Ogier går direkt vidare med Kroatien, Oliver i WRC2-ledning, ”Taka” kom undan med att FIA ”drog i öronen”, Robin L. vann Nitro RX, även lådbilar när det är Asfalt SM och Motorbloggen förbereder flytt…

Sebastien Ogier kändes som ett säkert tips som vinnare, för sjunde gången dessutom, av ”WRC Rally Guanajuato Mexico”. Lite sämre med mitt tips bakom där främst Esapekka Lappi gav upphov till besvikelse både hos mig och sig själv efter kraschen. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Ironiskt nog ska inte Ogier köra fullt VM-program vilket känns märkligt med tanke på att han leder mästerskapet, tre poäng före Thierry Neuville och fyra för Kalle Rovanperä. Att Ogier var en värdig vinnare är odiskutabelt även om Thierry Neuville lyckades vinna fler sträckor (sex mot Ogiers fem) men att i trygg ledning ändå ge järnet på power stage och knipa fem bonuspoäng är respekt, stor respekt. Nu höll säkert Neuville och resten av gänget tummarna för att segern inte skulle ge Ogier ny åklust utan vidhåller sitt splittrade VM-program. Men nästan direkt efter målgång förklarade fransmannen att det blir start i kommande WRC Rally Croatia. I Mexiko erkände Ogier ärligt att det var hans startposition som till stor del låg bakom segern och nu i rallyledning går han ut först i Kroatien.

– På grus en klar nackdel men på asfalt är det bättre då jag inte behöver bekymra mig för uppsprätt grus i kurvorna, förklarade Ogier för inhemsk media.

Kroatien är klart och lika klart är att det inte blir någon start i Portugal som är rallyt därefter. Risken är stor att Ogier där kan få överta rollen som ”cleaner” viket han var måttligt intresserad av.

Det finns val att göra och vi tog det här beslutet ihop med teamet, berättar Ogier med ett leende medan han polerar sin sjunde uppsättning prisboots.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Senast han körde i Kroatien var 2021 vilket slutade med seger och chans för en upprepning är så klart stor. Att därefter anföra Rally1-armadan på lömskt portugisiskt grus är inget som Seb och Vincent Landais verkade så sugna på…

*

Gus Greensmith och Jonas Andersson fick precis den WRC2-debut de både behövde och var synnerligen väl värda. Blir lite konfunderad när Skoda Motorsport på sociala medier hyllade Gus, tvåan Emil Lindholm och längst ner på pallen,  Oliver Solberg med ett påstående något liknande,  ”förarna i botten av WRC visar sig vara toppen i WRC2 vilket också är tanken”. Känns som att man spolierar lite av partyt men förhoppningsvis är det bara fel översatt från tjeckiska till engelska…

Det som imponerade mest var att Skoda Fabia RS Rally2 #20 behöll kylan och de två sista dagarna verkade man inte bry sig om att ens kolla sträcktiderna. Istället körde man sitt eget race vilket bar hela vägen till seger, halvminuten före Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen och sedan med lika stort avstånd till Oliver och Elliot Edmondson. 

-Från och med sträcka sex har det känns som att vi haft full kontroll. När vi behövde köra snabbare gjorde vi så utan att begå några misstag, menade Greensmith.

Foto: Toksport

För Oliver innebar avslutningen en Skoda som bara gick på tre cylindrar, ändå tappade han bara 18 sekunder på power stage.

– Vi slog i hårt på sträckan före och därefter började bilen gå på tre. Vi försökte laga felet men hittade inget så att bli trea är ändå perfekt för resten av mästerskapet, menade Oliver.

Efter tre tävlingar (två med möjlighet för poäng) leder Oliver på 43 poäng. Yoahnn Rossel som stod över både Sverige och Mexiko är delad trea med Emil Lindholm på 28 poäng medan Greensmith med bara en tävling har fått ihop 26.

*

Ofta som FIA-ingripande är föremål för beska kommentarer från utomstående och samtidigt för de utpekade, att öppna plånböckerna. Men inte alltid och i Mexiko hade man nog en bra dag när Takamoto Katsuta kom undan med verbal ”örondragning” efter att ha stannat mellan målskylten och TK:n på näst sista sträckan. Detta är absolut förbjudet men ”Taka” förklarade att hybriden gick in efter den tunga landningen och för att återställa måste man då stanna bilen. Det var detta som var anledningen och FIA-gubbarna köpte förklaringen, varken han eller Toyota drabbades av böter. Inte ofta sådant händer, känslan är annars att man tar alla tillfällen som ges för att dryga ut FIA-kassan… 

*

Det blev svensk seger i  amerikanska Nitro RX genom DRR JC och Robin Larsson. Hårdast motstånd i finalens tre dagars tävling bjöd faktiskt teamkompisarna Andreas Bakkerud och Fraser McConell på och Bakkerud var först att gratulera Robin.

Foto: JC Raceteknik

Robin har varit så stabil hela året och är där någon som förtjänar att bli mästare är det han! 

Finalen var lite berg och dalbana för Robin men som sista dagen lyckades knyta ihop säcken.

Foto: JC Raceteknik

 Vi startade bra i premiären och avslutade likadant i finalen, tack alla det har varit helt fantastiskt, jublade Robin efter sin seger.

*

I samband med Asfalt SM:s första deltävling hos SMK Hörby, ”Bilmånsson Rallysprint” den 16 april är planen att låta centrum koka av rallyfeber dagen före eller den15 april. Nya Torg blir centrum för detta men även på Gamla Torg blir det aktivitet. En sådan som riktar sig till de yngre är att Södra BF kommer med lådbilar för att köra ”Lådbilsrace”.

Foto: Södra BF

Reglerna för detta är i korthet, ”Lådbilsrallyn- racing ingår faktiskt i svensk bilsport. Lådbilarna skall vara konstruerade så att de utan andra krafter än tyngdkraften kan rulla nedför en backe. Bilen skall vara ensitsig, tillverkad i trä och ha någon form av kaross som håller föraren och förarens ben på plats i sidled. Förarens fötter skall ha stöd framåt. Som sjuåring kan man börja tävla med lådbilar.”.

– Vi hoppas detta kommer att locka barnfamiljer, förklarar SMK Hörbys ordförande Lars Servin.

– Förutom detta planeras för bilutställning, datarigg med rallykörning, ceremoniell start och en hel del annat kul under tiden 10.0-14.00!

*

Idag kan jag avslöja att Motorbloggen inom några veckor kommer att flytta till egen plattform med ny adress www.motorbloggen.nu men precis som tidigare blir det möjligt att länka vidare från Facebook/Twitter. Ännu återstår lite detaljer innan vi går över i skarpt läge men redan nu går det att läsa på ¨motorbloggen. nu” även om sajten inte är helt färdig. När det blir övergång meddelas detta självklart så att ingen ska behöva missa något…