Chockbesked att ”Mikro” gått bort, Umeå nöjda med att ha VM-rally i stan, Malm kör, otippad ledare i Teammästerskapet, sista klassummering från Lima, Huttunen och Tänak vann, ”Okej” ny SBF-utmanare och Krutcupen startar i april
I dag kom chockbesked från Rally Sweden, spindeln i rallynätet och banchefen Roland ”Mikro” Åström har hastigt avlidit.
– Vi har nåtts av beskedet att Rally Swedens banchef Roland “Mikro” Åström har avlidit. ”Mikro” var en oerhört uppskattad och omtyckt kollega som med sina nästan 50 år inom bilsporten hade koll på varenda skogsväg runt hela Västerbotten. Alla våra tankar är med hans närstående, säger Anna Nordkvist, vd på Rally Sweden AB. – Vi delar våra kondoleanser med arrangörerna av Rally Sweden i denna svåra tid. De har vårt fulla stöd och vet att vi kommer att göra allt vi kan för att garantera att veckans rally går smidigt, säger Simon Larkin, Senior Director Events på WRC Promoter. Inte bara sedan Rally Sweden flyttade till Västerbotten som ”Mikro” varit en viktig kugge i nya organisationen utan han har haft fingret i det mesta med rally i den här delen av landet. Att kalla honom stor profil är dagens underdrift, skulle istället vilja säga en av de allra största i landet trots sitt smeknamn ”Mikro”. Roland blev 66 år gammal. * Då är det trots den tragiska inledningen ändå veckan med stort ” R”, det är dags för Rally Sweden och för andra gången med Västerbotten och Umeå som nav. Premiäråret betecknades av kommunalrådet Hans Lindberg som succé och nu tror han på ännu ett lyckat år. |
–Med tanke det i åtanke och med ett års erfarenhet är jag helt övertygad att Umeå och alla dess kranskommuner är ännu bättre rustade än i fjol för att välkomna rallyfans runt om i hela världen till vinterstaden Umeå.
Räknenissar har kommit fram till en medieexponering som nådde nästan 80 länder och sammanlagt 55 miljoner användare i olika digitala kanaler.
– Med detta i åtanke och med ett års erfarenhet är jag helt övertygad att Umeå och alla dess kranskommuner är ännu bättre rustade än i fjol för att välkomna rallyfans runt om i hela världen till vinterstaden Umeå, säger kommunalrådet Hans Lindberg.
Att rallyt gjorde intryck på Umeåborna syntes och syns alltjämt om inte annat på alla de karaktäristiska toppluvor med Rally Swedens varumärke pryder på var- och vartannat huvud i Umeå. Rally Sweden etsade sig omedelbart hos Umeåborna som uppskattade festen. Evenemanget hade också fördelen av att det lockade alla målgrupper, ålder eller kön spelade ingen roll i den kontexten. Precis som i fjol satsas det stort på miljön under WRC:s andra deltävling vilket senast gav tre stjärnor (högsta betyg).
– För oss är det viktigt att arbeta aktivt med hållbarhet, och det är självklart att vi vill vara med och utveckla sporten och arrangemanget i en mer miljövänlig riktning, konstaterar Lindberg.
*
Ett glatt besked kom just nu från Ted Malm som med fru Katharina går ut först i Rally Sweden Historic men som drabbades av inflammerad galla i veckan och tvingades till operation. Nu är det dock tummen upp från Blentarp.
–Nu är det beslutat vi kommer till start trots att den senaste veckan inte har varit bästa förberedelsen. Igår åkte jag och Katharina ner till PV:n och jag fick snällt hoppa i och ur 10 ggr för att visa att min kropp klarade det, berättar Ted som även som träning fick köra PV:n hela vägen hem
– Visst har jag ont men det finns fortfarande några dagar kvar för läkning. Dessutom har målsättningen från tänkt attack detta året vänt till att fokusera på att genomföra rallyt en vecka efter operation det kommer vi se som en bedrift i sig. Man skall aldrig ge upp. För några dagar sedan trodde jag själv inte på det här men sa att det kan komma mirakel och det gjorde det. Känslan är bättre och smärtan är borta sånär som smärtan från operationen såklart!
*
Med detta hoppar vi tillbaka till lördag och Rally Lima där jag igår lovade lite mer från Sune Rickardssons succétävling. Börjar med ”Teammästerskapet” där ”Ekmans Hedesunda AB” svarade för en riktig knall och är de som leder mästerskapet inför nästa deltävling South Swedish Rally.
Oskar Sundell (1.a National 2WD) och Emil Karlsson (3:a i samma klass) var de som såg till att segern hamnade där den gjorde och då spelade det mindre roll att tredje medlemmen i teamet, Patrik Dybeck rullade. 20 poäng innebär två poäng mer än också de lite otippade, BDS Eskilstuna Team Sweden med Robert Andersson (1:a National. 4WD) Jonna Eson Brådhe (10:a i samma klass). Att någon av dessa skulle rå på de stora elefanterna i sammanhanget Team Nybe och GK Door Team Sweden, var helt otippat och alla bedömare förväntade sig en intern uppgörelse mellan de här båda. Så blev det dock inte utan ”Dörr-gänget” är nu trea medan småländska Nybe inte ens var anmälda till mästerskapet vilket är lite konstigt kan jag tycka? Fyra är Drive VXO Motorsport före Yokohama Motorsport som femma och Agentur Fastighetsförmedling därefter. Sist med poäng är Team Cowboy som bara fick Jacob Johannesson i mål. Faktiskt lite detektivarbete att hitta ställningen i Teammästerskapet då SRM:s ansvariga valt att inte ha detta mästerskap på samma sida med poängställning som den för SM-klasserna. Inte heller under fliken”Teammästerskap” hittas ställningen utan man får gå in under ”Resultat” och därifrån klicka sig till mästerskapet för team…
*
Två klasser redovisade jag inte alls i går, ”Nationella 4WD” (Mitsubishi-klassen) och ”Internationella 2WD”. Om jag börjar med 4WD så har Pierre Skytt stenkoll på denna då hans Eskilstuna-kompis Robert Andersson vann. Pierre skriver: ” Eskilstuna MKs egen Robert Andersson med Jesper Samuelsson Storfors vid noterna visade styrka från start. Trots tyngre och för Robert helt ny bil lyckades paret vrida ur sin Mitsubishi det yttersta vilket imponerade på många, inte minst de 23 konkurrenterna i klassen. Innan start sa Robert att det är kul att slå underifrån och att han inte ville sätta för stor press på sig när han sitter i ny bil och allt. Men ett test i början av veckan i norra Värmland var nyttig. Robert körde närmare 10 mil full farts test och fick en bra känsla. Och redan på fredagens shakedown satte han 4:e bästa tid totalt!
– Det här trodde vi inte innan start när vi hade Albert Friberg i en Mirage att slåss mot. Vi körde lite säkrare på första för att se, men då fick vi stryk med sex sekunder, sätta in en stöt på andra och fick stryk även där. Då ökade vi ännu mer på trean, men då började Jesper lugna ner mig, för då gick det på gränsen, menar Robert.
Efter lunchuppehållet bröt Friberg men då klev irländaren William Creighton fram som tog Lima som uppladdning inför Rally Sweden och blev nu tvåa bakom Robert. Nu väntar några dagar med familjen och jobb innan det är dags att ställa in det sista på den Suzuki Swift som Robert ska köra i Rally Sweden Historic.”
Anmärkningsvärt är att i den här klassen var manfallet stort, ganska exakt halva klassen bröt. Bland dessa var österrikaren Karl Rumpler som avslutade sin ”Winter Tour” i ett snöfylllt dike där han också fick sällskap vad det led…
*
Medan ”Standard” med elva bilar kravlade sig över RF-gränsen för SM-status (tio tävlande) så är det ingen ljusning i sikte för ”Internationella 2WD”. Åtta anmälda är alldeles för få i det som om FIA fick bestämma, borde vara största 2WD-klass men så är det inte. De nationella tvåhjuls-åkarna var 57 stycken så i den jämförelsen förlorar FIA stort mot ”hembyggena”. Någonstans på vägen har jag gått vilse i pannkakan för visst var Rally Lima Svenskt Mästerskap? Undrar, då vinnaren i klassen Isac Reiersen är ensam om att skicka ut mediarelease skriven på engelska och än så länge är väl svenska vårt officiella språk…
Nåväl Isac och Lucas Karlsson var helt ohotade med sin lånade Ford Fiesta Rally4 (hans egen råkade ut för motorras på väg till besiktningen) och vann med över två minuter. Tvåa slutade hemmaföraren Stefan Olsson/Eira Solberg med R2 Fiesta och ytterligare 18 sekunder efter slutade Liam Berg/Theo Bergsten i en likadan bil men med klubbadress Linköping.
Nytt för får är att Junior-SM körs som en enda klass och även där var det Reiersen i topp med sin ”Otrimmade bil”. På pappret är så klart en Grupp H-bil överlägsen en liten Rally4-bil men så är det den där j-la verkligheten. För mellan Reiersens lilla Fiesta och tvåan Jacob Johannesson/Danny Holgersson potenta Volvo 940 skilde över två minuter. Även på tredje plats var det FIA-bil, Liam Berg/Theo Bergsten dessutom en i dag lite omodern R2-Fiesta. Men för att hålla värstingar stången räcker den fortfarande en bra bit visade det sig. Har lite svårt att att se att en enda 2WD-klass även i ”Stora SM” skulle vara något monumentalt problem?
*
Jari Huttunen fick tack vare en gedigen sponsorkampanj chans att köra en ny Skoda Rally2 från Printsport i deltävling två i Finska Mästerskapet. En chans han förvaltade så väl att det blev seger direkt i ”IsoValkeinen SM-Ralli Kuopio”. Juha Salo slutade tvåa och Teemu Asunmaa som trea följd av Lauri Joona och Roope Korhonen. I rallyt körde såväl Esapeka Lappi, Hyundai och Takamoto Katsuta Toyota som uppvärmning inför Rally Sweden, en mindre lyckad idé visade det sig.
Det hjälpte inte att Lappi vann sju av de åtta sträckorna för med tio minuters snöskottning blev dagen förstörd. Även Katsuta ägnade sig åt besök i snövallarna som till slut gjorde att kylaren sprang läck.
*
Bättre lycka hade Ott Tänak som valde hemmaplan för sitt genrep inför Umeå, ”Otepää talveralli 2023”. 2.44,1 var marginalen till Georg Linnamäe med ny Hyundai Rally2 och en minut efter slutade Gregor Jeets, Skoda.
’
Nu har det sjösatts ett nytt ”skjuta Bilsportförbundet i sank-projekt” under parollen ”OKEJ Rally Group – Ett positivt omtag för rallysporten ‐ SwedRally”. Tänker inte analysera upplägget in i minsta detalj men lite politkertänk är det med ”allt åt alla” från de fyra bakom projektet Lelle Olsson, Peter Kurtén, Örjan Eriksson och Harry Joki. Ambitionen är hög i detta försök som inleds med ”När byråkrati och kostnader riskerar att kväva den nationella rallysporten behövs nya och friska idéer. Nedanstående erfarna personer, med väldigt många års samlad kunskap om att tävla i och arrangera motorsport‐evenemang, har därför under namnet OKEJ Rally Group skapat ett helt nytt koncept med målsättningen att förenkla rejält för arrangörer och förare inom rally.”.
Skummade både mediareleasen och hemsidan och fastnade speciellt för texten ”För arrangörer inom rally nationellt innebär det ett betydligt enklare regelverk och smidigare hantering. Även kostnaderna minskar rejält i och med detta.”. Kollade lite för SMK Hörbys del och kostnaderna för TV-Svängen som kan härledas till SBF ligger på runt 2 000 kronor, ingen jätteutgift i en tävling som omsatte knappt en kvartsmiljon kronor. Övrigt som kostar pengar som tillstånd till Länsstyrelsen/polis/kommun, säkerhet/ambulanser med mera för att inte tala om återställande av vägar, detta lär knappast påverkas av en ”ny sheriff i stan”. Du som vill veta mer kan läsa på webbsidan www.SwedRally.se alternativt skicka ett email med frågor till info@SwedRally.se
*
En som redan förverkligat sin dröm är Hasse Söderström som nu står redo att starta om ”Krutcupen Enkel Bilsport” med grundkonceptet att det ska vara billiga enkla och otrimmade bilar.
–Det ska kunna vara så enkelt att du tar din bruksbil och kör till banan. Sätter in en varvräknare och på med hjälmen så är du en tävlingsförare, menar Söderström.
– Rycker det i gasfoten så har du kommit rätt och till likasinnade förare. Vi gillar enkelheten och möjligheten för ung som gammal att vara med!
Premiären 2023 blir i Stenungsund den 22 april och mer info finns på hemsidan.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com