Skjaermoen sköter noterna åt Veiby på Azorerna, Tänak+Puma= inte helt lyckat, Lappi sitter säkert hos Hyundai, Tom K. kallas ”snabbtvättare” och fränt Toyotabygge…

I går gick TER (Tour European Rally) ut och berättade stolt att ”JWRC and WRC3 runner-up, APRC Pacific Cup Winner and Norwegian Champion” Ole Christian Veiby anmält sig till deltävling tre ”Azores Rally”. Ingen het nyhet då detta varit känt en tid, men inte att det blir Stig-Rune Skjaermoen som tar plats i en ny Skoda Fabia RS Rally2. I fjol satt Stig-Rune mer eller mindre permanent till höger om Veiby medan det i år skiftat. I år inledde Johan Johansson som notläsare innan Torstein Eriksen tog över för ”Rally Lima” och ”Rally Sweden” och i senaste tävlingen ”Numedalsrally” var det WRC-rutin i KMS Polon i  form av Jonas Andersson. Serien består av åtta deltävlingar där premiären var i Italien och ”Rally Terra Valle del Tevere” samma helg som vi körde Rally Sweden. Nästa anhalt för TER blev i helgen som gick med Spanien och ”Rallye Sierra Morena”. Merparten av rallyna körs i länder  kring Medelhavet och de enda som sticker ut är Schweiz och Wales. Ole Christian och Stig-Rune får bland annat sällskap av Andreas Mikkelsen som faktiskt vann på Azorerna så sent som 2021. En seger med Toksport-Skodan som togs under notläsning av Oliver Solbergs nuvarande kartis Elliot Edmondson.

*

Man skulle kunna tro att Ott Tänak med en fjärde plats i WRC och resultatraden 5-1-6 ändå skulle vara hyfsat nöjd. Bara nio poäng skiljer till ledande Sebastien Ogier som ändå inte kör hela serien och  tvåan Thierry Neuville med VM-ambitioner är bara sex poäng före. Men i en artikel hos Autosport förklarar Tänak att han inte alls är nöjd med Puman som han beskriver som att den uppför sig ”onaturligt”.

Foto: M-Sport Ford

– Prestandan finns och har altid funnits det är bara så enkelt att jag och Puman inte matchar varandra, lite knepigt!Tänak är noga med att belysa att felet troligen ligger mer hos honom än bilen och nu hoppas han att de kommande veckorna ska hjälpa till så att de båda ”finner varandra”. M-Sport Fords Richard Millener understryker hur nöjda hela teamet är över att ha Tänak hos sig. Han lyfter även fram den ”fighting spirit” som ryms under de blå tälten.

– Jag är otroligt stolt över vad som presterades, från att vara på väg mot att bryta till att avsluta som tvåa på power stage!

– Stolt även över Ott som inte gjorde ett enda misstag!

Ett led i att göra Puma och Tänak mer samspelta blir att köra som ”Course Car” i belgiska storrallyt ”Rallye des Ardennes” som uppvärmning till ”Croatia Rally” några veckor senare. Inte bara Tänak som tar den här ”testchansen” även flitige WRC2-föraren Georg Linnamäe som kör i Tänaks ”RedGrey Team” får lite extra asfaltmil med Hyundai i20 Rally 2. Samma sak gör M-Sports WRC2-hopp Gregoire Munster medan Jourdan Serderidis växlar ner från Puma Rally1 till Polo R5.

*

Ofta som jag kommenterat det svenska nationallynnet, ”skadeglädje är den enda sanna glädjen”. När svenskar misslyckas dröjer det ofta inte läge förrän dennes huvud krävs på ett fat vilket jag tycker är en märkligt inställning. Tänker på hur vissa svenska rallyfans skulle reagerat på Esapekka Lappis inledning på WRC 2023 om han nu haft blågul flagga på sin Hyundai? Turen har verkligen inte varit på Lappis sida och trots bitvis stark körning finns bara 15 poäng i resultatlistan.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Bara Loubet och Katsuta har färre men detta ändrar inte inställning hos teamchef Cyril Abiteboul som fortfarande har orubbat förtroende för finländaren.

 Esapekka har visat fantastisk ”speed” men det har inte lett till poäng. Nästa utmaning blir att förverkliga de goda insatserna och förhoppningsvis kommer han att kunna köra på samma sätt framöver och då få bra poäng, förklarade Abiteboul för Rallit.fi.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Teamchefen förklarade även att han inte behövde känna någon oro för sin plats i temaet och att säsongen faktiskt precis startat.

– Han har fortfarande många möjligheter att visa vad han kan tillföra teamet!

Skön inställning kna jag tycka…

*

Kärt barn har många namn som Tom Kristensson med ”Smiling Tom” eller det nya från ERC.com där han beskrivs som ”the joyfull swede”. Foto: erc.com

I dag kom där en ny titel för Tom och Andreas Johansson där dom presenterades som de med ”Quickest car wash”  efter snabbtvätten av deras Citroën C3 Rally 2 i Rally Fafe.

*

Läste idag en intressant rapport på Ericsson Motorsport om Richard Åndbergs fräna nybygge med Toyota Yaris som bas för ”nya Grupp H”. Ingen skugga över Åndbergs ambitioner tvärtom värd alla uppmärksamhet men när jag läser så känner jag att nybygget knappast kan klassas som budgetbygge vilket sannolikt inte heller varit målet. Samma sak med Drive VXO:s Hans Bååths extrema BMW 1M för samma klass där det precis som med Toyotan, inte verkar ha sparats eller tagits några genvägar för att få fram en vinnare. Att det finns förare som vill  utveckla rally och i Bååths fall även svenska rallyföretag, är sjävklart positivt, ändå undrar jag om det var den här utvecklingen man önskade med ”nya Grupp H”. Jag vill minnas att det lyftes fram att detta skulle innebära billigare bilar när man kunde flytta drivlinor fritt mellan olika modeller så länge de kom från samma familj. Än en gång, det är väldigt trevligt att det kommer nya bilar i klassen så att inte alla behöver köra Volvo 940 eller Toyota Corolla. Ändå känner jag en viss oro för förhållandet, tävlande och verkligheten. Sporten är under hot från olika håll och sakta men förhoppningsvis inte säkert, stryps den av olika myndighetspropåer. Arrangörer kämpar i motvind, senast med Trafikverkets ”nya” skyltbestämmelser, allt högre kostnader för vägåterställning, trilskande markägare och inte minst akut brist på funktionärer. Ändå verkar det som ”business as usual” i garagen vilket jag bitvis kan tycka är lite märkligt. Min känsla är att rally åtminstone  vad gäller  bredden, befinner sig på ett lätt sluttande plan. Ett exempel stötte jag på häromdagen när en kille önskade att börja säsongen med fyra nya däck av ”vinnarmärke”.

– Men va f-n, en hel skattad månadslön för fyra däck funkar ju inte för en jobbare,  jag får köra slut på allt gammalt sedan får vi se…   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *