade att det är en liten fördel för honom att starta först för att slippa ”skit i kurvorna”.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Detta får mig att återkoppla till det som Emil Bergkvist så klokt menade i Sportkanalen, att WRC skulle kopiera systemet från ERC. Här är det tiden på ”Q-Stage” som avgör positionen och inte placeringen i mästerskapet. I ERC får snabbaste välja först och sedan ner till 15:e som ofta blir sittande med ”Svarte Petter”. Då kan egentligen ingen klaga på sin placering i startlistan men inte heller detta är rättvist menar kritiker. Dessa lyfter fram att startordningen på ”Q-Stage” då kan fälla avgörandet för hela rallyt, något som jag ändå menar är ett mindre problem…

*

2021 körde SMK Hörbys nya Citroën-åkare Tom Kristensson för allra första gången i WRC2, då anmäld av M-Sport där en tvär vänster kurva om jag minns rätt, blev  Toms mest bestående minne av Croatia Rally.

Foot: MRF Tyres

Bättre gick det för hans nya teamkompis i Tagai RT, Mads Østberg och Torstein Eriksen som vann WRC2-klassen med en Citroën C3 Rally2. I år satsar Østberg som bekant på ERC med Patrik Barth som notläsare och inledde med stark andra plats i ”Rally Fafe” och siktar på att även köra deltävling två ”Rally Islas Canarias”, 5-6 maj. Om han där får sällskap  av Tom och Andreas Johansson är just nu oklart men att ambtionen är sådan från Tom är helt klart. Redan före de avslutade sträckorna ”jinxade” norrmannen lite och menade att topptrions tempo var så högt att han inte trodde att det skulle hålla för alla tre (Mikko Heikkilä, Hayden Paddon och han själv). Nu var det Heikkilä som infriade förutsägelsen med Paddon som vinnare istället. Inför ”Fafe” hade Mads och Patrik inte haft några större möjligheter att testa på MRF-däcken och att då blev tvåa var såklart snudd på seger.

-Vi hade bara en halv dag testning som i princip inte räcker. När vi ser tillbaka på helgen har vi gjort det maximala men nu och vi måste förbättra oss. Vi hade ett helt nytt paket som vi måste köra oss innan vi är 100 procentiga, menade 35-årige Mads.

Till Kanarieöarna kommer Mads  för att köra på MRF:s asfaltdäck vilket blir en helt ny utmaning. De två senaste åren har han förlitat sig på Pirreli och dessförinnan mest Michelin och att åka indiskt på de knepiga sträckorna norr om Las Palmas blir nog intressant. Senast han körde på svenskarnas favoritö var 2016 men då slutade det med en krasch i ett vägräcke för honom och Ola Fløene.

*

Foto. Red Bull Content Pool

Vid en spektakulär presskonferens presenterade World RX var finalen 2023 kommer att köras den 11-12 november. Överraskande blev det Hong Kong som för första gången kommer att stå som värd för World RX i Asien. Promotorn har skrivit avtal med HKAA (bilsportförbundet på ön) för tre år och den nya banan kommer att byggas intill välkända Victoria Harbour och namnet blir ”World RX of China Hong Kong”. En enorm kultkrock väntar mellan Höljes med sina drygt hundra invånare omgivet värmländsk trollskog mot den forna brittiska kolonin med sin skyline av jätteskyskrapor och runt åtta miljoner invånaren.

Foto. Red Bull Content Pool

Lyssnade på presskonferensen från Mandarin Oriental Hotel men lyckades inte höra hur man tänkt sig lösa camping och husvagnsparkering… 

*

Samtidigt släppte även SVT att man i år får möjlighet att följa hela VM-serien som drar igång i Hell den 18 juni.

 Rallycross-VM är ett mästerskap som växer på nytt. Vi är jätteglada att ha kunnat säkra den här rättigheter, säger SVT:s t f sportchef Max Bursell.

Med stor svensk dominans känns det helt rätt att den statliga televisionen satsar på World RX säkert ändå en spottstyver mot vad SVT lägger för att följa alla som spänner på sig skidor. Vad jag förstår är Johan Kristoffersson, Timmy och Kevin Hansen och Gustav Bergström klara för VM-serien.

Foto: CE Dealer Team

Alla hamnar dock skuggan av SMK Hörbys Klara Andersson vad gäller mitt intresse för den elektrifierade RX-serien. 

*

Jäktig helg väntar för Klaras klubbkompis Joacim Kristiansson som på lördag ska försvara segern från 2022 i ”Rally Anderslöv” med Toyotan och Roger Clausson i högerstolen.

Foto: Henrik Åkeson

Dagen efter är det dags för ”Rallytest” i Roskilde och då plockas den röda Opel Corsan fram. Som sällskap har han ytterligare fem blågula bilar, bland annat far och son Lundahl, Mats och Andreas. För Mats blir det lite av comeback med den gröna (?) BMW M3:an då han lyst med sin RS-frånvaro de två senaste åren. Svenskarna är dock i klar minoritet, ”di røe o hvide” är nästan 40 bilar…

*

I går kunde man på flera ställen läsa om ”Två dumma vänstersvängar kan avgöra SMK Hörbys SM-premiär”. Då Motorbloggen aldrig haft eller har  någon avsikt att klampa på för att vara först, överlät jag till mina kollegor att få möjlighet att vara före: ”I fjol bjöd Fredrik Nilsson Hörbys kommunalråd tillika gammal skolkamrat, Cecilia Bladh in Zito på en minst sagt uppskattad åktur som ”VIP-bil” i ”Bilmånsson Rallysprint”. I år kommer detta inte att upprepas då Fredrik istället axlat rollen som banchef i årets första deltävling i Asfalt SM den 16 april.

Foto: Tommy Svensson

– Spännande på olika sätt, att köra själv är alltid kul men också intressant att försöka bjuda på en optimal SM-tävling, menar Fredrik.  

På Industriområdet är det planerat för en bana som med tre varv och lika många heat ger en sammanlagd längd på knappt 20 kilometer. En bana som i det mesta är samma sedan första året den kördes 2018. Lite förändringar finns dock berättar Fredrik.

– Tävlingsområdet är inte statiskt och när vi använder  en del inom företagsområden sker där förändringar. En container ställs till exempel upp eller flyttas från där vi tänkt köra, men till 90 procent kommer de förare att känna igen sig som kört hos oss tidigare.

En körtid per heat på strax under fem minuter visar att  det bjuds på en knixig bana utan inslag av vrålsnabba partier.

– Är väl egentligen bara de sista hundra meterna mot mål som kan klassas som snabbt, menar Fredrik och fortsätter.

– Detta uppvägs av flera partier där det verkligen gäller att köra med insidan om man vill ha sekunderna med sig. Tänker speciellt kort efter start när vi korsar en tomt där det även finns lite grus som underlag…

Foto. Tommy Svensson

En av publiken uppskattad del är den uppmärkta publikplatsen vid Mekonomen/Hörby Bil. Här samlas alltid mycket folk då här även finns toaletter, korvgrillning och andra aktiviteter som bilutställning från Bilmånsson. Inte bara detta som drar publik utan här är även ett av banans viktigaste moment.

– Även om jag inte är någon asfaltåkare så vet jag att just här är det extra viktigt att ha perfekta linjer genom två ”dumma” vänstersvängar om inte sekunderna ska sticka iväg, förklarar Fredrik. 

Banchef Nilsson får frågan vad han känner vara största utmaningen med att köra ”rally mitt i byn”. Tar en stund innan han svarar.

– Det är nog att göra allting så säkert det bara går för såväl tävlande som publik. Det är därför oerhört viktigt att publiken lyder funktionärerna och inte minst de speciella publikvakterna samt respekterar våra uppsatta förbudsskyltar och avspärrningar, avslutar Fredrik.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *