Mycket rallysynpunkter ventileras, Oliver ser inte WRC2 som något problem, och Hannah hängde på Lima-låset!
Som alla vet är jag långtifrån någon expert på teknik och än mindre på tekniska regler för rallybilar. Men som tur är finns det de som är raka motsatsen och bland annat intressegruppen ”Grupp Hb-Gruppen”. En samling rallyåkare som satsat på bilar för ”nya GruppH” som det brukar heta när ämnet diskuteras mer allmänt. Nu ser gruppen orosmoln över att det ska börja plockas i reglementet och vill därför göra sin röst hörd, plus att man även skickat in sina tankar till ansvariga i Rallyutskottet. Lite nerkokat anser gruppen att RU ”vill slå sönder Grupp H och i ”nya GruppH” enbart tillåta nyare bilar och de gamla som är byggda idag trillar tillbaka till ”Grupp H”.
– Hur man ska göra står inte exakt men vi anser det är katastrof att ens tänka på att förstöra något som blivit bra och som tog två år att utveckla tillsammans med rörelsen i ryggen och som de aktiva uppskattar, menar Grupp Hb-gruppen.
Till RU skriver man därför, ” Vi i gruppHb gruppen är helt oförstående till denna drastiska och förstörande frågeställning från er sida då problemet med vissa VO (Variant options, delar enbart klassade för en exakt modell) och gamla klassningar aldrig varit aktuellt i gruppHb. GruppHb togs fram av en arbetsgrupp med den aktiva rörelsens stöd och önskemål genom förslag och remissrundor under hela två års tid! Detta arbete tog fart av en lång tids missnöje från de aktiva då man genom åren förstört ”gamla gruppH” med flera undantag och förmåner för vissa bilmärken/modeller vilket dödade utvecklingen helt och man stoppade även möjligheten att homologera in nya bilar.Foto: Tommy Svensson
Summan av allt detta blev att utvecklingen dog ut helt och det byggdes nästan bara gamla bilar under tiden 1997-2018 , hela 21 år. Av dessa blev det nästan uteslutande, Volvo 940, Toyota Corolla eller VW Golf 3. Detta var inte bilbyggare eller aktivas fel utan man hade inget val om man ville tävla i dåvarande gruppH klassen. Några av grundstenarna i framtagandet av nytt regelverk var ju just dessa som framkom genom arbete.
1: Lika regler för alla fordon.
2: Skaparglädje och valfrihet.
3: Möjlighet till billigare bilbyggen.
4: Möjliggöra för nya bilar i klassen.
Tanken från början var aldrig att några tillägg från gamla gruppH skulle in i nya gruppHb. Alla fordon som homologerades om till nya gruppHb skulle till 100% följa reglerna för nya gruppHb. Att sedan enskilda tekniker haft svårt att acceptera detta faktum och velat ha in gamla tillägg, VO m.m. ska absolut inte lastas på vare sig regelverket eller på de aktiva som följt reglerna. Regelverket har varit och är otroligt uppskattat bland aktiva och det är för dessa klassen finns överhuvudtaget. Det har kommit in få synpunkter från de aktiva under åren och det vi anser man skulle göra, är att gå igenom regelverket på samma sätt som tidigare arbete. Uppdatera regelverket med små förbättringar efter en remissrunda. Detta som en naturlig del i utvecklingen. Bl.a. annat anser vi att vikterna borde justeras så att moderna bilar gynnas lite mer. Varför ska klassen splittras, delas upp och förstöras? Ser ni konsekvenserna av detta eller är det just det som är meningen? Ska vi bli ett land som många andra i Europa där endast FIA bilar tillåts. Vill ni inte ha ett aktivt bilbyggande och större startfält? Vad kommer göras med alla fordon som finns och som planeras i garagen? Många planerar både ett och två år innan man påbörjar bygget. Långsiktighet var och är otroligt viktigt i denna typ av förändringar.
Ett sådant här beslut kommer troligtvis urholka förtroendet för SBF ytterligare och visa att de aktiva inte kan påverka något. Framtagandet av nya gruppHb var ett otroligt framsteg inom SBF. Det verkar onekligen som den äldre generationen inom SBF är mest drivande i denna fråga som påverkar de yngre mest, vilket spär på att de yngre känner att de har svårt att komma fram och få sin röst hörd. Tror ni som förordar detta att de aktiva kommer bygga nya bilar bara för att man förbjuder/minskar förutsättningar för äldre bilar? Ingen kan bygga för mer pengar än den har, oavsett regler. Dessa tankar idéer fanns redan av några inom SBF under regelverkets framtagande men vann inte majoritetens gehör. Ser dessa nu sin möjlighet att komma in bakvägen utan att lyssna på majoriteten av rörelsen och få sin vilja igenom.
GruppH har aldrig varit en klass för helt nya bilar och kommer aldrig bli heller då i så fall vitsen med hela klassen försvinner. Tanken med gruppH var från början att kunna använda överåriga gruppA,N bilar och modifiera och göra så att livet på dom förlängdes, vilket får anses fortfarande ligga i tiden. För de som vill tävla med nya bilar då finns internationellt klassade bilar att tillgå. Som dagens GruppHb är utformat tillåter den alla bilar, gamla som nya för den som så vill. Detta är en unik möjlighet som vi i Sverige har skapat och flera länder har kopierat detta regelverk eller delar av det och gjort det ännu friare. Mångfald är ett ledord och troligtvis också en framgångssaga då de flesta viljor tillgodoses. Att nu gå bakvägen utan rörelsens samsyn genom att via tekniska/RU försöka driva igenom personliga agendor kommer inte gynna rallysporten är vår tro och syn på det hela.
Avslutningsvis vill vi i gruppen betona att vi är medvetna om att vi inte har någon makt eller position inom SBF längre, då detta med gruppHb gruppen var ett projekt som är avslutat. Vi sitter däremot på en otrolig kunskap om vad rörelsen vill och ville då vi lagt ner två års tid på framtagandet av detta regelverk och ser härmed hur detta nya förslag riskerar sluta med katastrof för både aktiva och arrangörer med minskade startfält. Vi har också mer än gärna varit behjälpliga att underhålla regelverket och svara på frågeställningar som kommit in under de åren som gått efter införandet. Med vänliga hälsningar gruppHb gruppen Matti, Johan, David, Robert och Stefan.”.
*
Inte riktigt samma sak men samtidigt är det ändå lite av ”gräsrötter” som vill påtala vad man anser vara brister i SBF:s sätt att hantera sporten. Det är Drive VXO:s Hans Bååth som har funderingar på hur det tänks i Rally-SM och där han satte rubriken ”Ett bortslarvat Junior-SM i Rally”. Bååth skriver: 2023 års SM-reglemente innehåller återigen förändring av vilka bilklasser som ingår i JSM, detta för tredje året i rad. 2023 ser klassen ut så här: Grupp N upp till 2000cc samt R2B, Rally 4B och Rally 4C Grupp A upp till 2000cc, Grupp R2C, R3C, R3T och R3D, GrH, GrHB, Nationell special enligt RY-T 8 2 WD och homologerade Grp F.
– Alla juniorer tävlar alltså mot alla oavsett bilklass, Grupp F mot Rally4 alltså och argumentet för detta är att det var för få tävlande i JSM under 2022, förklarar Bååth.
– I klassen var det så få enligt Riksidrottsförbundets stadgar att medaljer inte delas ut om klassen innehåller färre än 10 startande!
Nu menar Bååth, försöker både SBF och SRM komma runt detta genom att göra klassen helt ointressant.
– Ointressant för alla utom några få med pengar till en Rally4-bil, eller möjligtvis en riktigt snabb GrH-bil!
Detta är helt emot vad Rallysverige behöver och Bååth förstärker sina tankar.
– Vi vill istället odla nya talanger och inspirera fler till att ta steget till SM redan i tidiga år genom att kunna köra i billiga klasser. Till exempel i Grupp F där betydligt fler än en handfull välfinansierade eller ekonomiskt högrisktagande Rally4-juniorer och deras familjer kan ges möjlighet.
I JSM var Grupp F egen klass men som sedan nedgraderades till RM förklarar Bååth.
– För att nu bli strykklass i en sammanslagen JSM-klass…
Han har även konkret förslag för hur man skulle kunna åstadkomma något som skulle locka yngre förare.
– Grupp F som klass i JSM med en tredjedels startavgift och betydligt färre däck, för hur mycket sliter en Grupp F på vägen och däcken jämfört med övriga klasser?
Han fortsätter.
– Den som vill och har råd att tävla med dyra bilar är fri att göra det i seniorklasserna. Det hörs ofta argument för att juniorerna måste köra nya FIA-bilar för att kunna ta sig ut i världen och absolut inget hindrar dem från att göra detta!
– I min drömvärld har vi 25 talangfulla juniorer i JSM med bilar som inte riskerar deras och deras familjers privatekonomi. Unga tjejer och killar som kör dörrarna av oss gamla gubbar i betydligt dyrare och snabbare bilar. Gör om, gör rätt!
*
Britiska Autosport hänger på Oliver Solberg-karusellen och har nu tagit pulsen på värmlänningen.
– Det går långsamt, sa Solberg till Autosport om sina Rally1-förhoppningar inför nästa år.
–M-Sport ser ut som ett alternativ, det är fortfarande ganska öppet men det är svårt att säga i nuläget. Framstegen är långsamma så just nu arbetar vi på olika planer i en R5-bil, antingen gör det privat med [Volkswagen] Polo eller med ett team i en annan bil, så vi får se.
När han får frågan om Ott Tänak är tänkbar som teamkamraten svarar Oliver att man pratat om att göra något ihop. En stötesten med M-Sport är att en stor del av deras budget kommer från Red Bull vilket blir lite svårt med även Monster med i bilden. Oliver försäkrar att han inte ser en säsong i WRC2 som ett misslyckande som ändå verkar vara mest realistiskt av alla olika turer att döma.
– Jag är fortfarande så ung så det spelar egentligen ingen roll. Jag skulle hellre göra något ordentligt än att göra något halvvägs, och om det innebär att gå tillbaka till R5 och göra det ordentligt gör jag hellre det, säger han till Autosport.
*
Kan man hoppas att Lima MS intåg i Rally SM med Rally Lima innebär det lyft som mästerskapet är i skriande behov av? Hoppas kan man för i dag bara ett dygn efter att anmälan öppnade är man redan uppe i 43 anmälda till den 4 februari. Först att hänga på låset var Hampus Karlsson, Woxnabruk, Hans Bååth, Växjö och Hannah Jakobsson, Kolsva och detta bara mindre efter att anmälan öppnade. Allra hetast var faktiskt Hannah vilket gladde ”tvåan” Bååth.
– Vi ser oss gärna slagna av snabba tjejer!
Bååth avslöjar dessutom att BMW:n är till salu vilket kan ställa till problem, men inga som inte går att lösa.
– Hinner vi inte färdigt blir det BMW:n, och blir den såld blir det något annat för till Lima ska Andreas (Sigfridsson) och jag!
Hannah Jakobsson är yngst i trion, bara 19 år. Hon startade förra året i Lima, men gör nu sitt första framträdande i en Mitsubishi Evo VII.
– Jag har varit med både pappa (Ronnie) och brorsan (Martin) i Lima, så jag kan karaktären hyfsat. Nu ska vi testa och se hur det är med 4WD på snö och is, förklarar Hannah som inte har riktigt klart än med kartläsare.
För Hampus Karlsson, Woxnadalens MK, blev det brons i Back-SM och totalseger i Hälsingeserien. Redan under sitt andra år som rallyförare. Nu klassar 22-åringen upp sig till A-licens och siktar på SM.
– Det ska bli j-t kul med Lima som jag körde förra vintern och då gick det bra de första två sträckorna. Sedan blev det för mycket snö…
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com